מדריכי דירה ומשכנתא    

מבצע סוף עונה! למה משתלם יותר לקחת משכנתא בסוף שנה?

house

מעודכן ל-10/2021

אולי זה יישמע לכם מוזר, אבל, בבנקים רבים, הריבית משכנתא בסוף השנה נמוכה יותר מהריבית במהלך השנה. כן, יש "משכנתא במחירי סוף עונה" וכדאי לכם לנצל את המידע החשוב (והרגיש) הזה!

מחשבון משכנתא

משכנתא זולה בסוף שנה נובעת מכמה סיבות. ראשית, בזכות היעדים של הבנקים. בין הבנקים השונים וגם בתוך הבנקים עצמם יש תחרות. יועצי המשכנתאות בסניפים צריכים להגיע ליעדים מסוימים; הסניפים עצמם צריכים להגיע ליעדים מסוימים, ובמקרים רבים היעדים האלו מאתגרים. זה לא פשוט למכור משכנתאות, התחרות גדולה, וזה קשה שבעתיים בתקופות של קיפאון בשוק הדירות. הצורך הזה לעמוד ביעדים גורם לסניפים להציע משכנתאות בריבית מפתה יותר במטרה להגדיל את היקף המשכנתאות שלהם, במטרה להגדיל את הנתח של הסניף במשכנתאות של הבנק, ובכלל במטרה להגדיל את החלק של הבנק במערכת הבנקאית כולה.

התחרות בין הבנקים מתבטאת בעיקר בסוף שנה, על רקע הצורך להגיע ליעדים והרצון לשפר את תוצאות הסניפים והבנק לקראת פרסום הדוחות הכספיים. חשוב להזכיר שעמידה ביעדים משמעותה בונוסים, בעיקר לבכירים, אבל זה מחלחל גם למטה, למנהלי סניפים ולעובדים בסניפים.

מעבר לכך, בסוף השנה הבנקים עובדים על כמויות גדולות יותר של משכנתאות (ומחזורי משכנתאות) כך שהנחה בריבית מעין מתבטלת ביחס לכמות הגדולה. זה עובד כך – הקבלנים משיקים מבצעים רבים לקראת סוף השנה. גם הם רוצים ליפות את התוצאות השנתיות שלהם, והדרך היא, בין היתר, להגביר את המכירות. ואז כמות העסקאות גדלה וכמות המשכנתאות שנלקחות גדלה. ברגע שעש יותר עסקאות התמרון של הבנקים גדול יותר, הם יכולים לתת יותר הנחות כי הרווח שלהם (הרווח האבסולוטי) גדול יותר. במילים פשוטות – יש יותר משכנתאות כשבכל משכנתא יש פחות רווח, אבל בסה"כ הרווח גדול יותר. הבנקים נלחמים על כל עסקה בין היתר כדי להגדיל את נתח השוק שלהם.

כאן, במחשבון המשכנתא, תוכלו לחשב את ההחזר שלכם בהינתן תקופת ההלוואה, הריבית וסכום ההלוואה. המחשבון דינמי ומודולרי – תוכלו לשנות את המשתנים ולקבל בהתאמה את ההחזר הרצוי/ המתאים לכם.