חיסכון פנסיוני    

קופות גמל – כל מה שצריך לדעת

קופת גמל, קרן השתלמות וההבדלים ביניהן

קופת גמל היא מכשיר השקעה פופולארי לטווח בינוני וארוך, והיא חלק מן החיסכון הפנסיוני – חיסכון לפנסיה. קופת גמל לא משלבת ביטוח, אלא חיסכון טהור (להבדיל מקרנות הפנסיה ומביטוחי החיים / ביטוחי המנהלים). חיסכון בקופה מאפשר ליהנות מהטבות מס, מאחר שהמדינה מעוניינת שהציבור ישקיע לטווח ארוך.

קרן ההשתלמות  היא מכשיר השקעה לטווח קצר עד בינוני. החוסכים בקרן ההשתלמות יכולים למשוך את כספם בסכום חד פעמי  פטור ממס לאחר שש שנים (הם יכולים להמשיך ולחסוך ואם לא נעשתה משיכה בעבר, הסכום פטור ממס). ברוב המקרים מפקידים לקרן השתלמות – 10% מהשכר  מדי חודש –  2.5% מפקיד העובד עצמו;  7.5% מפקיד המעסיק.

חשוב להדגיש – אנחנו משקיעים מאמצים לעדכן את כל המדריכים הפיננסים שלנו, אך עדיף גם בגלל השינויים התכופים בתקנות המס, להתעדכן באתר רשות המיסים ולוודא שהנתונים נכונים, ואם לא – אנא עדכנו אותנו.ד,

חוסך שכיר וחוסך עצמאי בקופות הגמל

ככלל, קיימים שני סוגים של חוסכים בקופות גמל  – שכיר ועצמאי. שכיר יכול להפקיד עד 7% מהשכר החודשי והמעסיק רשאי להפקיד 7.5% נוספים, וכן עוד 8.3% לפיצויים. במרבית המקרים, העובדים חוסכים 5% מהשכר, והמעביד מפריש 5% לצד הפרשה לפיצויים בסך 8.3%. (8.33% מהשכר זה בעצם 1/12. המשמעות היא שבכל שנה מצטברת משכורת של חודש, אשר תשולם כפיצויים במקרה של פיטורין, ולעיתים גם במקרה של התפטרות העובד).

חוסך שלא דרך העבודה כשכיר – חוסך באופן עצמאי שיש לו הכנסה מעסק יכול להפקיד עד 16% מההכנסה החודשית. ההפקדות כשכיר וכחוסך עצמאי מקנות הטבות במס.

הפקדות לפני 2008; הפקדות אחרי 2008

הכספים שהופקדו בקופת גמל נחלקים לשניים – כספים שנצברו לפני 2008 וכספים שהופקדו לאחר מכן. כספים שהופקדו לפני שנת 2008, יועברו לחוסך בגיל פרישה כסכום חד פעמי (חשוב לבדוק, ניתן במקרים רבים להעביר את הסכומים האלו לטובת קצבאות שוטפות, מה שיגדיל את קצבת הפנסיה של החוסך). כספים שהופקדו (וצברו תשואה) ב-2008 ואילך, יהיו הבסיס לקצבה החודשית של החוסך (שתשולם כל חייו). במידה והפורש זכאי לסכום העולה על 4 אלף שקל, הוא יכול למשוך את כל היתרה מעבר לכך כסכום חד פעמי. המשמעות היא שככל שהשכר הקובע של המפקיד גבוה יותר, כך גדולים הסיכויים שהוא יוכל לקבל חלק מהכסף במזומן, עם הגיעו לגיל הפרישה.

התשלום בגין ההפקדות עד 2008 הוא הסכום שהחוסך בקופת הגמל הפקיד והרוויח עבורו (תשואה) עד הגיעו לגיל פרישה, וסכום זה כאמור ניתן למשוך בבת אחת, ללא קשר לגובה הקצבה הצפויה בגין החיסכון.  התשלום השוטף / קצבה שמקורה בהפקדות לאחר 2008 הוא בהתאם  לסכום החיסכון שבקופת הגמל (הפקדות ורווחים) כתלות  במקדם המרה מסוים (שתלוי בקופה הספציפית, ובפרמטרים נוספים).

מי מנהל את הכסף שלנו ואיך הוא מנוהל?

גובה הסכום שהצטבר בקופת הגמל תלוי בתקופת החיסכון, בגובה ההפקדות השוטפות (גובה הסכומים שהחוסך ומעבידו העבירו לקופה) וכן בתשואה שהשיגה הקופה על פני השנים. כמו כן, יש השפעה משמעותית על הסכום הסופי גם לגובה דמי הניהול ששילם החוסך לחברה המנהלת את קופות הגמל.

החברות המנהלות את קופות הגמל הן בעיקר חברות שקשורות לחברות הביטוח ולבתי ההשקעות הגדולים. הגופים האלו מנהלים את הכסף של החוסכים הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך, הם מנהלים את קרנות הנאמנות, תעודות הסל ומנהלים גם תיקים. כמו כן, הגופים הללו מנהלים את החיסכון הפנסיוני – קופות גמל, קרנות פנסיה, ביטוח מנהלים וביטוח חיים. כל תחום כזה מנוהל בנפרד, דרך חברה עצמאית שאמורה להיות בלתי קשורה ליתר החברות בקבוצה כדי להימנע מניגוד עניינים.

הפרדה בין כספי החוסכים לכספים בחשבון ההשקעות

מעבר לכך, גם בחברה המנהלת עצמה יש הפרדה ברורה בין הכספים של החוסכים / העמיתים בקופה לבין הכספים בנוסטרו (חשבון ההשקעות העצמי של החברה). החשבון של כספי העמיתים הוא חשבון בנאמנות, מפוקח, מוגן ומופרד מיתר פעילויות החברה. משמעות הדבר היא שאין אפשרות למי שמנהל את כספי הפנסיה להתנהל איתם בחוסר אחריות, שעלולה להמיט אסון כלכלי על החוסכים.

זכויות שוות לכל החוסכים והעמיתים

לחוסכים בקופות הגמל יש זכויות שוות, בהתאם לאחזקה שלהם בקופה. במילים אחרות, כולם מרוויחים (או מפסידים) אותו הדבר; החברה המנהלת את קופות הגמל מחויבת לשוויוניות זו. (המחויבות היא במסגרת תקנון שבו הזכויות והחובות של העמיתים)   

עמלות עבור ניהול קופת הגמל

עבור ניהול הכספים (גם בתקופות שהניהול הזה מסב הפסדים) גובות החברות המנהלות קופות גמל דמי ניהול שמוגבלים לתקרה של 2% מהיקף החיסכון. זהו המקסימום, בפועל, אחוז העמלה הוא לרוב נמוך מכך. בכל מקרה – כדאי ואפילו צריך להתמקח עם משווקי הקופות גמל על גובה העמלה. אפשר לקבל תנאים טובים יותר!

השוואה בין קופות גמל

הפרמטר החשוב ביותר ככלי השוואה בין קופות הגמל הוא היכולת של החברה המנהלת לייצר תשואות. במילים אחרות – איכות ניהול ההשקעות היא אמת המידה החשובה ביותר. הכסף שהעמיתים בקופות הגמל מפקידים מדי חודש מצטבר, כשבנוסף הקופה גדלה הודות לתשואות שמשיג מנהל הקופה. ההשקעות בקופת הגמל אמורות להתאים לעמית מבחינת רמת הסיכון וגילו, ותחת הסיכון המסוים, מנהל הקופות אמור להשיא את התשואה המרבית.

איך לבחור קופת גמל

איך אתם בוחרים את קופת הגמל? אופן הבחירה הוא לא טריוויאלי ולא פשוט כלל, בעיקר בגלל שמה שהיה (התשואות ההיסטוריות), לא בהכרח מעיד על התשואות בעתיד. ובכל זאת, במקרים רבים איכות הגוף המנהל נמדדת על פני שנים, ובמקרים רבים אפשר להסתמך על ההיסטוריה (על הביצועים בעבר). עם זאת, חשוב להסתייג בכמה שכבות – ראשית, אף מנהל השקעות לא יכול לחזות את העתיד ולדעת איזה אפיק, מניה, אגרת חוב, יהיו הכי מוצלחים; שנית, מה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה, ושלישית – יש כל הזמן תזוזות, אתם קונים קופה של גוף מסוים ומחר היא תחת גוף אחר, משמע בניהול אחר. ולכן, חייבים להיות כל הזמן עם היד על הדופק, ולבחון אחת לתקופה את התשואות ואת מנהל הקופה!!!  

פרמטר חשוב נוסף בבחירת קופת גמל הוא איכות השירות (אם כי זה פרמטר פחות חשוב מניהול ההשקעות). החברה המנהלת את הקופה צריכה להודיע ולהציע לעמית שינויים שונים (במסלולים, בהפקדות) במקרה של שינוי בשכר,  שינוי במצב המשפחתי ועוד. כמו כן, הקופה צריכה להיות נגישה וזמינה באופן שוטף (גם דרך אתר האינטרנט וגם דרך מוקדן).

אמת מידה נוספת להשוואה הוא עלות ניהול הכסף, שזה אומר גובה דמי הניהול. מדובר כאמור באחוז קבוע מיתרת החיסכון, עלות זו היא לא קבועה, וניתן כאמור להתמקח. הפחתת גובה דמי הניהול היא חשובה משו שכל 0.1% של חיסכון בדמי הניהול, יכול להתבטא בסוף תקופת החיסכון (הגעה לגיל פרישה) בכמה רבבות (עשרות אלפי) שקלים.

מידע על התשואות ודמי הניהול

באתר האינטרנט של משרד האוצר (גמל-נט) וכן באתרים של מנהלי קופות הגמל, תוכלו למצוא פרטים – תשואות ודגמי ניהול של קופות הגמל. כמו כן, ניתן לקבל את המידע ישירות מהקופות (בטלפון או במייל). בנוסף, מתפרסם מידע על תשואות ודמי ניהול בדוחות השנתיים ששולחת קופת הגמל לעמיתים. ולבסוף, ניתן גם לראות את המידע באתר האינטרנט של החברה המנהלת את קופת הגמל (במידה ויש קוד אישי). ניתן גם לפנות ליועץ פנסיוני, או משווק פנסיוני, שישיג בשבילכם את המידע.