מדריכי דירה ומשכנתא    

למה לא הופכים עשרות בנייני משרדים ישנים לבנייני דירות?

בית כלל

למה לא הופכים בנייני משרדים ישנים לבנייני מגורים? המחיר של משרדים ברחבי תל אביב הוא שליש לעומת מחירי הדירות, ויש כמות גדולה של משרדים ישנים שכבר לא נדרשת על רקע הבנייה הגדולה של משרדים בעיר ובמרכז בכלל. אז למה לא הופכים את המשרדים האלו לדירות? ככה אפשדר לאכלס רבבות רבים, כה אפשר לפתור חלק גדול מבעיית הדיור.

ובכן, זה על הפרק כבר תקופה מאוד ארוכה, אבל איכשהו כל פעם מחדש יש עיכובים שונים. נראה שבסופו של דבר, הפתרון הזה יחלחל לשטח, אבל זה ייקח זמן. הנה הסיבות שכנראה מונעות את ההתקדמות –

  1. הבניינים האלו תפוסים על ידי שורה של בעלים. צריך לשכנע אותם להסכים למהלך הזה, וזה כמובן לא פשוט. חלקם תושבים זרים, חלקם תושבים מבוגרים. זה עניין מורכב ומסובך.
  2.  תהליך העברת המשרדים הקיימים למקום אחר, הוא יקר – גם ההעברה עצמה. גם העלות של השכרת מקום חלופי, גם (כנראה) הפיצוי בגין המעבר. לשוכרים העובדים
  3. מעבר לכך, הבעלים של המשרדים שמשתמש במקום, ייצטרך לשלם דמי שכירות במקום חדש. במקום הקיים הוא הבעלים ואין לו הוצאות שכירות, ולא בטוח שיש לו אינטרס לעבור מקום ולשלם יותר, גם אם יש השבחה על הנכס
  4. בעיה נוספת היא העירייה – האינטרס של העירייה שיהיו יותר משרדים ופחות בנייני מגורים. הארנונה גבוהה יותר בבנייני משרדים. לכן, המוטיבציה שלה לשנות את המשרדים לדירות לא גבוהה, לפחות בינתיים, אם כי ככל שמחירי הדירות עולים כך ההשבחה כולה עולה, וייתכן שיימצע מנגנון ל"פצות" גם את העירייה.
  5.  הסבת הבניין למגורים – לא טריוויאלי. זו לא אותה בנייה, וזה דורש השקעה מאוד גדולה- שינויים פנימיים, הכנסת אינסטלציות וחדרי שירותים בכל דירה; הוצאות שיפוצים  ועוד.

ובכלל, יש עניינים משפטיים סבוכים – הבעלות על הנכס צריכה לעבור למאות של דיירים מכמה בעלי בית/ פרטיים/ חברות. כמו כן, אין הרבה גופים שהתעסקו בשיפוף והסבה של בניין משרדים לבניין מגורים, ויש כאן צורך במומחיות.

ובכל זאת – בהינתן שהיחס במחירים הוא כל כך גבוהה, זה יקרה.

מדריך הסבת בנייני משרדים לבנייני מגורים