מיסים    

מהם תכנוני מס ואילו סוגים יש

קרדיט: pixabay

יש כמה אפשרויות לא לשלם את המס המרבי ובהן מקלטי מס,או עבירות מס.עם זאת, תכנון מס הוא הדרך החוקית לעשות זאת באמצעות פרצות בחוק ולקונות משפטיות שאפשר לפרש בכמה דרכים.

כלים מרכזיים לתכנון מס

ניהול הוצאות והכנסות לפי תקופה– ניתן לרשום הכנסות והוצאות בתקופות שונות, תוך ניצול רווחים לטובת פעילויות כלכליות המוכרות על ידי רשויות המס. למשל דחיית עסקה לשנה הבאה כדי לא לעבור למעמד עוסק מורשה או אם צפויה העלאת מסים, להקדים עסקאות.

עסקאות "מתנה" – נכסים המועברים  ללא תמורה, בין קרובי משפחה. מדובר בעיקר בעסקאות מקרקעין, שבהן ניתן בצורה זו להפחית את מס הרכישה ואף לחסוך במס שבח.

בחירת מיקום– בחירת מיקום גיאוגרפי אופטימלי עבור עסק, בהתאם לשיעורי המס הנהוגים בכל מדינה ובהתאם להטבות מס כאלו ואחרות. כך חברת הייטק יכולה לבחור לעבוד במקום מסוים בשל הטבות מס ומענקים.

מקלט מס –"מקלטי מס"  הם מדינות שבהן קיים מס מופחת או בהן לא קיימת רגולציה על תחום מסוים. הסטת ההכנסות למקלט מס ממדינה שבה המסים גבוהים, יכולה לחסוך הוצאות באופן דרמטי. מדובר בד"כ במדינות קטנות המעוניינות למשוך השקעות וכסף זר באמצעות שיעורי מס מופחתים. עם זאת, כיום הרבה מדינות נלחמות במקלטי המס באמצעות רגולציה.

חברת ארנק – חברות שנפתחו מראש במטרה להפחית את חבות המס (ודמי הביטוח) של עוסק מורשה או שכיר בכיר. חברת ארנק היא נטולת פעילות עסקית עצמאית, ומוקמת אך ורק לצורך תכנון מס. העיקרון של חברות ארנק הוא הזרמת הכנסות לחברה באופן שוטף, ומשיכתן בהתאם לצורך. יחד עם זאת, חקיקה אחרונה צימצמה את מרחב התמרון של בעליהן של חברות הארנק.

קיזוז הפסדים – הפסד חשבונאי הוא נכס לכל דבר, שניתן לקזז מול הכנסות עתידיות. כלומר הפסדים כבדים (וכואבים) מן העבר, יוכלו לשמש אותנו בעתיד להפחית את חבות המס ולחסוך הרבה כסף. במקרים רבים, ניתן גם לבצע קיזוז הפסדים בגין הפסדים בשוק ההון. כך ההוצאות המוכרות מפחיתות את נטל המס,אבל שימו לב שיש עסקאות שמס הכנסה עלול לחשוד בהן כעסקאות מומצאות, ואלו יכולות להיפסל.

עקרונות תכנון מס

  1. תוכנית מס חייבת להקיף את כל המיסים, כדי להביא לתוצאות מס אופטימליות. במקרה של פעילות בינלאומית, יש להביא בחשבון את חוקי המיסוי בכל המדינות הרלוונטיות.
  2. בחירת העסקה המתאימה – מגוון העסקאות הפוטנציאליות הוא רחב – יש לבחור את העסקה דלת המס.
  3. נקיטת פעולות משפטיות מקדמיות – פעמים רבות רצוי להקדים ולנקוט צעדים משפטים לרבות ביצוע עסקאות בטרם התקשרות בעסקה.
  4. מתן משקל לתוכניות העתידיות – בתכנון מס יש לייחס משקל נכבד לתוכניות עתידיות.
  5. התחשבות בחידושי החקיקה והפסיקה – תכנון מס חייב שייעשה גם בהתאם לחידושי הפסיקה.
  6. התווית עסקה שתעמוד במבחן משפטי – נדרשת הקפדה על בחירת מבנה התקשרות נכון, ועל ניסוח הוראות מתאימות בחוזה, כדי שהעסקה לא תוכרז כמלאכותית, או תסווג בדרך שונה מהמבוקש. כך גם יוצרים תשתית עובדתית מוצקה לטיעון אפשרי בהשגה או בערר על בסיס הפסיקה הקיימת.
  7. הפחתת סכומי המיסים – קיימות דרכים שונות להפחית את סכומי המס, לעיתים אף בסיטואציות אבסורדיות.