שוק ההון    

מדד הנדל"ן יפוצל: מניב ובנייה

הבורסה החליטה לפצל את שני ענפי הנדל"ן, בנייה ונדל"ן מניבף לקראת שני מדדים חדשים בהתאמה, בשל הבדלי הסיכון ביניהם

הבורסה לניירות ערך בתל אביב החליטה לפצל את חברות ענף הנדל"ן הנסחרות בה לשני תתי-ענף נפרדים – נדל"ן מניב ובנייה. לקראת השקה אפשרית של שני מדדים חדשים בהתאם, שניתן להעריך כי תגיע בהמשך.

כך למדד ת"א נדל"ן  עשויים להצטרף שני מדדים נוספים: האחד ירכז את מניות חברות הנדל"ן המניב והאחר את חברות הנדל"ן לבנייה.

בבורסה הסבירו כי "אופי פעילותן של החברות העוסקות בנדל"ן מניב והסיכון הנובע מפעילותן שונה מאופי הפעילות של החברות העוסקות בבנייה ומהסיכונים הנובעים מפעילות זו".

מדד הנדל"ן הנוכחי בבורסה, שהושק במסגרת רפורמת המדדים של הבורסה החליף את המדד נדל"ן 15 והתרחב לקצת יותר מ-70 חברות משני הענפים המוזכרים, בשווי שוק כולל של כ-128 מיליארד שקל.

בבורסה הסבירו כי ענף נדל"ן מניב, העיקרי יותר, יכלול חברות המחזיקות בנכסים המניבים להן הכנסה שוטפת. אלו כוללים  נכסי מסחר, תעשייה, משרדים, לוגיסטיקה, מגורים, מלונאות, דיור מוגן וקרנות השקעה בנדל"ן (ריט). כדי להיכנס אליו צריך לעמוד בשני תנאים – לפחות 60% מההכנסות השנתיות הן מעסקי נדל"ן מניב ולפחות 60% מנכסי החברה.

רף היציאה מתת-הענף נדל"ן מניב יהיה לחברות שירדו מתחת לשני הקריטריונים הבאים במצטבר: מתחת ל-50% מהכנסות החברה על פי דו"חות כספיים מאוחדים שנתיים יהיו מעסקי נדל"ן מניב, וגם מתחת ל-50% מהנכסים על פי מאזן מאוחד שנתי של החברה יהיו נדל"ן מניב. נכון להיום ועל פי הקריטריונים הללו, תת-ענף זה יכלול 51 חברות מניות, מתוכן 42 חברות הכלולות במדדי הבורסה, ששוויין הכולל עומד על כ-110 מיליארד שקל.

המדד צפוי לכלול 51 חברות, 42 מתוכן כבר כלולות במדדי הבורסה, בשווי כולל של כ-110 מיליארד שקל.

ענף הבנייה יכלול את החברות העוסקות בייזום בניה, קבלנות, התחדשות עירונית ותשתיות, ולפי הנתונים  צפוי לכלול 40 חברות, מתוכן 30 כלולות במדדי הבורסה, בשווי מצרפי של כ-18 מיליארד שקל.

בסך הכל, בבורסה כיום כ-90 חברות מענף הנדל"ן, בשווי שוק כולל של כ-133 מיליארד שקל, נוסף על עוד כ-50 חברות אג"ח.

המדד השלילי איננו מקרי; על הממשלה להניע מיד את תעשיית הנדלן שמהווה הקטר המוביל במשק

קרנות הנדל;ן בארצות הברית לא מוצאות במה להשקיע