קריירה    

מה כדאי ללבוש לריאיון עבודה והאם זה באמת ישפיע על סיכויי הקבלה שלכם?

מעודכן ל-12/2019

מחקר שנערך לאחרונה גילה כי רושם ראשוני המורכב בין היתר מהופעה חיצונית עשוי להשפיע מאוד על האופן שבו אנשים שופטים את יכולותינו וכישורינו אם אתם מתלבטים מה ללבוש לראיון עבודה, כדאי שתשקיעו בלבוש יפה ויוקרתי

אמנם נהוג לומר שלא צריך להסתכל על הקנקן אלא על מה שבתוכו, אבל שורה של מחקרים מראה שקיימים שיקולים שונים, החל מגובה וביטחון עצמי ועד לאופן שבו אדם הולך או לריח שהוא מדיף, אשר משפיעים עלינו באופן לא מודע כאשר אנחנו שופטים את מידת המהימנות וכשירותם של אנשים לבצע עבודה כלשהי.

לאחרונה נוסף לרשימה הארוכה הזאת מחקר חדש שנערך באוניברסיטת פרינסטון, שמראה כי אפילו הבדל קטן ביותר בלבוש עלול להשפיע על האופן בו אנשים שופטים את יכולותינו – והשיפוט במקרה זה נעשה בתוך שבריר שנייה.

צוות החוקרים מפרינסטון הציב פרצוף זהה מעל שני סטים של לבוש, הנבדלים זה מזה רק במעט, ולמרבה ההפתעה הם גילו כי השינויים הקלים השפיעו על הערכת כישוריו של אותו מועמד. באופן ספציפי, כאשר הבגדים של המועמד נראו יקרים יותר אף במעט, אנשים נטו לחשוב שהאדם הלובש את הבגדים היוקרתיים הוא בעל ביטחון עצמי גבוה.

כל זאת נותר נכון גם כאשר החוקרים הנחו את המשתתפים להתעלם מהבגדים או סיפרו להם כי הנבחנים הלבושים בבגדים זולים יותר מרוויחים למעשה יותר מאשר אלה הלבושים בבגדים יקרים למראה, וכך היה גם כשהמשתתפים בחנו את התמונות במשך רק 30 מאיות השנייה – פרק זמן קצר מדי כדי להבחין באופן מודע בפרצוף המופיע בתמונה.

תוצאות אלה עשויות לדכדך בעיקר את מי שאינם יכולים להרשות לעצמם לבזבז הרבה כסף על בגדים לקראת ראיונות עבודה, או כפי שהעיד אחד מעורכי המחקר: "העוני מזמן אתגרים רבים. במקום שיזכו בהערכה על מאבקם, אנשים החיים בעוני נאלצים להתמודד עם חוסר התחשבות וחוסר כבוד מצד שאר החברה".

למחפשי העבודה שבכם, ממצאי המחקר מלמדים שכנראה בכל זאת כדאי להשקיע בחליפה היקרה ביותר שהיד משגת (גם כשמדובר במקומות עבודה שאינם דורשים לבוש רשמי). ההוצאה הכספית הראשונית הזאת בהחלט עשויה להשתלם לכם בהמשך, כך מראים המחקרים.

עורכי המחקר מבקשים להעביר גם מסר למנהלי כוח האדם: אם אתם לפחות מודעים לכך, אתם יכולים גם לתקן. ׳מודעות לדעות קדומות היא לפעמים צעד ראשון לקראת התיקון׳, אמר אחד מהם.

אז איך באמת כדאי להתלבש לריאיון? – תהיו מי שאתם ותרגישו בנוח

כוהנת הסטייל אנה וינטר, העורכת המיתולוגית של מגזין האופנה "ווג", שראיינה בעצמה אינספור אנשים שניסו להתקבל לעבודה במגזין, נשאלה על ההשפעה של האופן שבו אנשים מתלבשים לריאיון עבודה על סיכויי הקבלה שלהם למשרה. לדבריה, אחת הטעויות הגדולות ביותר שעושים מחפשי עבודה היא ללבוש משהו שלא באמת מייצג את מי שהם.

וינטר הודתה כי לפעמים היא מרגישה שמועמדים לובשים בגדים שהם קנו ממש לפני הריאיון או ערב קודם, ולא משהו שבאמת מתאים לאישיות שלהם ולמי שהם. "הבגדים שלך צריכים להעביר את האופן שבו את רואה את עצמך, כי בלי קשר לאיפה מתקיים הריאיון. עליך לזכור ש'לא שוכרים לעבודה את המלתחה שלך'. 'הבגדים שלך לא הולכים לעבוד במקומך'", היא הסבירה.

עוד סיפרה וינטר כי היא זוכרת גבר צעיר שבא לראיון לבוש שמלה ונושא תיק יד. היא מספרת ששכרה אותו על המקום, משום שלתפישתה "אדם צריך להתלבש כמו שהוא, וככה זה בכל עבודה שאתם מנסים להשיג, לכן לא כדאי לכם לנסות לזייף את מי שאתם".

מחברת רבי המכר בתחום הקריירה ואשת התקשורת סוזי וולש אמרה ל-CNBC: "הבגדים שאתם לובשים יכולים להשפיע מאוד על ביצועיכם בריאיון העבודה. "הבגדים שלכם משפיעים על איך שאתם מרגישים, ובריאיון עבודה עליכם להרגיש טוב לגבי עצמכם".

לפני שתחליטו סופית על התלבושת שלכם בריאיון הקרוב, וולש מציעה לבצע מעט מחקר ולקבל מושג על תרבות החברה וקוד הלבוש, כדי שלא תבלטו מהסיבות הלא נכונות. "אני מכירה בוגר של סנפורד שישב במגרש החניה של החברה ביום שלפני הראיון כדי לראות מה לובשים העובדים בה. הוא מאוד רצה את המשרה – והוא זכה בה".

אחרי שתעשו את המחקר שלכם, וולש מציעה שתצמצמו את אפשרויות הלבוש לתלבושות שלא מסתירות את הייחודיות שלכם, אך לא נראות מוגזמות או בולטות מדי. "בסופו של דבר, אתם רוצים שאנשים ידברו על הרעיונות שלכם, לא על הבגדים. שימו את זה בראש סדר העדיפויות, ואז מה שלא יהיה, אתם תיראו בסדר גמור".

הטעויות שיכולות להפיל אתכם בריאיון וכיצד להימנע מהן

מחפשים עובדים מוכשרים? כך תפעלו כדי לא לפספס אותם