קריירה    

מיתוג אישי: למה אתם חייבים את זה ואיך עושים את זה נכון?

pixabay
[upda

אם אתם מרגישים שאתם צריכים לרדוף אחרי העבודה הבאה שלכם, סימן שלא השקעתם במיתוג אישי ראוי לשמו כך תדאגו שהעבודה הבאה תמצא אתכם, בלי שאתם תצטרכו לחפש אותה

מיתוג אישי כיום הפך להיות חובה. כבר שנים מדברים על כך שלא מספיק להיות ה"כוכב" המקצועי. צריך שכולם ידעו שאתה כזה – ולא משנה אם אתה שכיר או עצמאי, עובד או מנהל. אבל מה זה אומר בעצם – איך עושים את זה נכון והאם זה מחייב שתעברו לגור בפייסבוק ובאינסטגרם? במאמר זה תוכלו למצוא הסברים, טיפים ודגשים שיעזרו לכם לעשות מיתוג אישי כמו שצריך וגם להבין למה בעצם.

מהו מיתוג אישי?

מיתוג אישי הוא מונח שטבע איש השיווק האמריקאי טום פיטרס, במאמר ששמו The Brand Called You.  הרעיון הוא שההצלחה של אדם בקריירה נקבעת על פי המיתוג האישי שלו. המיתוג האישי הוא למעשה מה שהאדם רוצה לשדר לעולם והוא מכתיב כיצד האדם ייתפש על ידי אחרים. במילים אחרות, זה פחות משנה מי אתה באמת, לעומת מה אתה משדר לעולם וכתוצאה מכך האופן שבו אנשים אחרים תופשים אותך.

מיתוג אישי נכון עוזר להעביר לידיעת האנשים הרלוונטיים בזמן אמת את ההישגים והערך שאתם מעניקים לחברה. הרי אתם בטח יודעים שלא תמיד מי שעושה את העבודה בצורה הטובה ביותר הוא זה שזוכה לקידום, ושהאנשים שנחשבים טאלנטים מבוקשים יודעים 'לשווק את עצמם'. אבל עם השנים המיתוג האישי הפך להיות מתוחכם יותר: המשמעות שלו היום היא שמעגלים רחבים יותר של אנשים ידעו מה תחום המומחיות שלכם, שאתם טובים במה שאתם עושים ויחשבו עליכם בהקשר של התחומים האלה.

מיתוג אישי הוא שילוב ייחודי של ערכים, אופי כישורים וניסיון המרכיבים את מי שאתם. החלק המהותי בתהליך הוא לפתח תפישה – כיצד אנשים אחרים תופסים אתכם – וזה חשוב כדי לתת מענה למטרות שונות בקריירה. שכירים למשל, ירצו קידום בעבודה, העלאה בשכר, הערכת עובד טובה או אפקטיבית יותר, מינויים משמעותיים וכמובן הצעות עבודה מחוץ לארגון, הצעות לפרויקטים או הרצאות כדי לבנות את עצמם בתור מומחים בתחומם.

מיתוג אישי בעידן הרשתות החברתיות

בשנים האחרונות חל שינוי גדול מאוד בשוק העבודה – הפייסבוק, האינסטגרם, לינקדאין ורשתות חברתיות אחרות שינו את הדרך המסורתית שבה אנשים מחפשים ומוצאים עבודה.

בתור מחפשי עבודה או יזמים חשוב להיות ערניים לשינויים אלה, לאמץ ולהתפתח יחד איתם ואף לנצל אותם לטובתנו.

כיצד יכולות הרשתות החברתיות לעזור בקידום הקריירה?

אין זה משנה במה אתם עוסקים או באיזה תחום אתם מחפשים עבודה, לנוכחות שלכם ברשת יש חשיבות גדולה ולעיתים היא זו שתקבע את עתידכם המקצועי.

כשאתם מחפשים עבודה, גם המעסיקים מחפשים אתכם!

לפני שאתם מגיעים לראיון עבודה, רוב הסיכויים שהמראיין חיפש את שמכם בגוגל או ברשתות החברתיות. המעסיק העתידי שלכם יכול לגלות עליכם דברים חשובים עוד לפני שנפגשתם פנים אל פנים – זכרו, אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני! מחקרים מראים כי אנו מגבשים דעה על אדם בשניות הראשונות שאנחנו פוגשים אותו.

אז מה אתם מציגים לעולם? איך אתם רוצים שיתרשמו מכם?

אם לא תשווקו את עצמכם נכון, במרוצת השנים אתם עשויים להישאר מאחור. לפני כל סטאטוס שאתם מעלים – תמונות, עדכונים וכיוצא באלה – עצרו לחשוב האם זה מה שבהכרח תרצו שהמעסיק הפוטנציאלי שלכם יראה? שיווק עצמי נכון משמעותו להעלות לרשת את מה שאתם מוכנים ורוצים שיידעו עליכם.

הדמות שתיצרו ברשתות החברתיות, מייצג אתכם בכל רגע ורגע נתון. זה מי שהמעסיק שלכם יפגוש לטוב ולרע. לכן עליכם לוודא שהאישיות שאתם מעבירים ברשתות החברתיות משקפות את מי שאתם, שכן זה בעייתי להציג אדם אחד ברשת החברתית ואדם אחר בריאיון עבודה.

אבל לפני שאתם נבהלים ורצים לערוך את הפיד שלכם בפייסבוק, זכרו גם להשתמש במידע ברשתות החברתיות לטובתכם במהלך חיפוש העבודה. גם לכם יש כוח לבדוק את מי אתם עומדים לפגוש, מי עומד לראיין אתכם. באמצעות הרשתות החברתיות גם אתם יכולים להכיר את המקום שבו אתם הולכים להתראיין. כנסו לאתר החברה, קראו מעט על ההיסטוריה שלה, למדו את הנתונים, והבינו מי עשוי להיות הבוס העתידי שלכם – אולי תמצאו תחומי עניין משותפים? המידע הזה יכול להיות כרטיס כניסה שלכם.

איך לנצל את הרשתות החברתיות כבמה מקצועית לטובת הקריירה שלכם?

פעמים רבות מעסיקים או חברות השמה משתמשים ברשתות החברתיות כדי לחפש מועמדים חדשים. אתם יכולים לקבל הצעות עבודה אטרקטיביות, אפילו שאינכם מחפשים עבודה כרגע.

מיתוג אישי שנבנה לאורך זמן יכול לעזור לכם להגשים את קריירת החלומות ויכול להביא אליכם הזדמנויות רבות.

כלים למיתוג אישי ברשתות החברתיות:

  • בלוג – אחד הכלים הטובים ביותר לקידום אישי הוא בלוג שבו תכתבו תכנים מקצועיים, תהפכו למומחים בתחום שלכם, תחלקו ידע ותעזרו לאנשים אחרים, כתבו רעיונות, דעות, עדכונים, ספרו על עצמכם ועל הניסיון שלכם. כל זאת כמובן בקשר ישיר למקצוע שלכם ולתחום בו אתם רוצים לעסוק.
  • פרופיל ברשתות החברתיות – הפרופיל הוא המראה שלכם. יש ליצור פרופיל מעודכן ועשיר, הכולל פרטים על השכלתכם, ניסיון מקצועי, תחביבים ועוד.
  • היו פעילים בפייסבוק ובאינסטגרם – הרשתות החברתיות הופכות להיות כרטיס הביקור שלכם, לכן הדף שלכם צריך להיות כמה שיותר ענייני. נכון, יש מקום לשמור על ראש פתוח ויצירתי, אבל הכול למען מטרה אחת: יצירת רושם טוב כאנשים וכעובדים פוטנציאלים מעולים.
  • אל תשכחו את לינקדאין – הרשת החברתית לינקדאין (Linkedin) נחשבת לרשת מקצועית יותר מפייסבוק. לרשת זו מגיעים המעסיקים וחברות ההשמה כדי לחפש עובדים במיוחד בתחום של השמת בכירים, וזאת בזכות המוניטין שיצאו לה – שמראים שהטובים והמקצועיים ביותר נמצאים שם.

מיתוג עצמי ברשתות החברתיות – צעד אחר צעד

שיטת השיווק האפקטיבית ביותר היא 'מפה לאוזן', ומיתוג אישי הוא סוג של שיווק שכזה, שמציע אתכם כבני אדם וכאנשי מקצוע.

המותג שהוא אתם מצריך חשיבה, דיוק ותחזוקה – כמה פוסטים בלינקדאין או בפייסבוק לא יספיקו לשם כך.

מיצוב

לפני שאתם מתחילים תשאלו את עצמכם, מה המטרה שלשמה אתם רוצים למתג את עצמכם ובהתאם, מהו המסר שאתם מעוניינים להעביר.

ראשית, אתם צריכים לשאול את עצמכם מהם תחומי המומחיות שלכם, מהו הבידול ומיהו קהל היעד – האם מדובר בבוס ובהנהלה של הארגון שבו אתם עובדים כעת או שאתם מעוניינים במקום עבודה חדש, ואם כן מי קהל היעד שאליו אתם מכוונים.

בשלב הזה השאלה שעליה אתם צריכים לענות היא – מה המאפיינים שלכם כמותג. בסיכומו של דבר, אתם צריכים להגיע לשורה שמתארת את תחום המומחיות שלכם. איך מגיעים לזה? עושים ניתוח של המאפיינים הייחודיים לכם, הערכים שלכם, הדרך שבה אתם נראים ונשמעים לאחרים.

מומלץ להתייעץ עם האנשים שעובדים אתכם ביומיום או מכירים אתכם היטב, אפילו הבוסים הישירים שלכם. הדרך שבה אנחנו נראים ונשמעים היא גם משהו שיכול לייחד אותנו.

בשלב הזה כדאי לסדר בלינקדאין את הפסקה הראשונה של ה-About, בהתאם לאופן שבו הייתם רוצים להיות מוצגים.

תכנים ופורמטים

בשלב הבא תצטרכו להחליט מהם סוגי התוכן שמתאים לכם לייצר, ולא פחות חשוב, מה לא נוח לכם לייצר. אתם צריכים לוודא שהתוכן שאתם מייצרים הוא באמת מקורי ומוצג בדרך המקורית שלכם. הרבה פעמים אנשים חושבים שאם הם עושים מיתוג אישי אז הם צריכים להיות מומחים במשהו שהם לא, וההפך הוא הנכון. כמו כן, תצטרכו להחליט באיזה פורמט להציג את התוכן – בטקסט? בסרטון? בתמונה? –ואז לשלב בין התוכן לפורמט.

מיתוג פנימי

בכל יצירה של מיתוג אישי יש אלמנט חשוב של רתימת המעגלים הקרובים על מנת שיתמכו במיתוג שלכם. אם לא רותמים את הסביבה הקרובה ביותר אליכם ופונים רק לקהל הרחב, לא יהיה אף אחד סביבכם שייתן פידבק שיתמוך במותג. הסביבה הקרובה היא המשפחה, קולגות, האנשים שידברו עליכם באופן חיובי וימליצו עליכם.

כיצד תעשו את זה? אפשרות אחת היא לארגן במקום העבודה ישיבות פנימיות או מיטאפים הפתוחים לכל מי שמעוניין, ולתת הרצאות לעובדים בתחום המומחיות שלכם. כמעט כל מקום עבודה ישמח לתת מקום ליוזמה כזאת. כך תראו לדמויות בתוך הארגון מי אתם, תתאמנו בתחומי המומחיות שלכם, ואת כל זה אתם יכולים לעשות בתור שכירים בחברה.

הפצה – שלחו לחמכם

ההפצה בימינו קלה ופשוטה בהרבה מכפי שהייתה בעבר. כאשר כבר יש לכם תכנים, אתם צריכים פשוט לבחור בפלטפורמות הכי נכונות להפצתם. אם מדובר בסרטוני וידאו, הפלטפורמה הטבעית היא יוטיוב או פייסבוק; אם מדובר במאמרים מקצועיים ומעמיקים – אזי בלוג הוא הבחירה המתאימה – וכדאי שתכירו את מערכת הבלוגים שקיימת בלינקדאין, שזמינה מתוך הפרופיל.

אם התוכן שיצרתם הוא ויזואלי, אינסטרם או פינטרסט יתאימו לכם, ולפודקסטים יש מערכות הפצה משלהם, כגון אנקור (Anchor) שהוא כלי חינמי שמפיץ את הפודקסט לכל הפלטפורמות. למתקדמים בתהליך מומלץ לבנות אתר שגם מדבר על תחומי המומחיות וגם נותן דוגמאות של התוכן שלכם.

קצת על "מגע אנושי": בעולם הדיגיטלי שבו אנו חיים, נוצר מעין ניכור, שהפך אנשים רבים לצמאים למגע אנושי. מסיבה זו, במות (הרצאות, פאנלים, מיטאפים) הן כלי הפצה מעולה ורלוונטי היום יותר מתמיד – כל עוד אין לכם פחד קהל.

כשיורדים מהבמה – מהרצאה או מיטאפ שעשיתם – מקבלים לרוב הזמנות להרצאות נוספות, הזמנות לפרויקטים והצעות עבודה. כמות גדולה של אנשים נחשפת אליכם, והסיכוי שיפנו וידברו אתכם גדל. אם האפשרות הזאת מציפה אצלכם חששות, תמיד תוכלו להתחיל בפורמטים קטנים ולהרחיב את זה עם הזמן.

קהילות וקהלים

אם פעלתם על פי הכללים הקודמים, כל שנותר לכם הוא לשאול את עצמכם לאילו קהילות אתם מתחברים, ככלי לקידום המיתוג האישי שלכם. אפשר להשתייך לקהילות בתחום המומחיות שלכם או להקים קהילות חדשות. המטרה היא למצב את עצמכם ליד אנשים שהם מומחים כמותכם או ברמה שלכם, מכיוון שאם אתם מסתובבים עם אנשים מסוימים זה ממתג אתכם בצורה מסוימת.

הדבר הנוסף שתורמת ההשתייכות לקהילות הוא החיבורים שניתן להשיג מהקהילות האלה, שכן כשאתם מקיפים את עצמכם באנשים שהם בתחום המומחיות או קהל היעד שלכם, הסיכוי לחיבורים מעניינים ורלוונטיים גדל.

חשוב לתעד את הפגישות שלכם עם אנשים דומים, כי זה תורם למיתוג האישי שלכם. כשאתם יוצרים או נמצאים בקהילה אתם מתחילים להיות מזוהים עם אותם אנשים. אם כבר נבחרתם להיות באירוע, להרצות או להשתתף בפאנל, האירוע מבחינת ההפצה מתחיל כשהפרסום על האירוע יוצא וממשיך עד יום האירוע.

אל תסתפקו בשיתוף של תמונה שלכם ליד הרולאפ של המיטאפ או הכנס. חשוב שתייצרו לפחות תובנה אחת מאותו האירוע, שאותה תוכלו לשתף אחר כך בפוסט שתעלו.

כמה זמן להשקיע במיתוג האישי?

אם קראתם עד פה, אתם בטח תוהים אם כדי לבנות לעצמכם מיתוג אישי אפקטיבי אתם צריכים להתחיל 'לעבוד בזה'. התשובה היא – לא בהכרח. אם אתם עובדים כרגע, בוודאי אין לכם את כל הזמן שבעולם להשקיע במיתוג, ולכן אתם צריכים להגדיר זמן שהוא הגיוני, וגם להבין מהו המינון והריווח הנכון. כך למשל לא כדאי לפרסם שלושה פוסטים ביום בכל פלטפורמה, אלא לבחור דברים מעניינים ועמוקים ולפרסם אותם פעם-פעמיים בשבוע.

מכל מקום, אל תשתמשו ברשתות החברתיות והמקצועיות רק כדי להראות שהייתם פה או שם – זה לא מיתוג אישי ויכול לעייף את החברים או העוקבים שלכם.

כמו כן, חשוב מאוד לאסוף את מה שאתם עושים – לרוב הדברים יהיה תיעוד דיגיטלי ואם אין תיעוד – דאגו שמישהו יצלם אתכם. אספו את הפעולות שאתם עושים במיתוג האישי שלכם וכך יהיה לכם ארכיון של הוכחות לעשייה שלכם. מדובר בכלי פשוט מאוד שיכול לתרום לביטחון העצמי שלכם.

איך אפשר להרוויח כסף מבלוג?

כשהפסיכולוגיה של הכלכלה שווה לכם הרבה כסף