חדשות    

לא יקוצצו קרנות הפנסיה הוותיקות – במקום יועלה גיל הפרישה לנשים

החודש היה אמור להיות קיצוץ של 100 שקל בקרנות הפנסיה הוותיקות. איגודי העובדים התנגדו ובמשרד הרווחה הגיעו להסכם עם האוצר כי הקיצוץ יוקפא ובמקומו תוצע תוכנית להעלאת גיל הפרישה לנשים

לאחר המשבר בתחום הגמלאות הוחלט לא  לקצץ בקרנות הפנסיה הוותיקות. משרד העבודה והרווחה הודיע כי "בדיונים שנערכו בין ראש הממשלה, שרי האוצר והעבודה והממונה על שוק ההון, הוחלט כי יבוטל הקיצוץ בקרנות הפנסיה של החוסכים בקרנות הוותיקות, שהיה אמור להתבצע החודש". עוד הודיעו כי יוציאו תזכיר להעלאת גיל הפרישה לנשים. נזכיר כי ביטוח לאומי הוציא תוכנית אדפטיבית שבה יעלה לפרישה עבור נשים, כך שמי תצא לפרישה כיום לא תיפגע וגיל הפרישה יירד בהדרגה, בהתאם לאחוז הקצבה משיעור תוחלת החיים המשוער.

המשרד עדיין לא מסר פרטים על ההחלטה, אבל נראה כי הוחלט לדחות את הקיצוץ ובד בבד להעניק לקרנות הפנסיה התחייבות להעלאת גיל הפרישה לנשים או לכיסוי תקציבי מהמדינה.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הגיב כי אין בכוונתו לסגת מההכרזה על סכסוך עבודה כללי במגזר הציבורי, עד שלא יהיה מסמך רשמי על ביטול הקיצוץ. בר-דוד הודיע שיכנס את הוועדה לתיאום וביצוע של ההסתדרות, שחבריה יתבקשו לאשר את סכסוך העבודה. גם בהסתדרות המורים ובאיגוד המורים נשמעו איומים דומים על רקע זה

בר-דוד אמר ש"ההסתדרות לא תיתן יד ולא תאפשר את הפגיעה באוכלוסיית הגמלאים". לדבריו, "עד עתה פעלנו מתוך ניסיונות הידברות למצוא פתרון אשר ידחה וימנע את הפגיעה במקבלי הקצבאות, אך לא נראה שמולנו עומד מי שמבקש לשים את רווחת הגמלאים בראש סדר העדיפויות".
ברווחה העלו גם את האפשרות שכדי לעקוף את המחלוקת, בשלב ראשון יועלה גיל הפרישה רק של עמיתות קרנות הפנסיה הוותיקות – ולא במשק כולו. .

לפי החלטת האוצר, החל מקצבת החודש הנוכחי הייתה אמורה להיפגע גמלתם של מאות אלפי עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר. בהסתדרות מציינים כי משמעות הפגיעה, בשיעור 1.259%, היא הפחתת סכומים לא מבוטלים מציבור הגמלאים אשר תלויים באופן בלתי מבוטל בקצבה לשם הבטחת קיום בסיסי ומכבד.

בינתיים קרנות הפנסיה הוותיקות מצאו את עצמן בגירעון של 200 מיליון שקל. הסיבה לכך היא, שכאשר הקרנות חולצו על ידי המדינה ב-2003, תיכננו את תחשיבי הפנסיה וגמלה לפי גיל פרישה של 67 לגברים ונשים. בהמשך, התקבלה החלטה כי גיל הפרישה לנשים יהיה 64, וכיום גיל הפרישה של 67 הוא רק עבור הגברים, ואילו של הנשים נותר על 62, זאת  בניגוד לתכנון בהסכמים ב-2003. כתוצאה מכך, מצאו את עצמן קרנות הפנסיה הוותיקות בגירעון אקטוארי, שכן הנשים חוסכות פחות ויוצאות לגמלה מוקדם יותר מהצפוי.

התוכנית להגדלת גיל הפרישה לנשים

העלאת גיל הפרישה לנשים תידחה לסוף השנה

הבחירות באופק ושר האוצר נבהל; האם יזרים כספים וימנע פגיעה בגמלאי קרנות הפנסיה הוותיקות?

תוחלת החיים עלתה ואין כסף בקרנות הפנסיה הוותיקות; המדינה תשלם