חדשות    

"מחיר למשתכן היא תוכנית מטופשת"

רוני מזרחי, מנכ"ל קבוצת מזרחי ובניו בכנס של דנס 100 –   "אנחנו בתקופת מיתון אם לא יהיה היפוך מגמה- ניכנס למיתון עמוק. המדינה השקיעה מיליארדים בתכנית המטופשת  מחיר למשתכן  וזה מזכיר לי את המשפט הערבי העתיק- 'שכשהשלג מפשיר רואים את הלכלוך'". 

 ראול סרוגו, מנכ"ל ובעלים, סרוגו חברה לבנייה: "הגיע הזמן שממשלת ישראל תבין שהיא לא תצליח לשנות שום דבר בלי לרתום יזמים וקבלנים. לקרוא לנו אוכלי סטייקים ולעשות לנו דה ליגיטימציה זה לעצום עיניים.

 דרור נגל, מנכ"ל חברת אזורים: "האם זה הפתרון של 20 מיליארד שקל שנשפכו פה? אני חושב שלא. תכנית מחיר למשתכן היא פופוליזם טהור.  אבל לזכותו של כחלון ייאמר שהוא כן שיתק את השוק לתקופה הקצרה- אבל האם ההיצע גדל לא. תכנית למשתכן גרועה למדי.

 רונן יפו, מנכ"ל חברת אלעד ישראל מגורים מקבוצת תשובה ציין:  "צריך לזכור שכ-50% מתושבי מדינת ישראל חיים בין חדרה לגדרה ורוצים המשיך לגור שם. זוגות צעירים יושבים על הגדר ומחכים לירידת מחיר שלצערנו לא תגיע. המדינה מציפה את הפריפריה בפרויקטים ואנו נגלה שלא בהכרח יש להם ביקושים אמיתיים".

אלי רוזנטל, מנכ"ל ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב יפו בת ים, אמר בכנס –  "המדינה חייבת לחשב מסלול מחדש בכל הקשור לתוכנית מחיר למשתכן ולשנות את תמהיל שיווק הקרקעות לבניה. חייבים לשווק כמה שיותר קרקעות שניתן להוציא עליהן היתרי בניה בטווח זמן קצר לשוק החופשי. זה מה שיביא להגדלת היצע הדירות ויאזן את הביקושים. ניתן להגדיל את היצע הדירות גם באמצעות התחדשות עירונית ולכן יש לשים דגש חזק לנושא זה. התחדשות עירונית היא הפתרון למצוקת הקרקעות במרכז הארץ ובמרכזי הערים".

ראול סרוגו, המשיך ואמר –  "הגיע הזמן שממשלת ישראל תבין שהיא לא תצליח לשנות שום דבר בלי לרתום יזמים וקבלנים. לקרוא לנו אוכלי סטייקים ולעשות לנו דה ליגיטימציה זה לעצום עיניים. בשנת 1984 השתוללה אינפלציה והשרים דאז, חתמו על הסכם חבילה שכלל יזמים וביום אחד האינפלציה ירדה דרסטית.  תכנית מחיר למשתכן של כחלון, נותנת מענה רק  לסגמנט קטן באוכלוסייה- כחלון לקח את מחיר למשתכן והפך אותה לתכנית כוללת וזו הטעות הגדולה שלו. צריך לתת לקבלנים תמריצים כדי שייבנו יותר, שייתנו הבטחת רכישה למקומות בהם השוק מגמגם. 

קלוד נחמיאס, מנכ"ל ובעלים, קלוד נחמיאס חברה לבניין: "בפרויקט מחיר למשתכן שאני זכיתי בראשון לציון של כ-800 יח"ד, אני מתמודד עם מצב שהמדינה נותנת לי 20 חודשים לבנות את זה אבל זה בלית אפשרי. אין כוח אדם, אין מנהלי עבודה. ואני תקוע לא מתייחסים לבעיות של היזמים והקבלנים. מנחיתים עלינו פתרונות וככה זה נראה".

רונן יפו, הוסיף במהלך הכנס – "צריך לזכור שכ-50% מתושבי מדינת ישראל חיים בין חדרה לגדרה ורוצים המשיך לגור שם. באירופה המקבילה של מחיר למשתכן היא חלק אינטגרלי מפרויקט. כלומר מקצים  בפרויקט חלק קטן מיחידות הדיור למשפחות צעירות. כך שבבניין אחד תמצאי סטודנט שגר בקומה הראשונה, מעליו משפחה צעירה ובקומת הפנטהאוז דייר מבוסס יותר. זה יוצר תמהיל נכון. במצב הקיים מקפיאים ביקושים באופן מלאכותי, זה לא יכול להחזיק לאורך זמן. זוגות צעירים יושבים על הגדר ומחכים לירידת מחיר שלצערנו לא תגיע. המדינה מציפה את הפריפריה בפרויקטים ואנו נגלה שלא בהכרח יש להם ביקושים אמיתיים".

וגם רוני מזרחי, הוסיף – "אם כחלון לא יעשה היפוך מגמה, המיתון יגדל, כמות  הדירות שיימכרו תקטן וכמות התחלות הבנייה תקטן. ניכנס למצב שבמרכז הארץ המחירים ימשיכו לעלות וימשיך להיות ביקוש ובפריפריה יהיו בנייני רפאים". 

יהודה הרציג, בעלים, יהודה הרציג נדל"ן: "אנחנו חיים במצב אבסורדי בו אין קשר בין מה שמחליטים בממשלה לבין מה שקורה בשטח.  הממשלה צריכה לשתף את הרשות המקומית בחלק מהמיסוי, כדי שיהיה לרשויות אינטרס לקדם בנייה. תכנית למשתכן הייתה יכולה להיות תכנית נפלאה אם היו חושבים לפני שבזבו כל כך הרבה כסף. היזמים לא מחפשים לקנות קרקע ולשבת עליה, למדינה אין עניין לשחרר קרקעות והקידום היחיד הוא בפריפריה וחבל."

דרור נגל, מנכ"ל חברת אזורים: תכנית מחיר למשתכן מייצרת עיוות כי היא מצד אחד מאפשרת ללקוח צעיר לרכוש דירה במרכז הארץ אבל בצד השני, בדירות של 2 מיליון שקלים ומעלה זה לא בדיוק השיג את המטרה, כי זה פונה לאותם אנשים שיש להם ולא צריכים את העזרה הזו. מבחינת היזמים שניגשו לפרויקטים האלו, האם יתמידו לאורך זמן- בואי נראה. קחו לדוגמא נושאים קטנים אפילו של מאות שקלים כחלק מאישורי הבנייה, מי צריך לשלם עליהם? היזם? המדינה? מגיעים למצב שהלקוחות לא מרוצים והיזמים לא מרוצים. האם זה הפתרון של 20 מיליארד שקל שנשפכו פה? אני חושב שלא. זה נזק שנעשה. זה פופוליזם טהור.  אבל לזכותו של כחלון ייאמר שהוא כן שיתק את השוק לתקופה הקצרה- אבל האם ההיצע גדל לא. לדעתי תכנית למשתכן גרועה למדי".

האוצר מסכם שנה, ואף מילה על…מחיר למשתכן

מחיר למשתכן – עוד הגרלה אחת וזהו?!

מחיר למשתכן – מתי תקבלו את הדירה?

נרשמתם סתם לפרוייקט במחיר למשתכן? זהירות – זה יכול לחסום אתכם מלזכות בפרויקט שבאמת רציתם!