מדריכי תעודות סל    

תעודות פיקדון

תעודות פיקדון הן תעודות סל העוקבות אחרי מטבע מסוים, לרבות השקל. בבורסה בת"א נסחרות ארבע תעודות פיקדון שקליות, בהיקף של מעל 7 מיליארד שקל. שתי תעודות פיקדון שקליות של קסם מקבוצת אקסלנס בהיקף של כ-4  מיליארד שקל; תעודה של תכלית בהיקף 2 מיליארד שקל; ומיטב כספית ג'מבו עם 600 מיליון שקל (נתונים מעודכנים לתחילת 2015 ) . התעודות האלו מניבות קרוב לריבית בנק ישראל וזה יתרונם הגדול מול הקרנות הכספיות והמק"מים. בפועל, התשואה בתעודות הפיקדון האלו שנסחרות על פני כל היום היא כ-0.03% פחות מריבית בנק ישראל. זה ברוב המקרים מעבר לריבית שניתן לקבל בפיקדונות בבנקים; זה מעבר לתשואה הצפויה בקרנות הכספיות.

בקרנות הכספיות, שבהן הכסף מושקע לזמן קצר (לרוב ל-3 חודשים) ובמקמים, פיקדונות ואגרות חוב בטוחות, יש דמי ניהול ובמקרים מסוימים גם שיעור הוספה שמפחיתים בפועל את התשואה בקרנות. ומכאן, שהסיכוי שלהם לגבור על התשואה בתעודות הפיקדון, נמוכה יחסית.

יתרון נוסף של תעודות הפיקדון נובע מהשינויים האפשריים בריבית (סיכון הריבית). בתעודות הסל מסוג תעודות פיקדון הריבית משתנה בהתאם לריבית של בנק ישראל. כלומר, אם תהיה ירידה בריבית, אז רק מרגע הפחתת הריבית, תעודכן הריבית בפיקדון. המחיר של התעדה לא מבטא ציפיות. מנגד,  במק"מים  מתבטאת  הציפייה להפחתת ריבית  במחיר. כלומר, אם לדגמה תהיה הפחתת ריבית (של בנק ישראל), לא ברור בכמה זה ישפיע על מחיר המק"מ, כי באופן חלקי המחיר עד להפחתה ביטא את ההערכות שתהיה הפחתת ריבית. המחזיקים במק"מ מעין משלמים על הציפיות וזה לא קורה בתעודת הסל. לכן, במצב של הפחתות ריבית האחזקה בתעודת הסל עשויה להיות משתלמת יותר.  מעבר לכך, בתעודת פיקדון אין אפשרות של הפסד הון (מאחר והיא לא מושפעת מצפיות אלא מריבית בפועל). במקמים ובקרנות כספיות יש תרחישים כאלו.

יתרון נוסף בתעודת הפיקדון הוא מנגנון ההשקעה מחדש. הריבית השוטפת נצברת בתעודה ומושקעת מחדש, כך שנוצרת תשואה של ריבית דריבית.

כמו כן, בדומה לכל תעודות הסל, יש נזילות מובטחת – מנהל התעודה מספק ציטוטים לקנייה ומכירה של תעודת הפיקדון ובמרווחים נמוכים, כלומר המחזיקים יכולים בכל רגע נתון למכור את התעודה. בקרנות הכספיות אין מסחר שוטף, אך ניתן להנזיל את הקרן במהירות.

חיסרון של תעודת הפיקדון נובע ממעמדה המיסויי.  תעודת הפיקדון והקרן הכספית נהנות מדחיית מס שמשולם רק בעת המימוש. מנגד, במק"מ ופיקדון המס הוא על הצטברות הרווח. עם זאת שיעורי המס שונים –  תעודות הפיקדון, כמו גם המק"מ והפיקדון בבנק חייבות במס של 15% על הרווח הנומינלי; הקרן הכספית חייבת במס של 25% על הרווח הריאלי – ברמת אינפלציה שהוגדרה על ידי בנק ישראל  כמתווה ת 2% עד 3% מדובר ביתרון לקרן הכספית.  אבל האינפלציה בפועל בשים האחרונות נמוכה יותר משמעותית כשב-2015 צפויה אינפלציה סביב האפס.