חדשות    

לאחר יותר מעשר שנים קורבנות מיידוף מתחילים לראות את הכסף

צילום: משרד המשפטים ארצות הברית

 עד כה הושבו ללקוחות יותר מ-12  מיליארד דולר – כמעט 70% מכל הסכום

19 מיליארד דולר היה היקף הונאת הפונזי שביצע ברנרד מיידוף לפני יותר מעשר שנים. כעת הקורבנות צפויים להחזר בסך 464 מיליון דולר. מהנאמן לנכסים.

הכספים שיקבלו  880 הלקוחות של חברת ההשקעות של מיידוף יגדילו את הסכום הכולל שהוחזר ללקוחות ליותר מ-12 מיליארד דולר, או כמעט 70% מהסכום של כל התביעות המוכרות. הסכומים שיוחזרו ללקוחות יהיו בטווח בין 42 דולרים ל-66 מיליון דולר,.

הסכום שיוחזר  גבוה ב-45 מיליון דולר מהודעת הנאמן שפורסמה בדצמבר,  בזכות הסדרים שאליהם הגיע עם לקוחות שהרוויחו מההונאה..

לקוחות שהפסדיהם הוכרו והסתכמו בסכום של עד 1.49 מיליון דולר, קיבלו חזרה את כל כספם עם השלמת העברת הכספים, נאמר בהודעה. סבב החזר הכספים המתבצע כעת הוא העשירי שביצע הנאמן מאז קריסת קרן ההשקעות של מיידוף בדצמבר 2008.

מיידוף ביצע את הונאת הפונזי בעלת ההיקף הגדול ביותר אי־פעם אשר נחשפה בדצמבר 2008, עם מעצרו של מי שהיה יו"ר נאסד"ק. לאחר שלושה חודשי מעצר,הודה מיידוף בביצוע הונאת הפונזי בתחום ההשקעות בהיקף של כ-50 מיליארד דולר ובמשפט שנערך נגזר עליו עונש מאסר של מאה וחמישים שנה. סכום ההפסדים המוערך "על הנייר" של קורבנות הונאת מיידוף עומד על סך של 64.8 מיליארד דולר וההפסדים הממשיים מוערכים בכ-19 מיליארד דולר. בקורבנותיו היו נוסף לאלפי משקיעים פרטיים גם רבים מבני משפחתו המורחבת, קרנות גידור, ארגוני סעד, קרנות למתן מלגות ללימודים אקדמיים ועוד. להונאת מיידוף קיימות השלכות גם על מוסדות ציבור רבים בישראל (בתי חולים, אוניברסיטאות, מכוני מחקר ועוד

בעקבות המשבר הפיננסי בשנת 2008 ביקשו משקיעים רבים למשוך את כספי השקעותיהם, אך הקרן לא יכלה לשלם להם, דבר שהוביל להתמוטטות החברה ולחשיפת ההונאה, ובהמשכה, להעמקת המשבר העולמי.

הונאת פונזי

הונאת פּוֹנזי, או תרמית פונזי, היא הונאה כספית, שבה המשקיעים מקבלים הבטחה לרווחים גבוהים מואד על הכסף שהם משקיעים, לרוב בזמן קצר. אך ה רווחים שמוצגים כפירות ההשקעה משולמים מהכסף של משקיעים חדשים שמצטרפים למעגל המשקיעים.

סוג הונאה זה נקרא על שם צ'ארלס פונזי, מהגר איטלקי שהרוויח סכומים גדולים בארצות הברית, לאחר שגילה שניתן לרכוש קופונים בינלאומיים, שוברי משלוח בספרד, בשישית ממחירם בארה"ב. הוא החל בגיוס כספים ממשקיעים ושילם להם פי שישה, אך בשלב מסוים החל להונות אותם ולשלם מהכספים של החדשים שהצטרפו. יתר על כן, הוא שכנע את המשקיעים שקיבלו את כספם, להשקיע את הרווחים מחדש.. בשיאו הוא הרוויח סכומי עתק שמקבילים ליותר ממיליון דולר של ימינו בכל יום.

הפונזי הגדול ביותר  

איך לזהות הונאת פונזי? או…איך לזהות פירמידה?