זכויות עובדים    

מה הדברים שחשוב לבדוק כשמתחילים עבודה חדשה

pixabay
מעודכן ל-05/2019

נגמרו החיפושים ומצאתם עבודה חדשה.  יש כמה דברים שחייבים לבדוק לפני שמתחילים:

תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי

פנסיה

אחד מהם זה הפנסיה. הפנסיה היא חובה ואינכם יכולים לוותר עליה, המעסיק חייב להסדיר את עניין הפנסיה בתוך שלושה חודשים. שימו לב, אתם זכאים לבחור את קרן הפנסיה שבה תחסכו, המעסיק לא יכול שלא לקבל את בחירתכם בשום צורה.

לכם שמורה ההחלטה אם להמשיך בקרן של המעסיק הקודם או לפתוח חדשה. אם אתם לא מדווחים למעסיק בתוך פרק זמן קצר באיזו קרן פנסיה אתם מעוניינים לחסוך, יהיה על המעסיק לבחור עבורכם אחת מקרנות ברירת המחדל:מיטב-דש, הלמן אלדובי, אלטשולר-שחם ופסגות.

דעו שאם הפקדתם עצמאית בתקופה שהמעביד לא הפריש לפנסיה תוכלו לקבל החזר. אבל אל תפסיקו להפקיד עד שנוכו מהמשכורת דמי הפנסיה.

למה לשים לב בתלוש משכורת

תלוש שכר ראשון הוא משמח מאוד, במיוחד אם אנחנו חוזרים לעבוד אחרי הרבה זמן שחיפשנו עבודה. אבל כדי להימנע מטעויות יש כמה דברים שחשוב לשים אליהם לב: הפרטים שלנו נכונים?  אנחנו מקבלים את כל הזכויות? נרשמו השעות הנוספות? מה עם החזר נסיעות?

תלוש המשכורת צריך לכלול את שמכם המלא,  פרטי חשבון בנק, מועד תחילת העבודה, היקף וסוג המשרה, גובה השכר, שעות נוספות,הטבות נוספות לפי החוזה, ימי מחלה וימי חופשה צבורים,  חיובי מס הכנסה וזיכויי מסים – אם מגיעים לכם, הפרשת המעסיק לפנסיה, וניכוי משכרכם לפנסיה וכן לביטוח לאומי וביטוח בריאות.

קראו עוד: ממה מורכבת המשכורת שלנו

תיאום מס

אם אתם עוברים עבודות באמצע שנת המס או עובדים עבודה נוספת חשוב לבדוק אם נדרש תיאום מס או החזר מס, כדי שלא תשלמו יותר ממה שאתם צריכים.

את הגשת הבקשה לתיאום מס מבקשים באינטרנט, או אצל נציג השומה או דרך רואה חשבון או יועץ מס.

קראו עוד: תיאום מס – עובדים בשני מקומות? ככה תחסכו במס!

אם לא ערכתם תיאום מס תשלמו  מס גבוה יותר כאמור, אבל אל דאגה, בסוף שנת המס תוכלו לבקש החזר עד שש שנים אחורה. תצטרכו למלא טופס בקשה ולבקש מהמעסיק טופס 106 המעיד על גובה הכנסתכם בשנת המס.

קראו עוד: מהו טופס 135 – החזר מס לשכיר שאינו ממלא דוח שנתי

החזר מס שש שנים אחורה יכול להיות שווה אלפי שקלים

החזר מס לשכירים – אשרת קוטלר על המיליארדים ששייכים לנו ושוכבים בקופת האוצר

הטבות

בררו עם המעסיק אם יש הטבות בתנאי העסקה, כמו ביטוח בריאות, מועדוני לקוחות והשתתפות בהוצאות – למשל אוכל וגני ילדים. אל תשכחו להשוות בין המעסיק הקודם לנוכחי. אם אצל המעסיק הקודם קיבלתם למשל ביטוח בריאות פרטי ואצל הנוכחי לא, יש לכם חלון הזדמנויות לרכישת ביטוח בריאות פרטי בלי שתצטרכו לתת הצהרה מחודשת. המעסיק החדש לא משתתף בהוצאות שהמעסיק הקודם השתתף בהן? תצטרכו לנהל תקציב מחדש.

זיכויי מס

אם אתם בעלי תואר, עולים, הורים צעירים ועוד בתנאים מסוימים ייתכן שמגיע לכם זיכויי מס. תוכלו לעיין פה: נקודות זיכוי ממס הכנסה: למי מגיע וכמה?

אפשר לקרוא עוד פה:

חוזה עבודה – למה לשים לב