אחזקת דירה    

מטבח – כמה עולה? מה הסוגים? ומאיפה לקנות?

מעודכן ל-09/2019

מטבח – כמה עולה? מה הסוגים? ומאיפה לקנות?   

ההיצע הוא גדול והמחירים בהתאם למה שאתם רוצים שיהיה במטבח שלכם – אבל הכול בסופו של דבר תלוי בתקציב שלכם

מסתבר, שרוכשי הדירות הישראלים משקיעים הכי הרבה במטבח החדש שלהם. למה? מכמה סיבות –  ראשית, כי האוכל הוא לב החיים הישראליים (ואולי לא רק בישראל); שנית – משום שרוב המטבחים כיום נחשפים לנכנסים לדירה וליושבים בסלון – אז צריך שזה יהיה מתאים ומהודר, ואולי גם ישנם כאלו שרוצים "להוציא עיניים" ; ושלישית –  משום שההיצע, הפיתוחים והגאדג'טים של המטבחים גדל כל הזמן, ומפתה אותנו לשלב אותו ולשדרג את המטבח שלנו.

בכל מקרה, גם אם ההשקעה היא הגדולה ביותר בבית, בכל זאת מדובר בעניין של תקציב. במילים אחרות, כל אחד משקיע את מיטב כספו במטבח לפי התקציב שיש לו. מטבח "זול" ממוצע עולה כ-12 אלף שקל, ואפשר גם למצוא מטבח קטן של 6 מטר רץ ב-3,000 שקל, שמתאים אולי לבעלי דירות להשכרה. אך אם נרצה מטבח יוקרתי, נשלם גם 80 אלף שקל ויותר. ויש גם כאלה שיכולים להרשות לעצמם מטבח במאות אלפי שקלים.

איך ניראה מטבח שעולה 500-700 אלף שקל? חוץ מהחומרים היקרים והיוקרתיים מהם הוא בנוי, כל המנגנונים במטבח הם חשמליים, הטכנולוגיה שולטת והמטבח "חכם" – למשל, אי המשמש שולחן, אך בלחיצת כפתור בשלט נפתח משטח עבודה לצד וגם חושף כיור מוסתר וברז יוקרתי שמופעל באמצעות חיישן; קולט אדים שנשלף בלחיצת כפתור, מסכי פלזמה נשלפים, מגירות הנפתחות במגע (מרפק, למשל, ללא צורך בשימוש בידיים, באמצעות מנגנון חשמלי ועוד פינוקים. המטבח כולל כמובן את מוצרי החשמל המתקדמים ביותר, ברזים (גם מזהב), כיור, "שיש" בלתי נסדק וכד'.

אבל רובנו לא שם – את המטבחים האלה תמצאו כנראה במגדלי היוקרה בתל אביב ובאחוזות העשירים בהרצליה פיתוח וכד'. אנחנו נתמקד במטבחים צנועים יותר, במה צריך וכדאי שיהיה בהם, וכמה זה עולה. המדריך תקף גם לשיפוץ מטבח קיים.


מיטה זוגית – כמה עולה? איפה קונים?

מטבח – כמה עולה? איפה קונים?

ארונות – כל מה שצריך לדעת

איך בוחרים סלון?


שלב ראשון – תכנון

זה השלב החשוב ביותר – תכננו את המטבח כך שיהיה פונקציונאלי לכם אישית, אך תמיד להתחשב גם במידות חדר המטבח. אל תכניסו אי בכוח למטבח קטן כי זה יהפוך לסיוט, אם כל המשפחה במטבח; אם אתם נמוכי קומה, כדאי שארונות המטבח העליונים יהיו נמוכים מהמקובל; האם כל אביזרי החשמל יהיו חבויים, או שאתם מעדיפים שהמדיח והתנור יהיו חשופים? תאורה – חשוב מאוד. מעבר לתאורה בהירה וחזקה במטבח, כדאי אולי להוסיף תאורת לדים מתחת לארונות העליונים כדי להגביר את התאורה לטובת העבודה במטבח; האם אתם אוכלים במטבח או בפינת האוכל? אם אתם אוכלים במטבח, כדאי לחשוב על דלפק (גבוה או נמוך), או על אי שיכול לשמש גם שולחן. נקודות חשמל, אינסטלציה, גז – לפי מיקום מכשירי החשמל, הכיור, בר המים, הכיריים וכד'. אל תהססו להוסיף עוד נקודת חשמל או שתיים במקומות בהם תשתמשו בטוסטר, מיקסר וכד', ואולי גם מסך טלוויזיה. תרצו קולט אדים שיעמעם את ריחות הבישול? גורס אשפה? צריך להחליט גם על הצבעים, החומרים ולהתחשב כמובן בתקציב – אולי לא תוכלו לכלול במטבח שלכם את כל מה שאתם רוצים, כי התקציב לא יאפשר לכם זאת, אז תבדקו מראש.

בין אם אתם קונים מטבח אצל נגר פרטי, או ברשת מטבחים יוקרתית, או בהום סנטר, או באיקאה, הקפידו שיכינו לכם סקיצה מדויקת של המטבח החדש. שימו לב – שהכיריים לא יהיו מתחת לארונות המטבח, כי הם יוכתמו ויתקלפו. עדיף למקם את הכיריים בקרבת חלון או קולט אדים.

אגב, את כול הנ"ל אתם יכולים לעשות עם אנשי מקצוע כמו מעצב ומתכנן מטבחים, ולקבל תכנון מטבח מלא, כולל מיקום התשתיות, הדמיות מחשב, אבל אז תצטרכו להוסיף לעלות המטבח עוד 2,500-5,000 שקל לשכירת שירות המעצב, שיכול גם להתלוות אליכם בתוספת של עוד כמה מאות שקלים לרכישת האביזרים והמוצרים למטבח שלכם.

אז כמה עולה מטבח? תלוי

שני האלמנטים המרכזיים במטבח הם – ארונות המטבח וחיפוי השיש, או האבן, או כל חיפוי אחר, שבמטבח ממוצע מהווה גם את משטח העבודה. אלה גם החלקים היקרים ביותר במטבח, וגם התורמים ביותר לעיצובו.

לכן מחיר מטבח תלוי בעיקר בהיקף ההשקעה בשני המרכיבים הנ"ל. היקף ההשקעה עצמו תלוי בטיב החומרים, שטח המטבח (15 מטרים רצים של ארונות יעלו מן הסתם יותר מ-10 מטרים) ואם מדובר במותג. תלכו לשלושה נגרים ותבקשו את אותו מטבח, ותקבלו שלושה מחירים שונים; תבקשו את אותו מטבח ברשת מוכרת ישראלית, תוסיפו עוד 20% למחיר; אותו מטבח במותג בינלאומי נחשב? עוד 30%-40% למחיר.

קילפנו את המותג מהמוצר וניסינו לראות כמה עולה מטבח בסיסי, כזה שכולל ארונות, משטח עבודה, כיור וברז. הסתמכנו ברוב המקרים על דיווחי בעלי מקצוע של האתרים "מידרג" ו""Yep.

מרכיבי העלות העיקריים של המטבח

ההשקעה הגדולה ביותר במטבח היא בארונות/מגירות ובמשטח העבודה.

ארונות/מגירות – הארונות מורכבים משני חלקים – גוף הארון ודלת הארון, וכך גם במגירות.

מבחינת העיצוב, ההשקעה הגדולה היא בדלת הארון שנמצאת בחזית וחשופה לעיני כול. לכן גם החלפת דלתות מטבח ישן, ואפילו רק ציפוי חדש יכולים לתת לו שידרוג אדיר.

בעיקרון ישנם כמה סוגי ציפויים וגימורים לעיצוב דלתות ארונות המטבח, והנפוצים בהם הם פורניר/פורמייקה, פולימר, אפוקסי, כשחומר הדלת עצמו עשוי MDF בדרך כלל. יש גם אפשרות לדלת ויטרינה, כלומר משולבת זכוכית וגם אלומיניום, ששוברת את רצף הקו העיצובי של העץ. יש גם מי שמעדיפים דלתות מעץ מלא (מייפל, אלון ועוד), שהן היקרות ביותר, אבל מעט מאוד מעדיפים אותן, משום שעץ בסביבת מים – לא כל כך טוב.

מחירי דלתות לפי הציפויים – פורמייקה, 200-500 שקלים לדלת, תלוי בגודל שלה. פולימר – טפט דמוי עץ שמודבק לדלת – בין 400 ל-700 שקל לדלת. דלת בגימור אפוקסי, צבע בתנור או שלייפלק, תעלה בין 200 ל-400 שקל לדלת. מחיר דלתות ויטרינה נע בין 400 ל-800 שקל לדלת.

יש אפשרות לבחור בחלק מהארונות בדלתות "קלפה", שזה אחד האלמנטים המשולבים כיום כמעט בכול מטבח מודרני בישראל. מדובר במנגנון בוכנה חדשני לדלת ארון שעולה כלפי מעלה (Lift Up Door) ונשארת במצב פתוח בנקודה אליה הועלתה, עד שסוגרים אותה. יותר אלגנטי ושונה ממנגנון הדלתות המתרוממות של ארון המיקרו התנור. מקובל במיוחד להשתמש בדלת קלפה לדלתות זכוכית. המחיר של דלת קלפה גבוה בכמה מאות שקלים מדלת שנפתחת לצד. עם זאת, ניתן לשלב דלת קלפה עבור שני ארונות עליונים באורך כולל של 120 ס"מ, למשל, ואז קצת יש חיסכון במחיר.

לדלתות צריך להוסיף הוצאה של כמה מאות שקלים לטובת ידיות (אפשר גם הרבה פחות, תלוי במה אתם בוחרים).

המטבחים המודרניים מכילים יותר מגירות ופחות ארונות בקומה התחתונה. הארון הופך למגירה נשלפת, וברוב המקרים מאפשרות לוותר על ה"קרוסלה", מבחינת הנגישות שהן מאפשרות לכול כלי המטבח המאופסנים במגרות אלו, כולל הסירים העמוקים והרחבים ביותר.

בעיקרון מגירת מטבח גבוהה עולה 500-1,200 שקל, כולל ציפוי חיצוני. מגירה ברוחב 50-70 ס"מ ובגובה 12-18 ס"מ (מיועדת בעיקר לסכו"ם וכד') כולל חיפוי חיצוני – 250- 500 שקל. מגירה ברוחב 100-120 ס"מ ובגובה 12-18 ס"מ, כולל חלק חיצוני בציפוי תואם למטבח – 600-900 שקל. הפער במחירים נובע בין היתר גם מאיכות המסילות, הצירים, סוג הנעילה – שקטה, טריקה וכד'. מחיר מסילה למגירת מטבח נע בין 10 שקלים לתוצרת המזרח הרחוק ועד 250 שקלים לדגמים המובחרים של המותגים המובילים תבדקו – לא נעים להיתקע עם מגירה שיוצאת מהמסילה בכול פעם שפותחים אותה.

תוספת למערכת מגנטית לסגירה שקטה עשויה להסתכם במחיר כפול לאותה מגירה.

גוף הארון

ארונות המטבח עשויים עץ (מלא, סנדוויץ') או עץ מעובד (סיבית, MDF). ברוב המקרים גוף הארון אינו עשוי עץ מלא אלא מסנדוויץ' ובשנים האחרונות יש העדפה גם לעץ מעובד שנחשב לא פחות חזק, נוח יותר לעבודה וגם זול יותר.

העלות למטר רץ של גוף ארון ומגירות סנדוויץ' או MDF, ודלתות/מגירות מעץ מלא – 3,000-6,500 שקל; אותו גוף בציפוי פורניר – 1,800-3,400 שקלים למטר רץ.  עלות למטר רץ מטבח פשוט עם דלתות סיבית מלמין 1,000-1,400 שקל. בקיצור- הראינו לכם איך מחירו של מטבח ממוצע, שאורכו 10 מטר רץ (5 מטרים למעלה, 5 מטרים למטה, או 4 למעלה ו-6 למטה, איך שמתאים לכם) יכול להסתכם ב-10,000 שקלים וגם להגיע עד 65 אלף שקלים, רק בגלל ההבדל בחומרים ממנו הוא עשוי.

בכל אופן, ברוב המקרים שאתם קונים מטבח קומפלט מחברת מטבחים, המחיר שאתם מקבלים הוא עבור כול המטבח, ולכן יהיה לכם קשה לקבל תמחור נפרד עבור הארונות, וזה נכון גם לגבי מטבחים ברשתות הום סנטר, איקאה או אייס, או אתרים שונים ברשת, שם ניתן לקנות מטבח שלם בפחות מ-10,000 שקל. כשמדובר בנגר פרטי או בעבודה עצמית, המחירים הנ"ל יותר רלוונטיים.

אגב, כשאתם קונים מטבח קומפלט, תבדקו אם המחיר כולל הובלה והתקנה, שכן נהוג לגבות עוד 1,000-2,000 שקלים על ההתקנה.

ואם תרצו גם ארון מזווה נוסף (אם יש לכם מקום במרפסת צמודה למטבח, למשל) תשקיעו כנראה עוד כ-1,200-2,000 שקל.

משטח העבודה/ השיש

גם כאן יש סוגים שונים ומחירים שונים, וזאת החל מ-250 שקל למטר רץ לשיש חברון, מוצר שהיה נפוץ מאוד עד שנות השמונים, וכיום כבר לא משתמשים בו כמעט. הסתמכנו על אתר מידרג במחירים. המחירים הם למטר רץ כשהעומק של המשטח המקובל הוא 65 ס"מ.

חיפוי השיש הנפוץ ביותר בישראל הוא אבן קיסר, שבעצם אינה שיש טבעי אלא משטח דמוי שיש המתבסס על מינרל הקוורץ. המחירים בין 800 ל-1,800 שקל למטר רץ כולל הובלה והרכבה. הפער במחירים תלוי בעובי, בגימור ובספק… לאבן קיסר יש מקבילה מחו"ל –סיליסטון שמחירה קצת נמוך יותר – בין 700 ל-1,500 שקל למטר.

הלהיט התורן במשטחי העבודה הוא הדקטון, שמחירו בין 1,800 ל-3,999 שקלים למטר.

שיש הגרניט הטבעי גם הוא עדיין מככב במטבחים יוקרתיים בעיקר ומחירו מ-1,000 שקלים למטר ועד 10,000 שקלים ויותר.

אי במטבח

אם אתם מתעקשים על אי במטבח שלכם, שמאוד משדרג את "מעמד" המטבח, תצטרכו להיפרד מכמה אלפי שקלים לאי קטן פשוט מחופה במשטח עבודה וכמה מגירות ועד ליותר מ-10,000 שקל לאי גדול, שיכול להחליף ולחסוך שולחן אוכל למשפחה, והוא בנוי מחומרים יקרים יותר. המחיר הממוצע לאי הוא כ- 7,000 שקל.

חיפוי הקיר בין הארונות למשטח

בעיקרון אפשר להשאיר קיר ולצבוע אותו כאוות נפשכם, אבל זה לא מומלץ בסביבה מלכלכת ומכתימה כמו מטבח.

החיפויים הנפוצים ביותר הם קרמיקה וגרניט פורצלן, והמחירים החל מ-60 -100 שקלים למ"ר. חיפוי של שיש גרניט יוקרתי הוא החל מ-1,000 שקלים למ"ר.

כיור

עוד מרכיב מרכזי במטבח הוא הכיור. בעיקרון כיור נירוסטה נחשב ליוקרתי יותר ויקר יותר. אם אתם אוהבים את מראה הנירוסטה, המחיר של כיור גדול מחומר זה נע סביב ה-3,000 שקל.

מחירי כיורי הקרמיקה נעים בין 300 ל-1,500 שקלים, תלוי בגודל, בגימור (נגד שריטות, למשל) ובמותג.

ברז

על פי אתר זאפ, יש למעלה מ-1,200 דגמים לברזים למטבח. הכי יעיל למטבח הוא הברז הנשלף, שמאפשר לשטוף את כול הכיור ורצוי שיהיה ברז מיקסר, כלומר עם ידית אחת שניתן לכוון באמצעותה את חוזק זרם המים והטמפרטורה שלהם.

רוב הברזים עשויים פליז ויש גם העשויים פלסטיק, שהוא חזק לא פחות. המחירים נעים בין כ-120 שקל לברז מיקסר נשלף, שתוכלו להשיג ברשתות העשה זאת בעצמך, ועד למעלה מ-2,000 שקל. גם פה – המותג תורם הרבה למחיר המוצר, אבל תתייעצו, כי לא תרצו ברז מטפטף חודש לאחר התקנתו, או ברז שהציפוי שלא התקלף לאחר שנה.


מיטה זוגית – כמה עולה? איפה קונים?

מטבח – כמה עולה? איפה קונים?

ארונות – כל מה שצריך לדעת

איך בוחרים סלון?