חדשות    

מאיפה הכסף?! – החל מינואר תחול חובת דיווח על מקורות המימון לביצוע עסקאות נדל"ן

החל מתחילת 2019 יצטרך כל רוכש דירה להסביר מהם המקורות של הכסף לרכישת הדירה.

במסגרת החוק לצמצום השימוש בכסף מזומן שנחקק לפני מספר חודשים וייכנס לתוקף ב-1.1.2019, תוטך חובת דיווח לרשות המיסים על מקורות המימון בעסקאות נדל"ן.

על פי החוק החדש בעסקה בסכום שעולה על 10 אלף שקל יאסר על עוסק לשלם או לקבל תשלום במזומן שגובהו עולה על 10% ממחיר העסקה או 11 אלף, הנמוך מבין השניים. בעסקה בין מי שאינם עוסקים, הסכום של 11 אלף שקל גדל ל-50 אלף שקל.

החוק גם כי כל עסקת מקרקעין, לרבות דירות מגורים, מחויבת בדיווח על המקור הכספי של העסקה. חובת הדיווח חלה על כל רוכש מקרקעי – דירה, מגרש, חנות, משרד וכו' ובכל סכום, בין אם מדובר ברוכשי דירה ראשונה ובין אם במשקיעים והם גם יצטרכו לגבות את ההצהרה שלהם במסמכים המעידים על מקורות המימון.

שי אהרונוביץ', סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, מסביר כי: "מאחר שבמועד החתימה על החוזה לא תמיד הרוכש יודע מאין יגייס את כל הסכום הנדרש לביצוע העסקה, רשות המסים תאפשר דיווח מקוון במערכת אינטרנטית שתוקם לצורך זה, בתוך חצי שנה מיום החתימה.רשות המסים תאפשר מספר חודשי הסתגלות לחוק החדש, שאחריהם מי שלא ידווח על מקורותיו הכספיים – נטיל עליו קנסות"  אמר אהרונוביץ'.

על פי אומדני רשות המסים, כחמישית מהפעילות הכלכלית במדינת ישראל אינה מדווחת לרשות המיסים והמשמעות היא אובדן הכנסות ממסים בהיקף של כ-40–50 מיליארדי שקלים מדי שנה, ומדובר בסכום השווה למס הנגבה משכירים מדי שנה.

רשות המיסים נערכת לאיסוף מידע על מבצעי עסקאות במזומן לקראת החוק בתחילת 2019