לניהול רזה יש כמה שמות, lean ושיטת הניהול של טויוטה. השיטה בניסוח של טויוטה "יש לכבד את האנושיות" מתרכזת בהקטנת הבזבוז ואספקת ערך מוסף ללקוח.
צמצום הבזבוז במפעל גורם להגדלת האיכות, הקטנת זמן הייצור והקטנת ההוצאות. השיטה מתחלקת לשלושה גורמים: ניתוח תהלוכים ושיפורם, ייצור במשיכה, והקדמת תרופה למכה, כלומר תיקון טעויות.
איך מזהים בזבוז בשיטת הניהול הרזה
בזבוז מתרחש כאשר הלקוח אינו מוכן לשלם על מוצר או שירות, כשהמוצר והאינפורמציה אינם משתנים וכשהוא לא נעשה בפעם הראשונה ונכון.
איך מזהים ערך מוסף בשיטת הניהול הרזה
ערך מוסף מתרחש כשהלקוח מוכן לשלם, המוצר או האינפורמציה משתנים ונעשה בפעם הראשונה ונכון..
הספר של ג'פרי לייקר
ג'פרי לייקר כתב ספר שנקרא "דרכה של טויוטה" מתוך ניסיונו. הוא ניסח את הדברים בשני עקרונות, שיפור מתמיד וכבוד לאנשים. לפיו, השיפור בפועל נובע מכך שכל האנשים תורמים, ונוצרת אווירה של למידה מתמדת וסביבה שלא רק משלימה עם שינויים, אלא מאמצת אותם בפועל. סביבה כזאת יכולה לטענתו להיווצר רק במקום שבו רוחשים כבוד לאנשים, וזה עמוד התווך השני של דרכה של טויוטה. החברה מפגינה את הכבוד הזה בכך שהיא מעניקה ביטחון במקום העבודה ושואפת לשתף את אנשי הצוותים להשתתף בצורה פעילה בשיפור התפקידים שלהם. טויוטה מדגישה את חשיבות פיתוח האמון ההדדי והבנה בין כל אנשי הצוותים.
ניהול רזה היא שיטת ניהול מעשית למצוינות עסקית תפעולית וניהולית, המתמקדת בשימור ושיפור הערך ללקוח. מתוך ראייה זו, ניהול רזה מגדירה תהליכי עבודה בארגון, משפרת התנהלות בכל מחלקות החברה, מצמצמת בזבוזים וחוסר יעילות בתהליכי העבודה השונים, ממקדת את פעילות הארגון ביצירת ערך מוסף ללקוחותיו ומשפרת את רווחיותו.
תכלית השיטה היא תכנון מנגנון שממריץ כל עובד בחברה לשפר ולהשתפר, מספק למנהל מיומנויות וכלים טכניים, ניהוליים ותרבותיים ליישום השיפור ומניע את החברה לשינוי ההתנהגות הארגונית.
סוף לדמי הניהול במק";מ ובקרנות כספיות
דגמי טויוטה הפופולריים יתייקרו