חינוך פיננסי    

מהי שיטת חיסכון 50-30-20 – כמה מהמשכורת להפקיד לחיסכון

מעודכן ל-01/2020

כולנו יודעים שצריך לחסוך, בין אם להוצאות לא צפויות, לתקופות שבהן אין עבודה או לתקופת הפרישה. כדי לתקצב נכון צריך שיטה מסודרת. שיטה כזו היא 50-30-20. מה זה אומר?

50% מהמשכורת נטו  אחרי מסיםמוקצית לתשלומים קבועים וחשובים כמו דיור, תחבורה ומזון, חשבונות קבועים, ביטוחי בריאות שונים ועוד. 30% מיועדים למה שנקרא מותרות, למשל חבילת נטפליקס, אוכל בחוץ, חופשות, שופינג, קפה בקופיקס ואולי גם צעצועים לילדים. 20% הולכים לעדיפויות פיננסיות בטווח הרחוק, כמו כספים לשעת חירום, חיסכון לילדים, קופות גמל, פנסיה.

שלבי התוכנית

חשבו משכורת ללא מסים

יש לחשב מה המשכורת נטו שלך כולל מסים, כמו מסי עירייה. אם אתם עצמאים חשבו את ביטוח לאומי, המע"מ וכן מס הכנסה מההכנסה החודשת הממוצעת. לא לשכוח לחשב גם את ההוצאות לעסק.

50% הולכים לצרכים

בדקו את התקציב שלכם. כמה מגיע מדי חודש למזון, מצרכי ניקוי לבית, דיור (משכנתא שכר דירה), תשלומי רכב או תחבורה ציבורית. הגעתם ליותר מחצי? חשבו איפה אפשר לחסוך. האם אתם זורקים אוכל? האם צריך שתי מכוניות? האם יש אפשרות לעבור למקום שבו שכר הדירה זול יותר?

אם אתם מתלבטים אם ההוצאה היא צרכים או מותרות, צרכים הם משהו שתצטרכו באופן מיידי כמו מזון, תרופות ודיור, על מה שתוכלו לחיות חודש בלעדיו ולא יפגע בהכנסתכם או בריאותכם אפשר לוותר. גם החזרי הלוואות מגיעים לכאן. פשוט כי אם לא תחזירו בזמן הן יתפחו.

30% הולכים למותרות

30% מוקצים כאמור למותרות, אך גם כאן יש סדרי עדיפויות, חשבונות קבועים כמו לנטפליקס או לכבלים, תיקונים קוסמטיים לאוטו יתועדפו לפני חופשה לחו"ל וביגוד חם לחורף יתועדף לפני עוד זוג נעליים חדשות שנוסף לזוג הקודם. גם גאדג'טים מתאימים לפה. זה סעיף קצת בעייתי, כי יש חודשים שבהם נוציא עליו יותר, כמו זמן חופשות. לא נורא, אם חודש אחד הוצאתם 40%, בחודש הבא הוציאו 20%, העיקר שתהיו מודעים.

20% הולכים לחסכונות

20% הולכים לחסכונות לתקופת חירום, לפרישה וכן להחזר מינימלי של החובות. החזר המינימום להלוואה לרכב או למשכנתה למשל יוגדר ב-50% של הצרכים, אך כל החזר מעל זה שווה לחיסכון כי מגדיל את ההכנסה הפנויה שלנו. עכשיו בדקו את התקציב שלכם. כמה אתם מוציאים על כל אחת מהקטגוריות הללו? איפה אתם יכולים לשנות את ההוצאות? ואם לא, אתם יכולים להגדיל את ההכנסות?

מהי קה-קה-בו, שיטת החיסכון היפנית

מי הקופות המובילות בחיסכון לכל ילד ל-2018

המודל הצ'יליאני בחיסכון הפנסיוני בדרך לשוק המקומי