זכויות עובדים    משפט    

מה עושים כשהבוס נפטר

pixabay

בעוד שבדיני פיטורים יש כתובת ברורה – כשהמעסיק חלילה נפטר, יש קשיים לפנות לכתובת מסוימת, וגם זו תקופה שבה לא נעים לבקש כסף, ובכל זאת אלו כספים שמגיעים לכם. נכון שבעיה זו אינה נפוצה וקשורה בעיקר למי שעוסק בעבודות שהמעסיקים בהן הם קשישים, כמו מטפלים סיעודיים, ובכל זאת הסיכון תמיד קיים.

אדם שמעסיקו נפטר זכאי לפיצויי פיטורים כאילו פוטר מיום מותו של המעסיק, וכך כתוב בחוק פיצויי הפיטורין: "עובד שעבודתו נפסקה מחמת פטירה או פשיטת רגל של מעבידו או מפירוקו או מחיקתו של תאגיד זכאי לפיצויי פיטורים כאילו פוטר".

בנוסף מגיעיים לו גם דמי פדיון חופשה. כך לפי חוק חופשה שנתית: "חדל עובד לעבוד לפני שניתנה לו החופשה המגיעה לו עד היום שחדל לעבוד ישלם המעביד פדיון חופשתו". על פי הפסיקה פטירת המעיבד כלולה בחוק זה, וכן מגיעים לעובד גם דמי הבראה על פי צו הרחבה. ההבדל העיקרי בין מי שפוטר לבי מי שמעסיקו נפטר הוא שמטבע הדברים לא יוכל לקבל הודעה מוקדמת, ועל כך הדעות חלוקות. החוק חל הן על עובד ישראלי והן על עובד זר. עם זאת לאחרונה קבע בית הדין הארצי לעבודה כי עובד זר זכאי לתמורת הודעה מוקדמת גם אם המעסיק שלו נפטר ובגלל זה הסתיימו יחסי העבודה,  גם אם הוא לא מתכוון בכלל להמשיך לעבוד בישראל.

ממי תובעים את הכסף?

אם הזכויות של העובד לאחר שנפטר המעסיק לא ממומשות, עליו לתבוע את היורשים על פי צוואה או מחוק הירושה, ולא את העיזבון, כיוון שהעיזבון אינו ישות משפטית.

אם חל עיכוב וטרם מומש צו ירושה או קיום צוואה, הפסיקה רואה ביורשים על פי חוק את היורשים – בני הזוג והילדים לרוב. אם היורש על פי דין יטען שאינו היורש בצוואה או שיש יורשים נוספים,  יהיה עליו להוכיח שיש יורשים אחרים באמצעות צו ירושה או קיום צוואה. בכל מקרה כדאי להתייעץ עם עורך דין לדיני עבודה לפני הגשת התביעה.

אגרת הוצאת צו ירושה תעלה מעכשיו פחות באינטרנט

נדחתה התנגדות לצוואה שהורתה להוריש את כל רכוש האם לאח התאום