מדריכי דירה ומשכנתא    

ליקויים ורטיבות בדירה חדשה – מה עושים

מעודכן ל-03/2019

בתקופת הבדק האחריות על הקבלן, אל תמהרו לחתום על מסמכים ולתקן בעצמכם את הרטיבות

לא מעט רוכשי דירות חדשות בישראל מתמודדים עם בעיות רטיבות חוזרות ונשנות וליקויים אחרים. אז יש מקרים שהקבלנים מגיעים ומתקנים. אבל יש מקרים רבים שהקבלנים מתנערים מהעניין, דוחים אתכם, "מחפפים" אתכם – אז מה עושים ואיך מתמודדים?

ראשית חשוב לדעת –  אם מוכח שהנזק מרטיבות נגרם בשל רשלנות הקבלן, נפסקים בנוסף לפיצויים הרגילים גם פיצויים בגין עוגמת נפש. האחריות לעניין הרטיבות בתקופה של מסירת הדירה החדשה ואחריה (תקופה של כמה שנים אחריה) היא על הקבלן.

אז איך גורמים לקבלן לתקן את הרטיבות ובכלל – לתקן ליקויים בדירה, ועוד לפני כן – מה תחום האחריות של הקבלנים? – הנה המידע

אחריות הקבלן מתי

לפי חוק המכר את תחומי האחריות לטיפול בתיקונים בדירה החדשה מחולקת לתקופת הבדק ותקופת האחריות.

בתקופת הבדק  המוכר חייב לתקן את הליקוי אלא אם כן הוכיח שהליקוי נגרם באשמת בעל הדירה. תקופת הבדק מתחילה עם מסירת הַחֲזָקָה בדירה, והיא נמשכת בין שנה ל-7 שנים לפי סוג הליקוי, ולכל ליקוי תקופת בדק שונה.

לאחר מכן בתקופת האחריות חובת ההוכחה חלה על רוכש הדירה. על הרוכש להוכיח שהליקוי נובע מהתכנון, מהעבודה או מהחומרים. תקופה זו מתחילה עם סיום תקופת הבדק ונמשכת 3 שנים.

תקופת הבדק לפי סוג ליקוי

תקופת הבדק לדירות שנרכשו מיום 06.04.2011 ובתנאי שבניית הדירה לא הסתיימה לפני מועד זה, משתנה לפי סוג הליקוי. תקופת הבדק הארוכה ביותר, היא במקרים של התנתקות, התקלפות או התפוררות של חיפוי חוץ – ונמשכת  7 שנים. זה כולל כשלי איטום מסוג התנתקות של יריעות ביטומניות, אריחים שנפלו מחיפוי חוץ וכו'. במקרה של סדקים ברוחב גדול הגדול מ-1.5 מ"מ, תקופת הבדק היא של 5 שנים. במקרים של נזילות במערכות צנרת, מערכת הסקה ומרזבים, דלוחין וביוב וכן כשל באיטום המבנה, לרבות בחללים תת-קרקעיים, בקירות, בתקרות ובגגות – תקופת הבדק נמשכת  4 שנים. אם מדובר בכשל בתפקוד ובעמידות של מכונות ודוודים כמו גם ליקוי בפיתוח חצר, מערכות מים, ביוב, ניקוז, חשמל, תאורה ותקשורת – תקופת הבדק היא רק  שלוש שנים. אם מדובר בליקוי במוצרי מסגרות ונגרות, לרבות אלומיניום ופלסטיק, בריצוף וחיפוי פנים לרבות שקיעות ושחיקה – תקופת הבדק היא  שנתיים בלבד. התקופה לשאר הליקויים נמשכת שנה.

מה קורה אם הקבלן לא תיקן את הליקויים

אם הקבלן לא תיקן את הליקויים בתקופת האחריות, או תיקן אותם באופן שאינו פותר את הבעיה, ניתן לדרוש פיצויים על הנזקים שנגרמו ועל עלויות התיקון העצמאי שנאלצו הרוכשים לבצע,  בתביעה לבית המשפט. בתי המשפט רשאים לפסוק פיצויים עבור ההוצאות והנזקים שנגרמו לדירה, ועבור עוגמת הנפש שנגרמה לרוכשים. אף על פי שבתי המשפט לא ממהרים לפצות על עוגמת נפש, במקרי רטיבות שלא תוקנה נפסקו פיצויים בנושא.

מה עושים אם התגלו כתמי רטיבות

קודם כול, דאגו לתיעוד של הנזק. במקרים של ליקוי רטיבות, כדאי שתהיה לכם גם חוות-דעת של שמאי, וקביעת ירידת ערך במידת הצורך. אין לדעת האם התקלה תחזור על עצמה, גם לאחר תקופת הבדק ובסיום תקופת האחריות, לכן כדאי שיהיו בידיכם כמה שיותר ראיות, למקרה שתיאלצו להגיע לבית המשפט

לתקן עצמאית?

אם תתקנו בעצמכם בלי לפנות קודם לקבלן, הוא יכול לטענון שהנזק נגרם בגללכם. לא כדאי – זה פתח לקבלן לברוח מאחריות. אז זה לא נעין לחיות עם רטיבות, אבל זכרו שלא כדאי לרוץ ולתקן.

הקבלן הגיש מסמכים שהמצב תקין. זה מחייב אותי לחתום?

אם קבלן מנסה להחתים אתכם על כך שלאחר ביצוע העבודות על-ידי קבלן מבצע מטעמו, הוא אינו אחראי לכל ליקוי שיתגלה. כדאי להתייעץ עם עורך דין ואיש מקצוע מטעמכם. החתימה הזו מסירה ממנו אחריות, ומעבירה את האחריות אליכם. לא בטוח שאכן כל התיקונים הושלמו, והשאלה אם הטיפול שנעשה איכותי ומבטיח שהרטיבות לא תחזור בשנה הבאה? כן, זה קורה – יש מצבים לא מעטים שנעשה יפול, אבל מסתבר שלא טיפול שורש, ואז הבעיה חוזרת בשנה הבאה.

מה הפיצוי על רטיבות מחדירת מי גשם?

בתי המשפט פסקו  בערכאות השונות בכמה פסקי דין, כי ליקויי רטיבות הם 'רעה חולה' ועל כן הפיצוי בגין עגמת הנפש שייפסק במקרים כאלה יהיה גבוה יותר מאשר בגין ליקויי אחרים. ככל שהליקוי מקשה יותר על חיי בעל הנכס, כך בתי-המשפט יהיו לטובתו מבחינת הפיצוי שייקבע

כך בפסק דין מהשנים האחרונות בית המשפט חייב את חברת הקבלן לפצות את רוכשי 4 הדירות ולשלם להם סכום כולל של מעל 705 אלף שקל. הסכום בו חויבה כולל פיצוי על עוגמת נפש, הפסדי שכר ודיור חלופי. הפיצוי ניתן עקב סדקים ורטיבות שחברת הקבלן לא הצליחה לתקם.

במקרה אחר בדירה שבה  נתגלו ליקויי בנייה חמורים בדמות רטיבויות נרחבות, אשר חדרו לדירות שכניהם בקומה שמתחתנעשו ניסיונות על-ידי החברה לתקן את הליקויים, ללא הצלחה. בסופו של דבר, קבע בית המשפט כי החברות הקבלניות יישאו בפיצוי התובעים בסך 192,000 שקל עבור ירידת הערך, ובפיצוי בסך 75,000 שקל עבור עגמת הנפש.

מי אחראי לתיקונים בדירה חדשה

רוכש דירה חדשה? הקבלן לא יכול לדרוש כל תשלום על התקדמות הבנייה

רכישת דירה מקבלן – כל מה שצריך לדעת