חדשות    

לא לשכוח להוציא חשבונית וקבלה על תקבול באפליקציות

pixabay

לא לשכוח להוציא חשבונית וקבלה על תקבול באפליקציות. תשלום דרך אפליקציה הוא תשלום ככל תשלום אחר והוא חייב להירשם בספרים.

מס הכנסה עוקב ובודק את התשלומים האלו, ומבחינתו כמובן מדובר בהכנסה ככל הכנסה. הנה מקרה לא נעים – מבדיקת אפליקציית "ביט" ששימשה להעברת תשלומים בין הלקוחות של חנות לצעצועים וממתקים במגדל העמק, נמצא שלא נרשמו הכנסות בסכום כולל של 1,500 שקל.

במס הכנסה שאלו ובעלת החנות הסבירה: "בן זוגי היה צריך להוציא חשבונית ירוקה אבל לא התפנה לכך".  בקיצור, להוציא מהר חשבוניות.

ומקרים נוספים: תירוץ יצירתי במיוחד ניתן על ידי מנהל בית ספר לנהיגה ששבועיים לפני הביקורת קיבל  שני תשלומים במזומן משני לקוחות שונים בסך של 2,100 ₪, ולא תיעד אותם בספרי העסק בטענה: "הלקוחות שילמו לפני שבועיים ולא רשמתי כי באותו יום היה גשם ונפלה החומה שמפרידה ביני לבין השכן שלי ונהיה לי בלאגן בראש"…

ביקורות אלו ואחרות היו חלק ממבצע ביקורת שערך משרד פקיד שומה עפולה, בעסקים שונים בעפולה ובסביבה, שהתחלק לשנים, הראשון, בשעות הבוקר המוקדמות עד לשעות אחר הצהרים והשני, בשעות הערב והלילה. המבקרים ביקרו  בכ-200 ביקורות בתי עסק שונים מהן עלה כי בקרב 16% מהעסקים שנבדקו לא רשמו הכנסות כנדרש לפי החוק.

באולם אירועים בבית שאן נמצאו 4 צ'קים בסכום כולל של 18,000 ₪, שלא נרשמו בספרי העסק של האולם. בעל האולם מיהר להסביר לבודקים: "הצ'קים הם פיקדונות לאירועים עתידיים. על חלקם רשום פיקדון ולגבי האחרים שלא רשום עליהם פיקדון הם מיועדים לפיקדון והבטחת האירוע כדמי רצינות". בחנות ממתקים ברמת ישי נרשם תירוץ "חמוץ" במיוחד, נוכח העובדה שלא נרשמו הכנסות בסך 1,075 ₪ מחלק מהמכירות שנעשו בשבועיים שלפני הביקורת. בעל העסק אמר שהוא עומד לסגור את העסק ונמצא שם רק כדי להחזיר סחורה לספקים ולהקטין התחייבויות". עורך דין "איטי" במיוחד, שמשרדו בעפולה, הסביר לחוקרים כך: "בגלל הבעיה שאני איטי בכתיבה, אני רושם בערב את התקבולים", כשנשאל מדוע לא רשם הכנסות שהתקבלו בכרטיס אשראי. מסעדן מיוקנעם, שאף הוא לא רשם הכנסות מכרטיסי אשראי הסביר: "הידיים שלי היו מלוכלכות עם כפפות כי הכנתי המבורגר". לעומתו, בעסק לשטיפת מכוניות שבו לא נרשמו הכנסות במזומן, התקבל ההסבר הבא: " הלקוחות מיהרו השאירו את הכסף, ואני התפניתי לשטוף רכב אחר, רציתי לרשום יותר מאוחר כי הידיים היו רטובות". בחנות לפירות וירקות בטבעון, נמצא עודף בקופה הנובע מתשלומים במזומן שלא נרשמו, כתוצאה מכך שלא נוהלו סרטי הקופה. ההסבר המעניין שניתן היה: "חצי שנה אני אומרת לטכנאי לבוא ולתקן לי את הקופה והוא מתחמק ממני".
פעילות הביקורת נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור  ושימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.