חדשות    

להכשיר את השרץ? הוועדה המחוזית אישרה עבירות בנייה בבית שמש

ברוב  המקומות חריגות בנייה יעלו לכם בקנס או במשפט, אבל לא בבית שמש. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים אישרה להפקדה תוכנית שמסדירה עבירות בנייה שנמשכו 20 שנה ברמת בית שמש ב'. מדובר בתקדים כי זו תוכנית ראשונה שמגדירה קריטריונים להכשרת עבירות בנייה, ובעקבותיה צפויות הכשרות דומות בירושלים והסביבה.

הסיבה היא משבר הדיור במגזר החרדי, הגדל במהירות בבית שמש. כך החלו חריגות בנייה בהיקף אדיר, כולל מגורים במבנים מסוכנים ובתנאי מחיה ירודים במרתפי בניינים. האזורים שנכללים כעת בתוכנית ההסדרה הם שני מתחמי מ.קניג (מוסדות נחלה ומנוחה) ברמת בית שמש ב': האחד בצדו המזרחי של רחוב אלעזר 39‑51, והשני בצדו הצפוני של רחוב ריב"ל 14‑52.

לשני המתחמים אושרו החל מ־1998 היתרי בנייה ל־99 דירות, אך בפועל רשומים שם כ־150 מבנים ודירות, חלקם בקומה לא חוקית שהוקמה ללא היתר לאחר אכלוס המבנה, וכ־30 דירות במרתפי הבניין. בתוכנית ההסדרה כעת מוצע לאשר 59 דירות, כך ששני המתחמים יכללו 158 דירות, מהן 50 דירות הן הסדרה של דירות קיימות, ותשע דירות ייבנו במפלס העליון של בתי המגורים הקיימים ויתאפשר לשווקן.

לא אושרו חריגות שמפריעות למרחב הציבורי — כמו מבנים ניידים וקרוואנים שמשמשים למוסדות דת, ובהם בתי כנסת וישיבות; שמירה על מעברים נאותים ברחובות ובין הבניינים; קיומו של ממ"ד ומיגון; והוחלט ששטח דירה לא יפחת מ־45 מ"ר. גם הדירות במרתפים לא אושרו ללא הסדרה של התאורה והחשמל.

הכשרת החריגות רק אם זה משתלם

ענבר וייס, מהנדסת העיר בית שמש: "מטרתנו לייצר תוכנית של מקל וגזר. אף קבוצת דיירים לא תנסה להכשיר סתם את החריגות, אלא אם זה ישתלם לה. בתמורה היא תשפר את המרחב הציבורי ותפנה את עבירות הבנייה. אנו מוסיפים זכויות, הורסים מה שלא הגיוני להכשיר, ומטילים על היזם מטלות לשיפור המצב בעקבות חריגות הבנייה מסביב".

"הוועדה המחוזית רואה בחומרה רבה את ביצוע עבירות הבנייה ברחבי העיר בית שמש ואת ההיקף העצום של התופעה, שיש לה השלכות שליליות רבות על בטיחות דיירי המתחמים ועל חזות העיר. עם זאת — נוכח המאפיינים הייחודיים של בית שמש והאוכלוסייה המתגוררת בה, ונוכח נכונות הוועדה המקומית ומעורבותה הפעילה לצורך תיקון המעוות — הוועדה סבורה כי יש לשקול את התוכנית המוצעת כמו גם תוכניות עתידיות שיוגשו במרחב התכנון המקומי בכפוף לאמות המידה המפורטות".

במגזר הערבי מבנים רבים בשנים האחרונות קיבלו הכשרה בדיעבד, באמצעות תוכניות שמקדמת המדינה בשיתוף הרשויות המקומיות. הפתרון של המדינה הוא פתרון בלית ברירה למגזרים שהוזנחו ולא סופקו להם פתרונות דיור.

אם המגרש היה ריק, היית מאשר את התוכנית?

על פי "מבחן המגרש הריק", שאימץ  בית המשפט בוחנים אם מבחינה תכנונית הבנייה היתה מאושרת, כלומר אם המגרש היה ריק, האם היית מאשר את התוכנית הזו? כך עברייני בנייה מועדים לא יזכו לאישורי בנייה. לא מדובר רק בתוכניות בנייה אלא גם בעבירות פרטיות שבהן מבחן זה מפחית את גובה הקנס.

מעיריית בית שמש נמסר: "התוכנית גובשה בלשכת התכנון המחוזית, ומהווה פרקטיקה תכנונית נהוגה כדי לפתור מורכבות תכנונית ובעיות של חריגות בנייה. פתרון זה יבטיח טיפול בשטחי המגורים באופן ראוי לטובת התושבים, תוך טיפול במרחב הציבורי והקפדה כי תופעה זו לא תיעשה בעתיד".

מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים נמסר: "מתוך אחריות לביטחונם של התושבים שמתגוררים היום במתחם קניג, הוועדה המחוזית החליטה להפקיד את התוכנית אשר קודמה על ידי הוועדה המקומית בית שמש, בראש ובראשונה כדי להסדיר את בטיחות המבנים במתחם. הוועדה הדגישה וקבעה בהחלטתה כי תנאי למימוש התוכנית הוא הסדרת עבירות הבנייה שבוצעו עם השנים, חלקם במרחב הציבורי".

בהכשרות שאינן מאושרות על מחזיקי הנכסים להרוס את הדירות או שיעמדו בפני בית המשפט ויוטלו עליהם קנסות עצומים.

כתב אישום בכפוף לשימוע ליועבירות בנייה;ר קקעבירות בנייה;ל על עבירות בנייה