קריירה    

מה המקצועות הכי שוחקים ואיך להתמודד עם השחיקה

מעודכן ל-08/2019

מה לדעתכם המקצוע הכי שוחק? מורה? אולי רופא שיניים? ואולי מקצועות פיזיים כמו הובלה ובנייה? אתם לא רחוקים, בסקרים שנעשו בשנים האחרונות התגלה שהמקצוע שנתפס הכי מעייף הוא הוראה, אחריו שירות לקוחות  ונהגים במקום השלישי.

המקצועות שנתפסו הכי פחות מעייפים הם אקדמיה ומחקר ואנשי תקשורת. גם בסקרים ששאלו את העובדים נמצא ששחיקה יש בעיקר במקצועות שירותיים המחייבים להיות אדיבים מבוקר עד ערב/ המקצוע הכי שוחק אגב הוא אחיות בבתי החולים, לא הוראה. שחיקה גבוהה נמצאה גם אצל  שוטרים, רופאים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, קצינים בצה"ל, גננות ואצל רופאי שיניים שיעור התאבדויות גבוה. כולם התחילו עם מוטיבציה גבוהה ועם כוונה לתרום לקהילה ועם השנים האנשים והלקוחות הפכו למטרד בעיניהם.  אגב, מבחינת גילאים גילי 30-40 הם הגילאים החשופים ביותר לשחיקה.

שחיקה מוגדרת כתחושת תשישות נפשית, גופנית ושכלית הנגרמת מעומס נפשי מתמשך – לרוב כתוצאה מהתרחשות יומיומית במקום העבודה. תסמיניה המוכרים הם עייפות כרונית, תחושת כישלון, דיכאון, חוסר אונים וחוסר תקווה.

השחיקה פוגעת בעיקר באלו שמתחילים בפול טורבו ומוטיבציה ואט אט מגלים את נוקשות המערכת והמגבלות הרבות שלה. מה שעוזר לצאת מהשחיקה הוא היבטים מנטלים ופיזיים . שיחות עם חברים או עם קולגות ומנהלים עשויות לסייע ולעכב את השחיקה, משום שהרבה מהנשחקים לא משתפים ומניחים שהם לבד בסירה. מבחינה פיזית התעמלות, טיפול בבעיות גב והשמנה עשויים גם הם הם לעוזר.

חופשה כמובן גם עוזרת, אך רק בתנאי שאתם מתנתקים לגמרי מעבודה: מיילים, טלפונים או כל דרך שישיגו אתכם. אתם עכשיו לעצמכם. גם למידה והכרת אנשים חדשים עוזרת לצאת משחיקה, בעיקר יציאה מהקומפורט זון.

לא רק תזונה, גם שינה טובה עוזרת להימנע משחיקה. השתדלו לישון מוקדם יותר ולישון צהריים בסופי שבוע.  עוד מה שעוזר להימנע משחיקה הוא פיתוח תחביבים ופעילויות לשעות הפנאי. אם כלום לא עוזר, דברו עם הבוס ובדקו אם יש אפשרות לתפקיד אחד שקצת יקל עליכם את הלחץ.

הנהגים נגד אובר – שובתים בגלל שחיקה בשכר

ארוחה בעבודה – מה אומר החוק, ואיפה מקבלים ארוחה מהמעסיק