חדשות    

מבקר המדינה: "הפרסומים נגד עבודת הביקורת מציגים מצג שווא"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ימציא ביום ג'  לאגף המפקח הכללי במשרד רה"מ כ-25 דוחות ביקורת של החטיבה הכלכלית, החטיבה לענייני ביטחון והחטיבה לחברה ורווחה. על פי החוק, לאחר שהדוחות יועברו למשרד רה"מ הם יתפרסמו לציבור כעבור 10 שבועות.

דוחות אלו כוללים התייחסות למגוון רחב של משרדי ממשלה וגופים ציבורים, ובהם: מערכת הביטחון, משרד האוצר, משרדי הבינוי והשיכון, משרד התחבורה, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, המשרד לשירותי דת, רכבת ישראל, חברת חשמל ועוד.

כ-30 דוחות מבקר אחרים נמצאים בשלבים מתקדמים של עבודה. הטיוטות של דוחות אלו נשלחו לקבלת התייחסות הגופים המבוקרים וב-15.2.20 צפויים לעבור למשרד רה"מ לקראת פרסומם לציבור.

המבקר נגד הפרסומים בתקשורת

בתקשורת פורסמו כתבות על כך שחלק מהצוות במשרד המבקר מתנגד למסקנות ועלו טענות לטיוח. על כך הגיב המבקר כי הפרסומים בכלי התקשורת נגד עבודת הביקורת מציגים מצג שווא הפוגם באמון הציבור ובעבודת המשרד עם הגופים המבוקרים, בטרם פורסם ולו דוח אחד לציבור. "יתר על כן, יש בכך כדי עבירה על חוק מבקר המדינה שכן טיוטות דוחות הביקורת הן חסויות והן מועברות לנוגעים בדבר לקבלת הערותיהם ולתגובתם".

הממצאים הכלולים בטיוטות הדוח  ראשוניים, שהרי הטיוטה נועדה לאפשר למבוקרים לתת הסבר לדברים המועלים בה. רק עם השלמת ההליך הדוחות מפורסם לציבור כמקובל. כך אומר המבקר.

המבקר שיבח את הצוותים המסורים והמקצועיים בחטיבות הביקורת העורכים ביקורת יסודית ומעמיקה. וציין את עבודת היועץ המשפטי והמנכ"ל כדי להבטיח דוח אובייקטיבי.

המבקר אנגלמן הוסיף: "אני מבקש להבהיר, הגם שמדובר בדו"חות שהעבודה עליהם החלה בתקופתו של קודמי, הרי שמרגע שהדו"חות עברו לאחריותי ומאושרים בחתימתי, הרי שמחובתי כמבקר מדינה לעבור על הדוחות וללמוד את כלל הנושאים לעומקם בטרם אאשרם. בחלק ניכר מהדוחות ביקשתי מהגורמים המקצועיים במשרד הבהרות והשלמות לנכתב בדוח ובמידת הצורך העמקת הביסוס העובדתי.

"כחלק מיישום רפורמת הביקורת הבונה הנחתי מיד לאחר כניסתי לתפקיד שפרסום הדוחות יעשה על פי המתכונת החדשה הכוללת תקציר ממוקד אשר יתמקד בממצאים המרכזיים בליבת הדוח ובהמלצות המרכזיות לצדן. בהצגת Key Facts (נתוני מפתח) ושימוש נרחב באינפו-גרפיקה אשר יתמצתו את ממצאי הביקורת למספרים ונתונים מרכזיים, כל אלה ישפרו את הנגשת הדוח לציבור.

"כמו כן, יודגש כי בניגוד מוחלט לפרסומים בכלי התקשורת, אף דוח ביקורת לא נגנז או צונזר. הנושא גם עלה לפתחו של בג"ץ שדחה את העתירות על הסף וקבע חד משמעית שאין כל עיכוב בפרסום הדו"חות. אנו נפרסם את כל הדוחות שמלאכתן הושלמה.

"כאשר הדוחות יפורסמו ניווכח כולם שמדובר בדוחות מאוד משמעותיים ואפקטיביים שחושפים ליקויים משמעותיים והמלצות לגופים הציבוריים".

מבקר המדינה על התחבורה הציבורית : פוגעת בפריון ובהכנסות ממסים

תוכנית מחיר למשתכן – המבקר בודק