חדשות    

מחרדה כלכלית לכלכלת חרדה – התעשייה שמרוויחה מהפחדים שלכם

חרדים מהמחר? מרגישים חוסר ודאות? אין ודאות שתהיה עבודה מחר? אתם לא לבד, הפרעות חרדה הן הסוג הנפוץ ביותר של בעיות נפשיות הפוגעות במבוגרים ובילדים. חרדה היא תגובת חירום טבעית של הגוף לסכנה. מצבי חרדה מתאפיינים בצורות שונות ובעוצמות שונות ויכולים לגרום לקשת רחבה של תופעות – החל מחוסר נוחות וכלה בדפיקות לב מואצות, רעד, הזעה וסחרחורת.

לפעמים החרדה היא תגובה מוגזמת למצב אמיתי ולפעמים היא גורמת להימנעות ממצבים שונים תיאורטיים הנתפסים כמאיימים. ישנם מצבי חרדה ספונטניים התוקפים ללא כל אזהרה מוקדמת, וישנם מצבי חרדה הנבנים באופן הדרגתי בתגובה למפגש עם מושא החרדה. בחלק מהמצבים הופכת החרדה לתופעה מעיקה וקיצונית שפוגעת באיכות החיים.

מעריכים שבין 5% ל־10% מהאוכלוסייה סובלים בכל רגע נתון מהפרעות חרדה בעוצמות שונות. עם זאת יש להביא בחשבון שכמעט כל אדם סובל מהפרעת חרדה כלשהי במהלך חייו. כיום אנו רואים שכשהגיל יורד החרדה עולה.

ההבדל בין חרדה מתונה להפרעת חרדה היא אם חרדה שאמורה להיות מתונה מעבירה אדם על דעתו – הוא לחוץ, מוצף חרדה, מתקשה לתפקד, חש תסמינים של התקף חרדה כמו דפיקות לב מואצות, לחץ בחזה, וקוצר נשימה, רעד, ריצות לשירותים, ולכן נמנע מסיטואציות מעוררות חרדה.

בין אם החרדה שלכם מתונה או הפרעה של ממש, יש מי שכבר עושה מהתגברות החרדה כסף. בתחומים הקלאסיים אפשר כמובן למצוא את תעשית התרופות הענפה  ואת תעשיית ההתקשורת וכן סדנאות וספרי ייעוץ, אבל לא רק.

כמה מקצועות חדשים מנסים להרגיע אתכם: יועץ לשליטה בכעסים, טכנאי לבריאות התנהגותית, רופא הוליסטי ואסתטיקן. וזה בנוסף למקצועות חוסכי דאגות כמו דוג-ווקרים, מבקרי קברים, בוחרי שמות עם מזל (nameology) או wantologist, כלומר, בעל מקצוע שמפענח יחד איתנו מה אנחנו רוצים באמת, תמורת כ-200 דולר בשעה. מה משותף למקצועות הללו? הם מנסים להפיג לנו את החרדה בתוך היענות לרצונות שלנו ולצרכים שלנו אך בלי שהוכח שהם יעילים.

רוב המקצועים הללו שייכים לתעשיית ה-wellness -רווחה. פעם המושג Wellness היה ברור למדי והתייחס לכל פעילות שנועדה לקדם רווחה פיזית ונפשית. היום חוסה תחת המושג הזה שוק עם גבולות מטושטשים שמוערך ב-4.2 טריליון דולר,  5.3% מהתוצר הכלכלי העולמי.

בשוק הזה נכללות תעשיות כמו טיפוח אישי ויופי (1.08 טריליון דולר), תזונה וירידה במשקל (702 מיליארד דולר), תיירות בריאות (639 מיליארד דולר), כושר גוף ונפש (595 מיליארד דולר), כלכלת ספא (118 מיליארד דולר) ובריאות במקום העבודה (47. מיליארד דולר).

-ב-2018 לבדה הוקמו או נמצאים בהקמה 740 מרכזי Wellnes לטיפולי בריאות הוליסטית, ומאז 2007 הוכפל מספר מכוני הספא מ-71 אלף ברחבי העולם ל-149 אלף. אלה יצרו 2.6 מיליון מקומות עבודה.

בעקבות הגידול בתעשייה זו  חלו גם כמה שיתופי פעולה: למשל רשת המלונות היאט. בשנתיים האחרונות היא רכשה שני מותגי מיינדפולנס מצליחים – Miraval ו-Exhale – המספקים שירותי בוטיק בכל הקשור לספא, כושר, טיפולי בריאות וסגנון חיים. הם העניקו לרשת עשרות נקודות טיפול נוספות ברחבי העולם, במסגרת פרויקט הרשת Life In Balance.

חברות איפור חברו למכוני כושר כדי לשווק איפור למתעמלות (athleisure makeup) וכך להצטרף לטרנד הבריאות. נכון להיום מספר האפליקציות הקשורות לבריאות הנפש והגוף בחנויות של אפל וגוגל עומד על 325 אלף. ביניהן אפליקציות למדיטציה והשמעת צלילים של יערות גשם או רעש לבן מרגיע. לא מרגישים רגועים יותר.

העבודה לא משחררת: האם אתם וורקוהוליקים?

איך מוזיקה משפרת את העבודה שלנו ואיך היא פוגעת

מה זכויות המתמודדים עם בעיות נפש