חדשות    

מחר תיכנס לתוקפה רפורמת קרנות הפנסיה "ברירת מחדל"; חסכון עצום לחוסכים

תמונה:PIXABAY
מעודכן ל-11/2018

לדמי הניהול הנגבים על חסכון פנסיוני של העובד השפעה קריטית על גובה המענק או הקיצבה שיקבל כשיפרוש לגמלאות. כל שבריר אחוז משמעותו אלפים רבים של שקלים לכאן או לכאן. דמי הניהול נגבים הן מההפקדות והן מהחסכון המצטבר בקרן. אם אתם צעירים ועדיין לא צברתם סכום גבוה בקרן הפנסיה, דמי הניהול שנגבים מההפקדות יהיו משמעותיים יותר עבורכם.  ככל שמתבגרים ומתקרבים לגיל פרישה דמי הניהול שנגבים מהחיסכון הופכים למשמעותיים יותר.

מחר תיכנס לתוקפה רפורמת הפנסיה של משרד האוצר. במסגרת זו נבחרו 4 קרנות פנסיה שהציעו את דמי הניהול הנמוכים ביותר במכרז שערכה רשות שוק ההון. זאת לאחר שעל פי נתוני האוצר למעלה מ-2.5 מיליון איש משלמים כיום את דמי הניהול המקסימליים. מטרת הרפורמה היא להפחית משמעותית את דמי הניהול אותם משלמים למעלה מ-4 מיליון שכירים במשק ובכך להגדיל את הפנסיה שיקבלו בעשרות ובמאות אלפי שקלים נוספים. בתי ההשקעות שזכו במכרז הם הלמן-אלדובי,  פסגות, אלטשולר שחם ומיטב דש.

לדברי רמי דרור, מנכ"ל בית ההשקעות הלמן-אלדובי מדובר ברפורמה גדולה אף יותר מרפורמת הסלולאר. "מדובר בחיסכון של עד 90% מגובה דמי הניהול שמרבית השכירים במשק משלמים כיום. מכיוון שהמוצר הפנסיוני הוא מוצר אחיד, וההבדלים בין קרנות הפנסיה אינם משמעותיים, הרי שהציבור יוכל כעת לקבל הרבה יותר ולשלם על כך הרבה פחות." דרור נותן כדוגמא זוג שמרוויח יחד 20,000 שקל ברוטו ומשלם כיום את דמי הניהול המקסימליים (6% מההפקדה ו-0.5% מהצבירה) אותו זוג ירוויח תוספת של כ-600,000 שקל כשייצא לגימלאות באמצעות מעבר לקרנות שזכו במכרז

הרפורמה פתוחה לכלל הציבור, ובכלל זה שכירים ועצמאיים שיוכלו לעבור, בקלות, לקרנות הזוכות. ההתחייבות של קרנות אלו הן לדמי הניהול הנמוכים למשך 10 שנים לפחות. בהמשך צפויים מכרזים נוספים של האוצר במטרה לשמור על דמי הניהול הנמוכים.

שם חברה דמי ניהול מהחיסכון שנצבר דמי ניהול מההפקדות
הלמן-אלדובי 0.05% 1.49%
אלטשולר שחם 0.10% 1.49%
מיטב דש 0.05% 2.49%
פסגות 0.0905% 1.68%

מהטבלה ניתן לראות שהלמן אלדובי היא הקרן המשתלמת ביותר מבחינת דמי הניהול שהם הנמוכים ביותר הן מהחסכון שנצבר והן מההפקדות.

מעניין יהיה לראות מה יהיו הביצועים של הקרן בעתיד ולראות אם היה משתלם לבחור בה רק בגלל דמי הניהול הנמוכים.

במיטב ד"ש גובים עמלת ניהול גבוהה מההפקדות אך דמי הניהול על החיסכון שנצבר הוא נמוך ביחס לפסגות ואלטשולר שחם.

שימו לב שהרכב דמי הניהול של מיטב דש שונה של פסגות, אלטשולר-שחם והלמן-אלדובי. בעוד שמיטב דש גובה דמי ניהול גבוהים יותר מההפקדות, דמי הניהול שהיא גובה על החיסכון הם נמוכים יותר

"הכדור כעת הוא בידיים של הציבור ולמרות שנושא הפנסיה נראה רחוק מאוד ומרבית הציבור אינו מתעניין בו, מדובר בפעולה קצרה ופשוטה. בשיחת טלפון אחת אפשר יהיה להרוויח מאות אלפי שקלים וחבל מאוד למי שישאר אדיש וימשיך לשלם דמי ניהול גבוהים על חשבון איכות חייו בפנסיה" אומר דרור.

הרפורמה מחייבת את המעסיקים לצרף לאחת הקרנות הללו את העובדים החדשים שלא בחרו לאיזו קרן הם רוצים להצטרף, אולם היא פתוחה גם לעובדים ותיקים שכבר יש קרן פנסיה או עצמאיים. כל עובד במשק רשאי לדרוש ממעסיקו לעבור לאחת הקרנות המוזלות. ניתן לעשות זאת באמצעות המעסיק או ישירות מול אותן חברות. מדובר במעבר קל ומהיר שיכול להיעשות און ליין באתרי אותן חברות.

מדריך חיסכון פנסיוני: יועץ פנסיוני לעומת סוכן פנסיוני

פנסיה – מה זה? איך חוסכים לפנסיה? מהם מוצרי החיסכון הפנסיוני? כמה לחסוך כל חודש? ועוד