רכב ותחבורה    

מהם חניוני חנה וסע

חניה
חניוני חנה וסע אמורים להקל על העומס בכבישי המרכז. הרעיון פשוט – במקום להיכנס עם רכב לתוך העיר הפקוקה (כן – תל אביב), מחנים את הרכב בכניסה לעיר, או במרחק משמעותי ואז לוקחים תחבורה ייעודית לתוך העיר. אזורי החניה האלו נקראים – חניוני חנה וסע.מדובר על חניונים גדולים.
בחניונים הצמודים לרכבת (בכניסה לעיר) יש מקום ל-3,500 רכבים ובחניונים שבמחלפי מבוא איילון ושפייםיש מקום ל-7,000 רכבים, וזה צפוי לגדול. 
 חניוני חנה וסע הם חניונים רבי קיבולת המתוכננים למחלפים מבוא איילון (ראשון לציון) ושפיים ויופעלו ברשת נתיבי אגרה מהירים באורך של כ-100 ק"מ לאורך נתיבי אילון וכביש 2. הזכיין  המיועד יקים, יפעיל ויתחזק את החניונים וכן  מערכות ניהול תנועה, אגרה ומידע לנוסע לאורך נתיבי האגרה..
מטרת הפרויקט  להקל על עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובתוך המטרופולין את באמצעות הוספת נתיבים יעודיים לנתיבי איילון ולכביש 5 המשרתים את החניונים. כמו כן תינתן העדפה לתחבורה ציבורית, רכבים פרטיים גדולים ומערך שאטלים יופעל במסגרת הפרויקט.  השאטלים יקושרו בין חניוני החנה וסע
למרכזי התעסוקה המרכזיים בתל אביב וסביבתה. יתרת קיבולת התנועה בנתיבים המהירים תימכר למשתמשים פרטיים תמורת אגרה.
הפרויקט של חניוני חנה וסע כבר החל – קיימים חניונים כאלו, אבל החלק הגדול עוד לפנינו. אז מה צפוי לנו בתחום החניונים האלו, ובתחום התשתיות שיקלו על הנסיעה לחניון וממנו למרכז/ לתל אביב –
  • ​חנה וסע מבוא איילון – חניון חנה וסע לכ-3,500 רכבים משולב מרכז תחבורתי הכולל רציפי תחבורה ציבורית, שטחים תפעוליים ורמפות גישה. עתיד להתבצע על ידי הזכיין.
  • חנה וסע שפיים – חניון חנה וסע לכ-7,000 רכבים משולב מרכז תחבורתי הכולל תחנת רכבת, רציפי תחבורה ציבורית, שטחים תפעוליים ורמפות גישה. עתיד להתבצע על ידי הזכיין .
  • הוספת נתיב ייעודי בכל כיוון נסיעה לאורך נתיבי איילון ממחלף שפיים למחלף מבוא איילון. עתיד להתבצע על ידי חברת נתיבי איילון.
  • הוספת נתיבים ייעודיים לאורך כביש מס' 2 מנתניה עד למחלף שפיים. עתיד להתבצע על ידי חברת נתיבי איילון.
  • הקמת כביש מס' 541 ממחלף שפיים ועד גבולות העיר רעננה. עתיד להתבצע על ידי הזכיין.
  • התקנת מערכות ניהול תנועה, אגרה ומידע לאורך הנתיבים הייעודיים. פעילות זו עתידה להתבצע על ידי הזכיין.
  • הפעלת מערך היסעים ממתקני החנה וסע בראשון לציון ושפיים בהיקף של כ- 10 קוים לאיזורי הביקוש המרכזיים בגוש דן. פעילות זו עתידה להתבצע על ידי הזכיין.
הפרויקט ינוהל על ידי ועדת המכרזים הבין-משרדית, בראשות סגן בכיר לחשב הכללי, כוללת נציגים של משרד האוצר, אגף הפרויקטים בחברת ענבל, משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון. ריכוז ועדת המכרזים מתבצע על ידי אגף הפרויקטים בחברת ענבל.

​​