מיסים    תיירות    

מה זה מסי נמל? ואיך זה מייקר את כרטיס הטיסה שלכם?

קרדיט: pixabay

מה זה מסי נמל? ואיך זה מייקר את כרטיס הטיסה שלכם?

 מסי נמל הם תשלום שאתם צריכים לשלם כשאתם טסים לחו"ל. אבלאם לא הופעתם לטיסה, אמורים להחזיר לכם את הכסף. מסתבר שחברות התעופה לא השיבו את מסי הנמל לנוסעים – כך נטען ב-11 תביעות ייצוגיות של טסים שלא הופיעו לטיסה. הסכומים מסתכמים במיליוני שקלים

 לא הגעתם לטיסה? מגיע לכם החזר בגין מסי נמל  

איחרתם לטיסה או נאלצתם לבטל ברגע האחרון? ברוב המקרים חברות התעופה לא מחזירות את הסכום, והלקוח יוצא בתחושה שהפסיד את הכסף. אבל יש מצבים שמראש ביטחתם את האפשרות הזו – במקרה כזה תקבלו את הכסף בחזרה. הבעיה – האפשרות הזו עולה כסף ומייקרת את כרטיס הטיסה.

במילים פשוטות – אם אתם מחפשים לקנות בזול, ולא צפויים להגיע לטיסה (וזה רוב המקרים), ואיכשהו לא הגעתם לטיסה (מכל סיבה), אתם לא מקבלים החזר. אלא שיש עניין חשוב שהחברות מסתירות מכם.

אתם זכאים לקבל החזר על מס הנמל שעבורו רכשתם את הכרטיס. חלק מהמרכיב של כרטיס הטיסה הוא המס המושתת על חברת התעופה על כניסתה לנמל.

כמה זה מס נמל?

מה זה מס נמל? כל חברת תעופה הנכנסת לארץ מחויבת במס, שעליה  לשלם לנמל התעופה, עבור כל נוסע. אם הנוסע אינו מגיע לטיסה, חברת התעופה לא מחויבת במס ומגיע לנוסע החזר. בכל מדינה גובה המס הוא אחר.

מחיר מס הנמלים לכל נוסע מטרמינל 3 עומד עד 26.82 דולר לנוסע, זאת לעומת 12.36 דולר לאדם מטרמינל 1. בנוסף יש מס נוסף בהתאם למה שגבה נמל התעופה ממנו אתם ממריאים בחזרה ארצה, במקרה של כרטיס הלוך ושוב.

 אם נוסע לא הגיע, החברה אינה מחויבת לשלם מס זה.  אבל רוב החברות מסתירות מידע זה מהנוסעים ומרוויחות מכך מיליוני שקלים בשנה.

עקב מצב זה הוגשו השנה 11 תביעות ייצוגיות בישראל נגד כמה וכמה חברות תעופה. לטענת החברות, על הנוסע לפעול אקטיבית כדי לפעול להחזרת המס והן אינן אחראיות לכך. לטענת התובעים, זו אחריות של חברות התעופה, שהסתירו מידע מנוסעים.

בין החברות שנגדן הוגשו תביעות: בריטיש אירוויז, לופטהאנזה, טורקיש אירליינס, דלתא ואחרות. לחברות טענות שונות ומגוונות. אירופולט אומרת שהיא לא מחזירה מסים למי שלא הגיע לטיסה ולא הודיע מראש;  טורקיש טוענת שהיא מחזירה רק למי שפונה אליה ובטווח של שנתיים; גם באיזי ג'ט ובפגסוס טוענים שישיבו את הכסף רק למי שידרוש; בבריטיש אף גובים דמי טיפול על עצם הפנייה; בלופטהאנזה ובדלתא מגבילים את הזמן לפנייה, חצי שנה ושנה בהתאמה.

בחלק מהמקרים אכן נדחות תביעות ייצוגיות להחזרת מסי הנמל, בטענה שהלקוח הוא האחראי הבלעדי לדרישה מראש עבור ההחזר. עם זאת, תובעים טוענים שחברות התעופה מיתממות ולא עושות מאמצים ליידע את הלקוח וכי אם לא שילמו את מסי הנמל, הכסף אמור לחזור לנוסע.

איך לקבל את הכסף חזרה? פנו לחברת התעופה.או לסוכנות במייל, הסבירו שלא הגעתם לטיסה ומגיעים לכם דמי מס הנמל. אם פעלתם אקטיבית ומיד, רוב החברות יעדיפו להחזיר את הסכום מאשר להיכנס לתביעה.

 

אל על משנה את המחירים לאירופה – מהם סוגי הכרטיסים? וכמה הם עולים?

הטיסה איחרה במספר שעות – מה מגיע לכם?