חדשות    

מחקר: מענק עבודה מעודד גברים חרדים לתעסוקה

מתחם עבודה Regus צילום עודד סמדר

במחקר  של בנק ישראל נמצא כי השפעת התכנית על צמצום היציאות מתעסוקה מובהקת בקרב כל קבוצות האוכלוסיה, הן בקרב הנשים והן בקרב הגברים. בקרב הגברים ההשפעה החיובית הגדולה ביותר היא על גברים חרדיים – אוכלוסייה שמאופיינת בשיעור תעסוקה נמוך. בקרב הנשים ההשפעה הקטנה ביותר היא על היציאות מתעסוקה של נשים מהחברה החרדית – והגדולה ביותר על נשים מעל גיל 55.

המחקר שערכו עדי ברנדר ומישל סטרבצ'ינסקי מתבסס על נתונים מנהליים רבים שמקורם ברשות המסים.  אלו מאפשרים לעקוב אחר יחידים שעובדים באופן מתמשך, אך לעתים מפסיקים לעבוד. הבדיקה מתמקדת באירועי היציאה מתעסוקה, ומביאה  בחשבון  את הגורמים הרלבנטיים שמשפיעים על ההחלטה של הפרטים להפסיק לעבוד. הנתונים המינהליים כוללים את ההכנסות משכר ואת תשלומי מס ההכנסה, את מענקי העבודה וחלק מהקצבאות. המחקר משתמש בניסוי הטבעי שנוצר באמצעות היישום ההדרגתי של התכנית, החל מאוקטובר 2007. בשלב הראשון התכנית הופעלה רק עבור שכירים באזורי השילוב (ערים ויישובים שנכללו ברשימת יישום התכנית על פי החלטת הממשלה), שנה לאחר מכן היא הורחבה גם לעצמאיים, וב-2011 היא הופעלה בפריסה ארצית.

למענק עבודה לפרט במקום למשפחה השפעה חיובית יותר

עוד נמצא במחקר כי העובדה שהזכאות למענק העבודה אינה תלויה בזכאות של בן או בת הזוג מפחיתה מאוד מהאפקט השלילי, ומשפיעה רק על רבע מהזוגות הנשואים  הזכאים למענק.  זאת בניגוד לאפקט שנמצא בקרב נשים נשואות בארצות הברית ובבריטניה, שם המענק לפי משפחה.  בישראל לא נמצאה השפעה שלילית של זכאות בן או בת הזוג למענק העבודה על תעסוקת הפרט – בין אם הפרט עצמו זכאי למענק או לא. לצד זאת נמצא כי גידול של 100 שקלים לחודש במענק העבודה שלו זכאית אשה מתואם עם ירידה של 0.4 נקודת אחוז בהסתברות שתפסיק לעבוד, וגידול דומה במענק לגבר מפחית את ההסתברות להפסקת תעסוקתו ב-0.8 נקודת אחוז. בבחינה של עצם הזכאות למענק, ללא התחשבות בסכומו, נמצא שהזכאות מתואמת בממוצע עם ירידה בהפסקות התעסוקה בהיקף של 1.5-1.0 אחוזים מסך הזכאים; בין רבע לחמישית משיעור המפסיקים לעבוד בקרב האוכלוסיות הרלוונטיות, שהוא כ-6 עד 6.5 אחוזים.

ממצאי המחקר לגבי היעדר השפעה שלילית של זכאות בן או בת הזוג על תעסוקת הפרט מדגישים את חשיבות העיצוב של תכניות מענקי עבודה תוך איזון בין עידוד התעסוקה לבין מיקוד מדויק של ההוצאה החברתית לצמצום העוני בקרב משפחות עובדות בעלות הכנסה נמוכה. לתוכניות כמו אלו שמופעלות בארה"ב ובבריטניה, המתמקדות בצמצום העוני בקרב העובדים – ולכן מתבססות על הכנסת שני בני הזוג – יש השפעה שלילית על תעסוקת המפרנס המשני, בעוד שבתכניות המבוססות על הכנסת הפרט – כמו בישראל – אין השפעה כזאת, אך מיקודן בעניים עובדים מדוייק פחות. ​​​ כך לפי החוקרים.

280 אלף שכירים קיבלו היום מענק עבודה

מענק העבודה גדל – האם מגיע לכם כסף?