חדשות    

מהו חשבון שוטף

חשבון שוטף הוא ריכוז  כל התנועות הכספיות, לתוך המדינה וממנה- סחר חוץ, המתייחסות לפעילות המסחרית  הכוללת יבוא, יצוא, תשלומי שכר-עבודה וכו', וכן להעברות שוטפות (מענקים, תרומות וכו').  החשבון השוטף הוא מרכיב מרכזי במאזן התשלומים של המדינה.
חשבון שוטף הוא למעשה  סכום נטו במטבע חוץ של הפעילות הרגילה עם חו"ל והוא כולל בתוכו ארבעה חשבונות משנה: חשבון סחורות – העברת בעלות של סחורות בין תושבי ישראל לבין תושבי חו"ל, חשבון שירותים – אספקת שירותים בין תושבי ישראל לתושבי חו"ל, חשבון הכנסות – הכנסות והוצאות בין תושבי ישראל לתושבי חו"ל כגון השקעות ותמורה לעבודה, הכנסות והוצאות על השקעות כוללות ריבית, דיווידנדים ורווחים שלא חולקו וחשבון העברות שוטפות – העברות שוטפות בין תושבי ישראל לתושבי חו"ל שאינן כרוכות בהתחייבות של מקבל ההעברה. בסעיפי הסחורות, נרשם ערך הטובין על בסיס f.o.b.,כלומרו, ללא הוצאות הובלה וביטוח. שירותים אלה, אם היה צורך להכלילם במאזן התשלומים, נרשמו בסעיפי השירותים המתאימים.
  לכך קשור ביקוש למטבע חוץ הנגרם על ידי יבואנים של סחורות ושירותים, וההיצע נגרם על ידי היצואנים של אלה. האיזון בין כל הנ"ל מכונה "מאזן שוטף".  אם יש גירעון בחשבון השוטף, זה אומר  שיבוא המוצרים והשירותים גדול מיצוא המוצרים והשירותים. ואם יש עודף בחשבון השוטף פירושו שיבוא המוצרים והשירותים קטן מיצוא המוצרים והשירותים. החטיבה השניי במאזן התשלומים היא חשבון הון.

חשבון שוטף בעסקים

בעסקים חשבון שוטף הוא  חשבון הנשלח ללקוח לעתים קרובות המראה את הפעילות השוטפת בחודש שבגינו מוגש החשבון.