חדשות    

מחיר החשמל הסולארי בשפל של כל הזמנים – 14.4 אג' לקווט"ש

Pixabay

רשות החשמל קבעה למכרז מחיר חשמל סולארי של 14.4 אג' לקווט"ש, צפויה לצאת במכרז נוסף

מחיר החשמל הסולארי יעמוד על 14.4 אגורות לקוט"ש. המחיר נובע מהליך תחרותי למתקנים פוטו וולטאים קרקעיים המחוברים לרשת המתח העליון. כך לפי אחת מארבע הצעות שאושרו אמש במליאת רשות החשמל.

ההצעה הגבוהה ביותר שאושרה היתה במחיר של 17 אגורות לקוט"ש. מדובר במחיר הנמוך ביותר מ-90% מהמחיר הסולארי שנמכר לרשת לפני כעשור, ובירידה של 25% מהשיא האחרון, שהיה 19 אגורות לקוט"ש. ובכל זאת עדיין גבוה ביחס למדינות שבהן החשמל הסולארי נמכר במחיר שנע סביב 5 אגורות לקוט"ש. הסיבה להוזלה  היא ירידת מחיר חומרי גלם, שכלול תהליכי ייצור ושיפורים טכנולוגים.

מליאת הרשות אישרה במסגרת ההליך הקרקעי התקנה של 240 מגה וואט בארבעה מיזמים שונים, אשר יוקמו תוך ארבע שנים ויחוברו לרשת ההולכה. רק לאחר מכן יתבטא המחיר הנמוך בתעריף החשמל. המכרז התקיים במתכונת Pay as Bid, בו כל פרויקט זוכה זכאי לתעריף ההצעה שלו, בכפוף לכך שישנו מקום ברשת החשמל באיזור ההקמה של הפרויקט.

עוד  אישרה מליאת רשות החשמל את הזוכים במכרז ראשון מסוגו לגגות גדולים ומאגרי מים – ובמסגרתו אושרו 331 מגה-וואט ב-79 הצעות נפרדות. המחיר שנקבע בהליך זה משותף לכל הזוכים, 23.33 אגורות עבור כל קוט"ש המוזרם מהמתקן אל הרשת, והוא מבטא את המשך ירידת המחירים בתחום הפוטו-וולטאי בעולם ובישראל בפרט.

ההספק הזוכה צפוי להתממש תוך שנה עבור מתקני הגגות ותוך שנה וחצי עבור המתקנים במאגרי המים ובריכות הדגים..

עד כה זכו במכרזי הרשות לאנרגיה סולארית מתקנים בהספק מצטבר של כ-1,200 מגה-וואט. הספק זה שווה ערך לסך ההספק המותקן בישראל כיום. על פי הערכות ברשות החשמל, המתקנים שיוקמו עד סוף השנה הנוכחית צפויים לאפשר ייצור של 7% מכלל צריכת החשמל במשק, והמתקנים שיוקמו עד לסוף השנה הבאה יאפשרו ייצור של 10% מכלל צריכת החשמל בישראל. היעד שקבע שר האנרגיה הוא 10% עד שנת 2020 ו-17% עד 2030, יעד שצריך להתעדכן כלפי מעלה, לדעת מקורות בתחום הסולארי.

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, אמר בתגובה כי "המכרזים הסולארים הזניקו את השוק הסולארי בישראל. בעולם אנרגיה ירוקה היא מזמן לא רק סיסמה והבשורה מגיעה לישראל באיחור של עשור. האתגר של רשות החשמל כעת הוא עמידה ביעד הייצור של 10% ב-2020

כמה עולה פאנל סולארי ואיך מרוויחים מזה

האם אילת תהפוך לעיר הסולארית הראשונה בישראל?