זכויות עובדים    מיסים    

מהו טופס 106 ולמה הוא חשוב

מעודכן ל-05/2019

טופס 106 – רשות המיסים

טופס 106 הוא טופס של רשות המיסים המופק לכל עובד על ידי המעסיק, בתום כל שנת מס. הטופס מציג  ריכוז שנתי של המשכורות החודשיות ששולמו לעובד על ידי המעביד, במהלך שנת המס. אם מדובר בעובד עצמאי או מגיש דוח שנתי, יבוצע לו תיאום מס בסוף השנה.  טופס 106 מאפשר לבדוק את מאזן הניכויים של מס הכנסה ואם מגיע לעובד החזר מס.

הטופס צריך לכלול: פירוט תשלומים בכסף ובשווי הטבות  (כגון: זקיפת שווי טלפון, רכב, מתנות וכו’); פירוט ההפקדות לקופות גמל ופנסיה, ניכויים וזיכויים שניתנו לעובד; ניכויי מס הכנסה; ביטוח לאומי; ביטוח בריאות; פירוט חודשי העבודה; פרטי המעביד.

שימו לב: בלי טופס 106 שכיר לא יקבל החזר מס

טופס 106 הוא הטופס השנתי הקובע לשלטונות המס. בטופס זה יש מידע  לבדיקת חיוב המס עובד בהתייחס למכלול הכנסות העובד מתלוש השכר (מהכנסת עבודה).

הטופס משמש להחזר מס, תיאום מס ולתביעות שונות לביטוח הלאומי, ויש לצרף את טופס ה-106 כאסמכתה לתשלומים שונים שהתקבלו בעבודה ולניכויי ביטוח לאומי, מס הכנסה מתלוש השכר. תלוש משכורת אחד או יותר אינם תחליף לטופס 106. המועד האחרון להנפקת טופס ה-106 הוא 31.3 של השנה החולפת.

חובת המעסיק

המעסיק חייב לנהל רישום לגבי שכר ששילם לעובד ולמסור לעובד, בטופס מיוחד שהוקצה לכך, מידע לגבי השכר ששולם לו בשנת המס.

חובתו של מעביד למסור מידע לגבי שכר ששילם לעובדיו מוזכרת בשני מקורות:

  • על פי הוראות תקנות מס הכנסה ומס מעסיקים (ניכוי ממשכורת ומשכר עבודה ותשלום מס מעסיקים, התשנ"ג – 1993סעיף 13 לתקנותמעביד חייב למסור לעובד מידע לגבי שכר ששילםבין אם ניכה לו מס ובין אם לא וזאת עד ליום 31 במרץ של השנה העוקבת לשנה, שבה שולם המס.
  • על פי הוראות חוק הגנת השכר, תשי"ח – 1958, סעיף 24 לחוק, מעביד חייב לנהל רישום לגבי שכר ששילם לעובדיו וכן חייב הוא למסור להם בכתב, את המידע כאמור.

    לאיזה מטרות משמש טופס 106?

    הטופס כאמור הוא מסמך של רשות המסים בישראל. בפועל, המסמך הזה חשוב יותר לעובד מאשר לרשויות המס השונות. אלה הם הסיבות:

    • טופס 106 מהווה מסמך הכרחי לצורך קבלת החזר מס הכנסה.
    • הטופס עשוי להיות אסמכתה לצורך מיצוי זכויות נוספות של המוסד לביטוח לאומי ומוסדות אחרים.
    • הטופס מסייע לעובד המחויב בהגשה במילוי דוח שנתי על הכנסות למס הכנסה.
    • עובד שמעוניין לקבל מענק עבודה (מס הכנסה שלילי), עשוי להידרש להשלים טופס 106, אם המעסיק לא הגיש דוח 126 למס הכנסה בזמן.
    • עובד יכול להשוות בין תלושי השכר שקיבלת לבין המסמך הנ"ל כדי להבין אם המספרים נכונים ושלמים.
    • עובד שעובד בכמה עבודות וביצע תיאום מס הכנסה, יכול לוודא שכל מעסיק ניכה את המס שהיה חייב וכן לוודא שסך המס הכולל שולם נכון.

    האם יכול להיות לעבוד יותר מטופס 106 אחד?

    כמובן. כל מעסיק נדרש למסור לכל עובד שעבד אצלו בשנת מס מסוימת. גם עובד שעבד משרה חלקית או זמנית. לכן, מי שעבד אצל כמה מעסיקים, במקביל או לחוד, במהלך שנת מס מסוימת – זכאי לקבל מכל מעסיק את הטופס.

    מה יעשה עובד שלא קיבל טופס 106?

    אם לא קיבלתם טופס 106 דרך תלוש השכר או בכתובת הדואר בבית או בדואר אלקטרוני,  אתם רשאים לפנות אל המעסיק ולדרוש זאת ממנו. אין זה משנה אם הפסקתם לעבוד אצלו או שאתם עדיין ממשיכים לעבוד שם.