זכויות לאוכלוסיות מיוחדות    מובייל וגאדג'טים    

מהו אתר אינטרנט נגיש ומי חייב להנגיש אותו

נגישות היא לא רק נגישות למוסדות ציבור. החוק מחייב להנגיש גם אתרי אינטרנט. התקן לאתר אינטרנט נגיש בישראל הוא התקן הבינלאומי שנקרא  Web Content Accessibility Guidelines .

,המטרה להנגיש את אתרי האינטרנט בין היתר לעיוורים  וללקויי ראייה,  לבעלי מוגבלות פיזית עם קושי להפעיל את ידיהם ולהגיע למחשב, לקויי שמיעה דיסלקטים ועוד.

כך יוכלו עיוורים להשתמש בתוכנה הקוראת את הטקסט בסדר הגיוני,  לקבל תיאור של התמונות, לזהות כותרות וקישורים ועוד. כל הפעולות למען עיוורים דורשות קוד מיוחד המתאים להם. עבור מי שאינו יכול לבצע פעולות פיזיות בעכבר למשל, האתר צריך לאפשר את הפעולות בפקודות מקלדת. ללקויי ראייה הטקסט צריך להיות בולט וגדול, לקויי שמיעה יזכו לכתוביות במקרה שקיים קטע אודיו או וידאו.

מי חייב בהנגשת האתר

על פי חוק האתרים החייבים בהנגשה הם אתרים הנותנים שירות לציבור. אלו כוללים את התחומים הבאים: שירותי מסחר, רווחה, בריאות, השכלה, פנאי, ספורט, תיירות, הארחה, תרבות, בידור, דת, אנרגיה, תקשורת (בזק), שירות בנקאות, אשראי, ביטוח, פנסיה או כל שירות פיננסי, והשכרת כלי רכב.

אתרים אלו  חייבים לעמוד בדרישות סימן ג' לתקנות הנגישות. הנגישות צריכה להיות הן באתר התדמית, הן באתר הסחר. האחריות להנגשה היא אינה על בונה האתר אלא על בעל האתר ומתפעלו,

אלו  הגופים שחייבים בהנגשת האתר:

  • גוף פרטי הפועל למטרות רווח, כגון חברה או עוסק מורשה.
  • רשויות ציבוריות, כגון משרד ממשלתי או רשות מקומית.
  • גוף הפועל שלא למטרות רווח, כגון עמותה המספקת שירות לציבור

התאמה לפלטפורמה

ברשתות חברתיות אין לבעל העסק אפשרות לערוך שינויים בקוד, על כן ינגיש בהן מה שאפשר במסגרתן, לדוגמה כתוביות. ואם אפשר לבחור צבעים, עליו להבליט טקסט בצבע.

הנגישות חלה רק על תכנים שבעל האתר יצר, שיתוף מיוטיוב לדוגמה אינו מצריך כתוביות אלא אם כן הוא בהפקת בעל האתר, גם צירוף תמונות ומסמכים של גורמים אחרים אינם דורשים הנגשה מיוחדת. האתר גם לא אחראי על תוכני הגולשים אם אלו בחרו שלא להנגיש את תגובותיהם, אבל עליו לספק את האפשרות להנגיש את תוכן הגולשים.

חובה להנגיש מסמכים, לרבות מסמכי PDF, שהוכנו לאחר 25 באוקטובר 2017 (אין חובה להנגיש מסמכים שהוכנו לפני תאריך זה). שנם מסמכים, שיש בהם מידע אישי למקבל השירות, שניתן לו בכניסה לאתר המחייב הזדהות. החובה להנגיש מסמך כזה תחול עד 31 בדצמבר 2021. חובת הנגשת סרטי וידאו חלה רק על רשות ציבורית או על גוף בעלי מחזור ממוצע העולה על 5 מיליון שקלים. גם אפליקציות לסמארטפונים ולטאבלטים מחויבות בהנגשה.

אין חובה  להנגיש פרסומות.

מי פטור מחובת נגישות

להנגשה יש עלויות לא מעטות ולכן המחוקק החליט להקל על מי שאינו יכול לשאת בהוצאות. מי שהמחזור שלו מתחת מיליון שקל בשנה פטור אוטומטית. הפטור לבעלי מחזור של עד מיליון שקל הוא לשלוש שנים ממתן הפטור.  לבעלי מחזור  של מעל  300 אלף שקל הפטור הוא רק לאתרים קיימים. במחזור של מתחת 100 אלף שקל הפטור כאמור אוטומטי. מעל מיליון שקל צריך לבקש אישור של הנציבות לשוויון בעלי מוגבלויות.

גם אתרים שיש בהם פחות מ-500 משתמשים פטורים  וכן אתרים שאין בהם האפשרות הטכנולוגית להתאמהץ

כמה עולה להנגיש אתר

בניית אתר נגיש עלותה כמו בניית כל אתר,  העלות הממוצעת להנגשת אתר קיים (ללא רלבנטיות לפלטפורמה או לגודל האתר) עומדת על כ-11,600 שקל. העלות הממוצעת להנגשת אתר חדש (מבוצעת כחלק מבניית האתר) עומדת על כ-13,500 שקל. אתרים עם תעבורה תעבורה נמוכה – עלות הנגשתם נמוכה יותר.

איך הנגשת האתרים והאפליקציות נעשית

בשוק קיימים כמה תוספים שמטרתם להנגיש אתרים  כמו נגישלי, userway ואחרים. אך ההמלצה היא להשתמש במפתחים ובאנשי תוכן כדי לבצע את ההטמעה לאתר נגיש ולא להסתמך על אוטומוציה. את הבדיקה עושים באמצעות טופס בדיקה לאתרי אינטרנט.

נגידת בנק ישראל: ";יש מקום לשוק אשראי מעבר למערכת הבנקאית – בעיקר בתחום הגדלת הנגישות לאשראי";

יום הזכויות הבינלאומי לבעלי מוגבלויות: פחות משכילים, פחות עובדים, מרוויחים פחות