מיסים    

מה זה מס שטוח, איפה קיים והאם יהיה בישראל

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-06/2019

היום אנחנו משלמים מס לפי הכנסתנו, בהתאם לגובה ההכנסות בשיטה פרוגרסיבית, כלומר ככל שאדם מרוויח יותר שיעור המס עולה, וזה גם המצב ברבות ממדינות העולם. אבל זה לא תמיד היה ככה, פעם שילמו מס גולגולת, כלומר כל אדם שילם מס קבוע ללא קשר לגובה הכנסתו.

היתרון של מס זה שהוא פשוט לגבייה, דורש פחות  רגולציה וחישובי מס מסובכים. עם זאת,  מס הכנסה נחשב פרוגרסיבי כיוון שהוא מחושב לפי גובה ההכנסה ואמור להקטין את אי-השוויון.

אלא שבפועל מס ההכנסה אינו פרוגרסיבי לחלוטין, כי המיסוי הפרוגרסיבי חל על הכנסה ממס  מעבודה בלבד, אך לא על מס מהון כמו מניות או משכירות, והמיסוי שלו בשיעור נמוך מהשיעור המקסימלי ממס הכנסה. התוצאה היא שמס הכנסה לבדו אינו מקטין את אי-השוויון. לכך יש להוסיף גם פטורים והטבות שונות ממס.

היתרון במיסוי שטוח הוא ביטול תכנוני מס, פטורים והטבות. עם זאת, הוא עדיין לא פרוגרסיבי,  ועדיין בעלי הכנסה נמוכה ישלמו שיעור גבוה יותר. בחלק ממדינות מזרח אירופה הפתרון שנמצא הוא פטור ממס בהכנסות הנמוכות, כך שעדיין מדובר במיסוי פרוגרסיבי כלשהו. אסטוניה היא דוגמה בולטת בהן: ב-1994 המדינה עברה למס בשיעור אחיד של 26% שהוחל על רווחי חברות והכנסות יחידים מעבודה והון. בסיס המס של אסטוניה גדל משמעותית בעקבות המס החדש, ובעקבות כך גם הגבייה. בשל הגידול בגבייה, המדינה הורידה בהדרגה את שיעור המס עד ל-21% ב-2011, העלתה משמעותית את גובה הפטור לתשלום המס להכנסות נמוכות ואף פטרה לחלוטין ממס בשנת 2000 את רווחי החברות שאינם מחולקים – זאת אומרת בפועל ביטלה את המס חברות.

עם מס שטוח גם נוצר תמריץ לקחת משכורת מהחברה במקום לקחת דיבידנד.

בישראל נוספים לכך גם מסי בריאות וביטוח לאומי החלים על כולם ורק על הכנסה מעבודה. כבר היו כמה הצעות בעבר להנהיג מס שטוח, כך למשל בשנות התשעים הוצע להנהיג מס של 25% מהשקל הראשון על חברות וגם על יחידים, הכולל בתוכו את התשלומים למס בריאות וביטוח לאומי.

על פי הערכות, בתרחיש אופטימי  בשיעור מס אחיד הן שיעורי מס ההכנסה יקטנו בכל גובהי ההכנסות והן יגדל המס בשיעור 50%. איך? ממיסוי על הון ודירות, שכיום השיעור שלו נמוך, אפשר להוסיף לכך גם מס ירושה. בשנות התשעים היו בישראל כמה הצעות למס אחיד אבל אלו נפל.

איפה יש מס שטוח

כאמור במדינות הבלטיות ובראשן אסטוניה הונהג מס שטוח של 35% ואלו החלו לצמוח ב-35%. גם באיטליה הונה לאחרונה מס שטוח של 100 אלף יורו לכל תושב חוץ, מה שהפך את המדינה למעין מקלט מס. עם זאת, התושבים המקוריים עדיין משלמים שיעורי מס גבוהים. כך גם שני המסים במקרא הם מסים קבועים.

באמצעות מדיניות מס שטוח איטליה הפכה למקלט מס