חינוך פיננסי    

מהן זכויות הצרכנים ואיך ללמוד צרכנות נבונה

מעודכן ל-01/2020

קיבלתם מוצר פגום? לא ניתנה לכם תעודת אחריות? המוצר שונה ממה שכתוב? הפרסומת מטעה? היצרן או המוכר מפר את זכויותיכם כצרכנים והרבה פעמים אתם בכלל לא מתלוננים.

הפעולות הפשוטות שאפשר לעשות הן להכיר את החוקים באמצעות הרשות להגנת הצרכן למשל, לפעול כאשר הם מופרים, בתלונות לגורמים האחראים, בפנייה לתקשורת, בפרסום ברשתות חברתיות ובתביעות ייצוגיות או קטנות.

הזכויות העיקריות של הצרכנים הן זכות לבטיחות – מוצר לא מסוכן ובריא; הזכות לקבל מידע – קבלת מידע מעודכן ומלא על המוצר או השירות; הזכות לתחרות – כאשר יש מספר אחד או מועט של יצרנים או נותני שירותים, לצרכן אין בחירה. במקרה זה על הממשלה לשחרר חסמים או להכניס מתחרים; הזכות להשמיע את קולם – זכות הצרכנים היא שיוכלו להביע את דעתם, בין היתר  באמצעות הכנסת או גופים ציבוריים; הזכות להסדר הוגן – הזכות לקבל החזר או פיצוי הוגן ולקבל ייצוג בתביעה.

אילו חוקים מגנים על הצרכן

חוק הגנת הצרכן מגן על הקונה בהקשר של מתן מידע על המוצר, הצגת מחיר, מניעת ניצול לרעה בידי בעל עסק, כללי פרסומת (במיוחד במוצרים לילדים) וכדומה.

חוק הפיקוח על מוצרים ושירותים נועד להגן על הקונה מפני הפקעת מחירים של מוצרים ושירותים מסוימים, מפני מידע שגוי, ומפני מכירה בתנאים לא מתאימים למוצר (איחסון, קירור).
חוק האחריות למוצרים פגומים קובע את מידת האחריות של המוכר או היצרן אם נמצאו פגמים במוצר או בשירות, ואת הפיצוי שהצרכן זכאי לקבל אם קנה מוצר פגום.
חוק עוולות מסחריות מגן על הקונה מפני רמאות של המוכר או היצרן ומגן על יצרנים מפני הפרת סודות מסחריים (פטנטים) באמצעות חיקוי או זיוף של מוצרים.

גופים המטפלים בהפרות זכויות צרכנים

יש כמה גופים המטפלים בתלונות צרכנים,  בהם המועצה הישראלית לצרכנות, הרשות לסחר הוגן האחראית לפיקוח על החוק, יש גם גופי ייעוץ כמו אמון הציבור, שירותי ייעוץ לאזרח והרשות לצרכנות לצד פניות הציבור בגופים השונים. פנייה אליהם יכולה  גם לחסוך כאב  ראש וגם כסף.

כללי אצבע לצרכנות נבונה

  1. קונים רק מה שצריכים – קונים באופן מודע, עוד לפני שיוצאים מהבית, לאחר  ששקלנו את היתרונות והחסרונות ולא סוטים מההחלטה או מהרשימה
  2. השוואת מחירים – עוד לפני שיוצאים לקניות עושים סקר שוק, בודקים בחנויות מתחרות ובאתרי אינטרנט ורק אז קונים
  3. אותיות קטנות – קראו את האותיות הקטנות. יכול להיות שהן מייתרות עבורכם את כדאיות הרכישה.
  4. מותר לבטל עסקה – התנאים לביטול העסקה הם חלק ממנה. כללו אותם בשיקולים כדאיות הרכישה.
  5. בדקו את החשבון – לבדקו  את החשבון, שחויבתם רק על מה שרכשתם, שהמחיר שבחשבונית תואם את המחיר שעל המוצר, ושסכום ההורדה בכרטיס האשראי ובחשבון הבנק זהה לסכום הרכישה.

הנפקת זכויות בסלקום – טוב או רע?

יש כרטיס מועדון? מדריך מועדוני הצרכנות המלא והמפורט