מדריכי בנקאות    

מזומן בבית או בבנק? ומתי הבנק חייב לדווח?

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-11/2021

אם יש לכם שטרות רבים מתחת למזרן או לבלטות המסתכמים בסכומים גבוהים, אתם  מסתכנים. גם אם הסכום לגיטימי והגיע אליכם למשל בעקבות ירושה או מתנה, אתם לא חשופים רק להיבטים פליליים אלא גם לאובדן ערך, סיכונים מוגברים לגניבה, לשריפה ועוד.

הסיבות לשמירת מזומן בבית הן בעיקר אי-אמון במערכת הבנקאית ובמוסדות המדינה, וזה הגיוני, כי כבר היו מקרים שמדינות הלאימו את חשבונות הבנקים או הגבילו את משיכת המזומן.

קושי להפקיד בבנק

בנקים לא מקילים ראש בהפקדת סכומים של מעל 50 אלף שקל, בשל חשש שיאשימו אותם בשיתוף פעולה עם הלבנת הון, כלומר תיאורטית אתם יכולים להפקיד, אבל תצטרכו לספק הסבר על מקור הכסף, כולל אסמכתאות. אם מדובר במתנות שקיבלתם במשך שנים ממשפחה למשל, אף על פי שהן מתנות כשרות, יהיה קשה להוכיח את זה.

כל סכום מעל 50 אלף שקל שמופקד במזומן בבנק מדווח אוטומטית לרשות לאיסור הלבנת הון.

מה עושים אם יש סכום כסף גדול בבית

בעיקרון, אם יש סכום מזומנים גדול בבית, כדאי לדווח עליו במסגרת גילוי מרצון ברשות המסים. כך אתם מקבלים אישור שהמזומן שלכם וכשר. לאחר שמקבלים את ההכשרה של הסכום, אפשר להפקיד אותו בבנק או בבית השקעות וכך לשמור על ערכו ואף להשיג תשואה עתידית. בכל מקרה כדאי להתמקח על גובה הריבית המוצעת לכם בחסכונות ובפק"מים השונים.

אם אתם זקוקים לשימוש מיידי במזומן, עדיף להשתמש במזומן לעסקאות ולא להפקיד בבנק. זכרו אומנם שחוק המזומן מגביל את העסקאות עם אנשים פרטיים ל-50 אלף שקל, ואילו עם עסקים עד 11 אלף שקל.

מתי כן כדאי לשמור מזומן לא בבנק

הכספים הנמצאים בבנק לא רק זוכים לתשואה גבוהה יותר, אלא גם מבוטחים מפני גניבות, שריפות והצפות. למקרה של קטסטרופה עולמית מומלץ לשמור סכום מסוים במוקד אחד וליידע אדם אחד על מיקומו, כך שהכספים לא יאבדו גם במקרה פטירה.

במה משתמשים יותר – מזומן או כרטיס אשראי?

חוק המזומן – ככה יראה השיק החדש

חוק הגבלת שימוש במזומן – האם יעיל?