חדשות    

מיסוי מקרקעין סירב לקבל עסקה שבוטלה וישלם 30 אלף שקל

בית המשפט

לאחרונה בוטלה עסקת מכר של קרקע בעפולה מלפני 22 שנה – ביטול העסקה משמעו שלא ישולם מס בגינה.  יו"ר הוועדה, השופטת עירית הוד, דחתה את טענת המנהל כי הביטול היה שקרי וקבעה כי הוכח שהעסקה לא בוצעה בפועל וביטולה היה כן ואמיתי, למרות הזמן הרב שעבר עד הודעת הביטול על ידי היורשים.

שנים לאחר ביצוע העסקה  גילו יורשיהם של המוכרים שהשטח נמכר כקרקע חקלאית אף שהיא יועדה למגורים, וסכום התמורה היה לא פרופורציונלי ביחס לשווי האמיתי של הקרקע שעמד בעת ביצוע העסקה  על 6.3 מיליון שקל.

לכן ב-2014 הם הגישו תביעה לביטול העסקה ובהסכם פשר ההוסכם על ביטול העסקה תמורת תשלום של כחמישה מיליון שקל לרוכשים. הסכום כלל את החזר התמורה בתוספת ריבית והצמדה, תשלום עבור הוצאות הפעולות המשפטיות ושכר טרחה עבור פעולות האיתור.

היורשים הגישו הודעה למנהל מיסוי מקרקעין על ביטול העסקה כדי שיחזיר את מס השבח אך הוא דחה אותה בטענה שאינו מאמין שהעסקה אכן בוטלה.הסיבה לדחייה כי עקב הזמן שעבר לא סביר שבוטלה העסקה וכבר נעשה בקרקע שימוש וכן שהשווי כבר השתנה עם השנים.

לאחרונה התקבל ערעור שהגישו היורשים נגד החלטה זו. השופטת ציינה כי היורשים שכנעו אותה כי אכן רצו לבטל את העסקה  מסיבות שונות, בעיקר בגלל  הפער הקיצוני בין שווי הקרקע לבין התמורה שסוכמה בהסכם.

השופטת ציינה שהזמן החולף לא רלוונטי  כי  היורשים פעלו מיד לאחר שהתוודעו לנתונים שונים ושנויים במחלוקת לגבי העסקה. היא ציינה שלא הוכח שמדובר בעסקה חדשה, שבה לכאורה הרוכשים מכרו ליורשים את הקרקע חזרה, שהרי לא התיישבו בקרקע ולא רשמו את זכויותיהם.

השופטת  קבעה כי ביטול העסקה היה כן ואמיתי, וכי בנסיבות שבהן הסכם המכר לא שינה את המציאות בשטח, בהחלט אפשר לבטל. חברי הוועדה  הסכימו עם קביעותיה, ולפיכך הערר התקבל ומנהל מיסוי מקרקעין חויב לקבל את הודעת הביטול ולשלם הוצאות של 30 אלף שקל.

רשות המסים משיקה שירות חדש המאפשר שידור מקוון, של קובצי השומה העצמית במיסוי מקרקעין

חוק מיסוי מקרקעין – פטורים ומקדמות למס שבח ומס רכישה