משפט    

מה זה אפוטרופוס – מה הוא חייב, למה הוא זכאי

מעודכן ל-02/2019

כל מי שלא מסוגל לדאוג לענייניו זכאי לאפוטרופוס – מה זה אומר

אפוטרופוס מילה ארוכה אבל עם הסבר פשוט. אפוטרופוס הוא מי שמנהל את ענייניו של מי שלא מסוגל לנהל אותם בעצמו, האפוטרופוס ממונה על ידי בית המשפט.

האפוטרופוס אחראי לייצג את האדם שעליו ממונה בכל  עניין משפטי  ומעבר לכך בהתאם לסמכויות  שנתן לו בית המשפט. לעיתים יש אפוטרופוס על פי חוק, כזה למשל הוא האפוטרופוס הכללי.

האפוטרופוס המובן והטבעי ביותר, שודאי לא צריך בית משפט – לפחות אם הכול תקין – הוא הורה לילד. ההורים הם האפוטרופוסים של ילדיהם עד גיל 18

מתי ממנים אפוטרופוס?  אם אנשים אינם יכולים לנהל את ענייניהם בשל מחלה, קושי בנגישות, זקנה ועוד בית המשפט ממנה אפוטרופוס שיעזור להם, ידאג לרכושם וישמור על גופם.

האפוטרופוס יקבל החלטות לגבי האדם שבחסותו תוך שמירת זכויותיו, האינטרסים שלו והיענות לצרכיו של בן החסות. אפשר למנות יותר מאפוטרופוס אחד, למשל אפוטרופוס הממונה על הרכוש ואפוטרופוס הממונה על הגוף והבריאות. לא משנה כמה אפוטרופוסים מונו, הם צריכים לפעול בתיאום.

חאפוטרופוס פועל תחת פיקוח של הרשויות וחייה לתת להן דיווח לרשויות ובהן האפוטרופוס הכללי תוך 60 יום מהמינוי, אלו כוללים דיווח על נכסיו של בן החסות וחובותיו. אך בית המשפט יכול  לפטור את האפוטרופוס מחובה זו. ראו עוד דף הנחיות לאפוטרופוס

האפוטרופוס יהיה זכאי לכספי בן חסותו לכיסוי הוצאות סבירות, וכן לשכר  על פי הוראות בית משפט מכספו של בן החסות. אפוטרופוס לא יהיה אחראי לנזקים שנגרמו לבן החסות בתנאי שהפעולה שגרמה לנזק נעשתה בתום לב או בהוראת בית משפט, כמו כן אינו חייב לדאוג למזונות האדם שממונה עליו. הורה או אפוטרופוס של בעל לקות רשאי לקחת 18 ימי מחלה עבור האדם שבו מטפל.

אפוטרופוס יכול להיות אדם, לרוב קרוב משפחה או עורך דין, יכול להיות תאגיד, ובהם קרנות, מוסדות ועמותות, האפוטרופוס הממונה על פי חוק – למשל כאשר אדם לא השאיר צוואה ואין לו משפחה קרובה,  וכן ועדה לענייני אפוטרופוסות של ניצולי שואה.

מיהם היורשים

מתנה לזכאי הדיור: יקבלו דירות מהאופטרופוס הכללי