מיסים    

מחזיקים בדרכון אמריקאי? תשלמו עוד מסים

pixabay
מעודכן ל-11/2019

הרבה ישראלים בעלי אזרחות אמריקאית, או בעל נכסים בארצות הברית – פיננסיים או ריאליים – מגלים שנוסף למסים בישראל הם צריכים לשלם מס לרשויות בארצות הברית. גם ישראלים בעלי גרין קארד חייבים בדיווח לרשות המיסים בארה"ב

לפני תשע שנים נחקק בקונגרס האמריקני חוק הפטק"א לאכיפת מיסים וחשבונות זרים בארה"ב, שלפיו כל אזרח בעולם שיש לו אזרחות אמריקנית חייב בדיווח על מלוא נכסיו ורווחיו לשלטונות המס בארה"ב. התוצאה היא עשרות מיליארדי דולר מס שגבו הרשויות בארצות הברית מתושבי מדינות אחרות.

החוק מחייב גופים פיננסיים שאינם אמריקנים, ובהם בנקים, בתי השקעות וחברות ביטוח, לבצע בדיקת נאותות בכל החשבונות המנוהלים אצלם, לזהות חשבונות של מי שיש להם אזרחות אמריקנית ולהעביר בקביעות מידע פיננסי על החשבונות הללו לרשויות המס בארה"ב. ההסכם עם ארה"ב קובע כי גופים פיננסיים מסוימים, כגון גופי החיסכון הפנסיוני, בהיותם בעלי סיכון נמוך לביצוע העלמות מס, יהיו פטורים מדיווח על חלק מבעלי החשבונות. בהסכם נקבע גם פטור לדיווח על אנשים המנהלים פיקדונות בעלי ערך נמוך.

מגופים בעולם שלא מצייתים לחוק נגרעות 30% מההכנסות, לשון החוק. בין ארה"ב לכל המדינות נחתמו הסכמים מיוחדים, כולל ישראל לפני חמש שנים. לפי ההסכם, העברת המידע לרשויות המס בארה"ב מתבצעת באמצעות רשות המיסים בישראל, שתקבל את כל המידע על אזרחי ארה"ב המתגוררים בארץ מהגופים הפיננסיים כאן.

גם הבנקים והמוסדות הפיננסיים בישראל צריכים לדווח לרשויות בארה"ב על כל אזרח בעל אזרחות אמריקנית המנהל חשבון בבנק. על מה מדווחים? שם בעל החשבון, מספר חשבון, כתובת בעל החשבון, מספר חשבונות בבנק וכלל הפעולות. עוד מדווח על רווחים על ריבית, משכורות ומשיכת דיבידנד מחברה שהופקדה בחשבון.

שיטת מס לפי אזרחות

בארה"ב שיטת מס שונה והיא נקבעת לא לפי התושבוּת כמו בישראל, אלא לפי האזרחות של האדם. אדם שהוא אזרח ארה"ב, גם אם הוא מתגורר בישראל, נחשב לעניין המס כאמור אמריקני ומחויב לשלם שם את המס. אזרח ישראלי בעל אזרחות אמריקנית חייב להגיש לשלטונות המס בארה"ב דו"ח שנתי, גם אם אינו מחויב בהגשת דו"ח כזה בישראל.

כפל מס

כדי למנוע כפל מס,  שאזרח לא ישלם מס גם בישראל וגם בארצות הברית, נקבעו כללים במסגרת אמנת מס בין ישראל לארה"ב. אם למשל ישראלי צריך לשלם מס על רווחים משכר דירה, כשבישראל המס הוא 10% ובארה"ב 25%, ישולם הפרש המס לשלטונות בארה"ב. אם המס שולם בארה"ב ומתברר שהמס בישראל נמוך יותר, הנישום לא יקבל החזר מס.

אבל אזרח אמריקני שקיבל משכורת מחברה שבבעלותו או שמשך מהחברה דיבידנד, הרווח ימוסה כולו בארה"ב.

מה לעשות כדי לא לשלם מס גם בארצות הברית?

אם תרצו לוותר על התענוג שבתשלום המס לארצות הברית,  תצטרכו לוותר על אזרחות ארה"ב . מוך שלא עולים על 50 אלף דולר.

חוק פטק";א – למניעת העלמת מס של אזרחי ארצות הברית