חדשות    

מחיר יקר: הנזק הכלכלי של הקורונה יגיע ליותר מ-80 טריליון דולר

Pete Linforth Pixabay
מעודכן ל-05/2020

זהו התרחיש הגרוע ביותר של חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' באשר להשפעת המגפה על הכלכלה העולמית; ההערכה המתונה יותר היא שהנזק יעמוד בסופו של דבר על 27 טריליון דולר בחמש שנים

המרכז לחקר סיכונים באוניברסיטת קיימברידג' פרסם תחזיות שערכו החוקרים בניסיון לאמוד את הפגיעה הפוטנציאלית לכלכלה העולמית כתוצאה ממגפת הקורונה, ולפי התרחיש הפסימי ביותר הנזק הכלכלי עלול להגיע ל-82 טריליון דולר לתקופה של חמש שנים. לשם השוואה, התמ"ג של 19 הכלכלות הגדולות בעולם עמד בשנה שעברה על 69.2 טריליון דולר.

לפי התרחיש החיובי ביותר, ההפסד הכלכלי בחמש השנים הבאות יסתכם ב-3.3 טריליון דולר, כשלפי ההערכה המרכזית הפגיעה תעמוד בסופו של דבר על 26.8 טריליון דולר, שהם 5.3% מהתמ"ג העולמי שיימחקו בחמש שנים. בארה"ב לבדה, ההערכות להפסדים לחמש שנים נעות בין 550 מיליארד דולר ל-19.9 טריליון דולר.

על אף התחזית הקודרת, בשלב זה לא נראה שהבורסות מצפות למיתון עולמי. מדד S&P 500 עלה בינתיים ביותר מ-30% מהשפל אליו נפל בחודש מרץ.

עם זאת, שיעורי הצמיחה וההחזרים על נכסים יכולים להישאר נמוכים עד 40 שנה אחרי שהמגפה תעבור. כך מסביר הכלכלן הראשי בקרן ההשקעות הבריטית שרודרס, קיית' וויד, שמבסס את דבריו על בדיקת ההשלכות של מגפות החל מהמגפה השחורה שפקדה את העולם במאה ה-14.

לדעת מומחים בינלאומיים, המגפה צפויה להוביל לשינויים מבניים, כולל עלייה בשיעורי החיסכון של משקי הבית, ארגון מחדש של שרשראות האספקה והרחבת הדיגיטציה. כלכלן מהבנק הצרפתי BNP פאריבה טוען כי "אנשים יעדיפו להגדיל את רשת הביטחון שלהם, בשל חשש למקום העבודה ולפגיעה בהכנסה". כמו כן, הגדלת החסכונות תהיה הכרחית שכן העלות הכספית של הוצאות רפואיות ומסים צפויה לגדול בעתיד.

איך הבנקים מתמודדים עם משבר הקורונה

גאווה בינלאומית: ה-SNC משיק מאגר פתרונות טכנולוגיה-רפואית של חברות ישראליות – להתמודדות עם מגפת הקורונה