הלוואות    מדריכי בנקאות    

מיחזור הלוואות: למה זה טוב, למי כדאי ובאילו מקרים?

pexels

מעודכן ל-11/2021

אם עד היום חשבתם שניתן למחזר רק אריזות משומשות, כדאי שתדעו: באפשרותכם למחזר הלוואות מכל הסוגים ולחסוך אלפי שקלים

המושג מיחזור אמנם נפוץ במיוחד בהקשר של איכות הסביבה, אך זהו מונח מקובל וחשוב מאוד גם בתחום הפיננסי. מיחזור הלוואות הוא מונח המתאר תהליך שנועד לשנות את התנאים של הלוואה מסוימת. הכוונה כאן איננה ביטול ההלוואה או פירעון מוקדם שלה אלא שינוי התנאים שלה, כך שיתאימו יותר לנסיבות הנוכחיות – מצד הלווים והמלווים גם יחד.

הלוואות מהבנקים ומגופים חוץ-בנקאיים נלקחות בדרך כלל לתקופות ארוכות של כמה שנים. זה קורה משום שאנשים שנקלעים לקשיים כספיים מעוניינים בדרך כלל להוריד את גובה התשלומים החודשיים ולהשאיר כמה שיותר מרווח להשתמש בקרן האשראי.

מכיוון שלעיתים מדובר בתקופות החזר הלוואה ארוכות, דברים רבים יכולים להשתנות – הן במאפיינים האישיים של הלווה והן במצב הכלכלי במדינה, ולשינויים אלה עשויה להיות השפעה על סכומי ההחזר של האשראי. הלווה צריך להיות מודע לכך שיש באפשרותו בדרך כלל לבצע מיחזור הלוואות בהתאם לסיטואציה החדשה.

ניתן לבצע מיחזור הלוואות מול כל הגורמים המלווים, החל בבנקים, דרך חברות האשראי ועד חברות הלוואה חוץ בנקאיות פרטיות. זהו נוהל מקובל הן בשוק הפרטי והן בשוק העסקי.

מה זה מיחזור הלוואה וכיצד מתבצע התהליך?

ההגדרה הפשוטה של מיחזור הלוואה היא לקיחת הלוואה נוספת כדי להחזיר באמצעותה את ההלוואה הקיימת. זה אולי לא נשמע כמו מהלך נבון במיוחד, אך לעיתים מהלך כזה יכול לסייע לנו בתשלום החזר ההלוואה בהתאם לתנאים הנוחים לנו.

למעשה, מיחזור הלוואה מאפשר לשנות את תנאי ההלוואה הקיימת לתנאים אחרים, אשר יותר מתאימים למצבו הנוכחי של הלווה, בין אם מדובר בהיבט פיננסי אישי, ובין אם מדובר במצב כלכלי במשק.

להבדיל מפירעון של הלוואה, שבו סוגרים את ההלוואה, בתהליך המחזור פשוט לוקחים את ההלוואה הקיימת ומעצבים אותה להלוואה אחרת במסלול שונה.

היתרון המשמעותי הוא שבמצב כזה הלווה אינו מחויב לבצע את תהליך המחזור באותה מסגרת שממנה הוא קיבל את ההלוואה הראשונה. יתרה מכך, הוא יכול לקבל כמה הצעות ולבחור באופציה הנוחה לו ביותר.

אפשר למחזר כמעט כל הלוואה

עניין מיחזור ההלוואות רלוונטי למרבית סוגי ההלוואות. כך ניתן למשל לבצע מיחזור משכנתה (הלוואה גדולה וארוכת טווח) ובאופן דומה לבצע מיחזור להלוואה קטנה יותר של כמה עשרות אלפי שקלים. רבים סבורים בטעות כי ברגע שלקחו משכנתה, הם "תקועים" עם ההלוואה הזו ולא יכולים לשנות אותה, או לחלופין, שזה המצב לגבי הלוואות קטנות יותר. אך האינטרס של המלווה הוא שהלווים יחזירו את ההלוואות שלהם, לכן ביצוע המיחזור משרת גם את האינטרסים של המלווה, במיוחד כאשר החלופה למיחזור היא חדלות פירעון.

כאשר מדובר על מיחזור הלוואות, בעיקר בהקשר של הלוואות בנקאיות, חשוב מאוד לציין כי אין חובה לבצע את המיחזור אצל אותו גורם מלווה. אמנם לרוב המיחזור מתבצע מול המלווה המקורי, אך זה אינו הכרח המציאות – אם אתם מקבלים תנאים טובים יותר מבנק או גורם פיננסי אחר, אפשר לבצע את המיחזור כך. במקרים אלו, לא מדובר על מיחזור הלוואה קלאסי אלא על קבלת הלוואה מגורם אחר, שימוש בכסף לפירעון הלוואה קיימת, ואז תחילת החזרים למלווה החדש.

מיחזור הלוואות – איך זה עובד?

המהות הבסיסית של מיחזור הלוואות היא ששני הצדדים (מלווה ולווה) לוקחים את ההלוואה הקיימת, סוגרים אותה ומשנים את תנאי ההחזר בפועל. כך ניתן למשל לפרוש את תשלומי המשכנתה ליותר שנים ובמודל שונה, לשנות את מסלול ההחזרים למסלול מתאים יותר למציאות הנוכחית וכן הלאה, לגבי כל הלוואה אחרת. מעבר לסכום הקרן שיש להחזיר, בתהליך מיחזור ההלוואה ניתן לשנות את כל מרכיבי ההלוואה, כך שאפשר לבחור מסלול ריבית אחר, לשנות את היבט ההצמדה, את פרישת ההחזרים, את שיטת ההחזר וכן הלאה.

מתי כדאי לבצע מיחזור הלוואה?

כאמור, מיחזור הלוואות מבוצע כאשר יש צורך להתאים את תנאי ההלוואה למציאות ולנסיבות בשטח. מציאות זו יכולה להיות למשל קריסת הלווים תחת נטל ההחזרים, אך היא יכולה גם להיות מצב של שיפור במצב הפיננסי ורצון של הלווים לסיים מהר יותר את החזר ההלוואה. אלו מצבים כלליים ונפוצים שבהם יש מקום לשקול ולבחון ביצוע מיחזור הלוואות:

קושי לעמוד בהחזרים: אם הלווים מתקשים לעמוד בהחזרים הכבדים, אפשר לבצע מיחזור הלוואה על מנת לצמצם את ההחזרים החודשיים. המיחזור יגדיל ככל הנראה את תקופת ההלוואה ואת תשלומי הריבית הכוללים, אך יפחית את הסכום בכל חודש.

כך לדוגמה, לווה שלקח הלוואה ונקבע כי ההחזר החודשי יהיה בגובה 2000 שקל, אך כעבור שנתיים הוא פוטר מעבודתו – יכול למחזר את ההלוואה ולפרוש מחדש את החוב שלו, כך שההחזר החודשי יהיה נמוך יותר.

שיפור המצב הפיננסי: אם כושר ההחזר עלה, מיחזור הלוואה יכול להיות משתלם, בין היתר, באמצעות קיצור תקופת ההלוואה, בהנחה שמביאים בחשבון גם עמלת פירעון מוקדם, אם היא קיימת. כעת, עם השקת מאגר נתוני האשראי והגברת התחרות הצפויה בשוק האשראי בעקבותיו, כדאי לבדוק אם ניתן יהיה להוזיל את ההלוואות הקיימות.

התאמה למצב במשק: לדוגמה, במקרה שמדובר בהלוואה משתנה וצמודה לריבית הפריים, ההחזר החודשי יהיה תלוי בריבית בנק ישראל. אם לאחר שנה יש תחזיות המורות על עליות ריבית משמעותיות, ייתכן שהלווה יעדיף לשנות את מסלול ההלוואה לריבית קבועה.

כאשר הריבית במשק נמוכה לעומת הריבית שהייתה נהוגה בעת בהלוואה – בעיקר במשכנתאות – ניתן לבצע מיחזור משכנתה, על מנת להתאים את ההלוואה ואת ההחזרים למצב במשק.

ריכוז הלוואות וצמצום ההחזר הכולל: לעיתים כדאי לבצע מיחזור הלוואות שונות כדי לאחדן לכדי הלוואה אחת, מה שמצמצם את ההחזר ומקל על התהליך.

למחזר ולחסוך

כדאי לזכור כי הלוואה היא אמנם התחייבות, אבל לא מדובר בחתונה קתולית. תמיד כדאי לוודא שאתם מחזירים את ההלוואות שלכם בתנאים הכי נכונים עבורכם. תגיבו לשינויים, תבחנו הצעות, תעשו סקר שוק ותבחרו את הנכונה. זה יכול לחסוך לכם כסף.

ככה לא תתבלבלו – מושגים שחייבים להכיר בלקיחה או מיחזור משכנתא

מאגר האשראי – כל מה שצריך לדעת