חדשות    

מהי ההונאה המלזית ומי עומד מאחוריה

ההונאה המלזית היא אחת ההונאות הגדולות של המאה, אם לא מחשיבים את מיידוף.  ראש ממשלת מלזיה הקים קרן השקעות שאמורה להביא לשגשוג במדינתו הענייה, אך רוב הכסף שהוזרם אליה — הון ממשלתי וגיוסים של מיליארדי דולרים על ידי הנפקות אג"ח – מצא את דרכו לחשבונות פרטיים בבנקים שוויצריים של ראש הממשלה עצמו, בני משפחתו ומקורבים. חלק מההון שהוצא במרמה מימן סרט על נוכל אחר, "הזאב מוול סטריט".

"בכירים מושחתים מהקרן התייחסו לקופה הציבורית כאל חשבון בנק פרטי", אמרה  לורטה לינץ', התובעת הכללית האמריקאית בעת הפרשה, שמשרדה עדיין פועל כדי לתפוס את הנכסים שנרכשו בכספי ההונאה. השותפים לקונספירציה הלבינו את הכסף הגנוב באמצעות רשת מורכבת של עסקאות עמומות וחברות קש, עם חשבונות בנק במדינות ברחבי העולם, כולל שוויץ, סינגפור וארצות הברית. כך במקום להוציא את המדינה המלזית מהעוני רק הכבידו על המדינה יותר.

המשטרה המלזית חשפה השבוע כי ייתכן שג'ו לואו (Jho Low), איש העסקים הנמלט הנמצא במרכזה של שערוריית קרן ההשקעות ה-1 – MDB, מסתתר בעיר הסינית ווהאן, מוקד התפרצות הקורונה.

לואו היה המוח לכאורה מאחורי הכספים החסרים של חברת ההשקעות הממשלתית במלזיה, 1MDB – אישום שהוא הכחיש שוב ושוב. מקום הימצאו לא היה ידוע, אך השערות קודמות כבר הצביעו על סין. שערוריית 1MDB נחקרה בלפחות עוד שש מדינות, ובהן ארצות הברית, שוויץ וסינגפור והיא היוותה חלק חשוב בהפלתו של ראש הממשלה הקודם של מלזיה, נג'יב רזאק.

באוגוסט האחרון מלזיה הגישה כתבי אישום נגד 17 מנהלים בהווה ובעבר בסניפיו של הבנק האמריקאי גולדמן זאקס   בחקירת שחיתות במיליארדי דולרים סביב קרן ההשקעות 1MDB. גולדמן זאקס נמצאת בחקירה על תפקידה בגיוס 6.5 מיליארד דולר באמצעות הנפקת אג"ח עבור קרן הפיתוח של מלזיה (1MDB) וחשדות כי חלק מהסכום נגנב.

האישומים שהוגשו באוגוסט הם על פי סעיפים בחוק שוקי ההון והשירותים המלזי, ולפיהם מנהלים בכירים אחראים על כל עבירה שמבוצעת בתחום סמכותם, כך אמר התובע הכללי  הנוכחי טומי תומס. "נבקש עונשי מאסר וקנות פליליים נגד הנאשמים בהינתן חומרת התוכנית (שלהם) לבצע הונאה" אמר תומס.

גופים החשודים בהונאה לא יוכלו לסלוק אשראי

הקפצת הביטקוין או הונאה נגד הבורסה? מחקר טוען כי אדם יחיד אחראי להקפצת הביטקויון ל-20 אלף דולר

הונאה בנקאית ברשתות החברתיות – איך זה עובד וכיצד להתגונן?