חדשות    

מחקר בנק ישראל: להילחם בפקקים דרך מסי נסיעה

בשל הגדילה באוכלוסייה וירידת מחירי הנסיעה גדל מספר הרכבים הפרטיים על הכביש. הפתרון של בנק ישראל: תמריצים לשיפור התחבורה הציבורית, מסים על נסיעה ושיפור התשתיות

לפי מחקר של בנק ישראל, מדינת ישראל צריכה להתאים את המדיניות הקיימת בתחום רכישות הרכב והשימוש בו כדי להימנע ממצב של כשל תחבורתי גורף.

כלומר על המדינה לאמץ מדיניות שמשלבת בין תמריצים להאטת קצב הגידול של הנסיעה במכוניות הפרטיות, הכוללים הגדלת ההשקעה בשיפור התחבורה הציבורית והעלאת המיסוי על הנסיעה ברכב פרטי לבין השקעה בכבישים לקצב הגידול בביקוש.

לפי המחקר,  "מחיר הנסיעה ברכב פרטי ירד בחדות בעשור האחרון כתוצאה מהפחתת מס הקנייה הריאלי (באמצעות המיסוי הירוק) וכתוצאה מהורדה במידה מתונה בלבד של ההוצאות המשתנות (בעיקר בלו דלק), פחות מהגידול בהכנסות ממשקי-הבית".

"כניסת המכוניות ההיברידיות והחשמליות צפויה להביא לירידה נוספת בעלות של ק"מ נסיעה ולהמשך עידוד הנסיעה ברכב פרטי. כניסתם של רכבים אלו לשוק היא מהירה – במחצית הראשונה של 2018 חלקן של המכוניות ההיברידיות במכוניות הנוסעים החדשות עמד על יותר מ-15%, לעומת 4% בלבד ב-2016 – ולכן חיוני לשנות את המדיניות, כלומר לייקר את הנסיעה ברכב פרטי ולשפר את תשתית התחבורה הציבורית במטרה לעודד את צמצום השימוש ברכב פרטי".

עוד נקבע כי מלבד השפעת מדיניות המיסוי וירידת מחירי הרכבים המיובאים, הצפיפות בכבישים עלתה בשני העשורים האחרונים גם בעקבות תהליכים כלכליים.התהליכים כוללים את העלייה ברמת החיים והתרחבות התעסוקה לצד פיזור האוכלוסייה. העלייה ברמת החיים תורמת מעלה את הצפיפות הכבישים דרך העלייה ברמת המינוע (כלומר מספר כלי רכב פרטיים ל-1,000 נפש), לצד עלייה בצפיפות שתורם הגידול  באוכלוסייה.

ביטול חניה כחול לבן – הדרך להתמודד עם הפקקים ומצוקת החניה

הכבישים מלאים ברכבים ורכישות רכבים חדשים רק גדלות; הפקקים עוד יחריפו