למה ביטוח הרכב שלכם מתייקר? כחלון הבטיח לנהגים הנחות משמעותיות בביטוחי הרכב, אך עכשיו נראה שצפויה התייקרות (לכתבה – ביטוח הרכב מתייקר ב-7%)
ב-2015 הבטיח כחלון לנהגים הנחות גדולות בפוליסת החובה, אך עתה נראה שלא כל ההנחות מומשו וב-2019 אף צפויה התייקרות
על אף ההבטחות של שר האוצר להנחות של מאות שקלים בביטוחי החובה, ההנחות היו קטנות בהרבה וכבר בשנה הבאה צפויה עלייה במחירים.
ב-2015 אמר שר האוצר משה כחלון שבשל ההתייקרות הגדולה במחירי הביטוח הוא פועל כדי לצמצם אותם. לדבריו, נוצר עודף בקופות הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, ולכן התאפשר לתת הנחות משמעותיות לנהגים.
התוכנית הייתה אידיאלית לכאורה, במשך שלוש שנים להוזיל את ביטוחי החובה, 17% ב-2016, 13% ב-2017 ו-5% ב-2018, בממוצע 250 שקל, 200 שקל ו-50 שקל בהתאמה. אלא שב-2016 ההנחה לא מומשה, ב-2017 אכן קיבלו המבוטחים 13% וב-2018 אף 7%. וזו כל ההטבה.
חברת הביטוח קרנית הייתה אמורה להשיב את כספי השנה אבודה, אך התברר כי החברה בגירעון ולא תוכל להשיב את הסכום המתוכנן אלא 1.1 מיליארד שקל בלבד – נמוך מהתחזית ל-1.5 מיליארד שקל.
אף שהמידע לא הובא ישירות לציבור, הוא פורסם בחוזר של שוק ההון בנובמבר 2017: "לאור סך הכספים שהושבו עד כה ב–2017, והנתונים הכספיים במאזן קרנית, שיעור דמי ההשבה החל מיום 2 בדצמבר יהיה 7% במקום 13%". התוצאה היא 400 מיליון שקל שלא יושבו לנהגים המבוטחים.
במקום הנחות התייקרות
יתר על כן, ביטוחי הרכב יתייקרו ב-7% בעקבות הגירעונות של חברת הביטוח קרנית. על אף ההצהרה של רשות ההון כי הם מחפשים עודפים לחלוקה, לא סביר להניח שימצאו כאלו.
קרנית היא תאגיד ציבורי שהוקם ב-1975 על פי חוק פיצוי לנפגעי תאונות דרכים. התאגיד מטפל בנזקי גוף במקרים שאין באפשרות הנפגע לתבוע על הנזק שנגרם לו. בראש החברה עומד הכלכלן הראשי באוצר והיא כפופה למשרד האוצר.
ההכנסות של הקרן בתשעת החודשים של 2018 היו 234.4 מיליון שקל לעומת 73.6 מילון שקל בשנה שעברה, אבל התביעות ששילמה היו בהיקף 265.7 מיליון שקל לעומת 203 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה. מצב זה הסתכם בגירעון של 38 מיליון שקל. לעומת גירעון של 136.5 בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
הגירעון ברבעון השלישי היה 8.3 מיליון שקל לעומת עודף של 51.8 שקל באותו רבעון ב-2017.
ההכנסות של קרנית הן מחלק קטן של פרמיית ביטוח החובה. לכן אין לה לקוחות ומקורות הכנסה אחרים. היא מפצה מבוטחים אך ורק במקרים נדירים, כמו פגע וברח. מצב זה יוצר קושי לחזות עבורה תוצאות עסקיות סבירות ויציבות. יתר על כן, במשך שנים החברה מתנדנדת בין גירעונות לעודפים תקציביים.
מצב זה מחייב שמירת העודפים לימים סגריריים עבור החברה. שימוש בעודפים לפיצוי הנהגים המבוטחים רק ייצור יותר גירעונות בעתיד ויביא יותר נזק מתועלת.