שוק ההון    

לאומי שוקי הון: עליות היום, העתיד בעייתי

הכלכלן אייל דבי, מלאומי שוקי הון,מדווח בסקירתו כי "על רקע הזינוקים בבורסות העולם ועליות השערים חסרות התקדים אמש בארצות הברית, לצד הודעות על תוכניות תמריצים הן של הפד בארה״ב והן בארץ, שוק המניות המקומי צפוי לרשום יום נוסף של עליות שערים, לאחר שזינק ב-7% אתמול.

"מה שבולט בעליות השערים הנקודתיות הללו הוא העובדה שהמניות שמזנקות בשיעורים החדים ביותר הן אלה שירדו בצורה החדה ביותר. כפועל יוצא, מניות הפיננסים ובראשם הבנקים צפויות להציג גם היום עליות שערים נאות.

"עם זאת, איננו חושבים שמדובר בשינוי מגמה, אלא במשהו יותר נקודתי, שכן כל עוד לא נראה ירידה בקצב ההדבקה או חדשות אופטימיות אחרות מהגזרה של המאבק בנגיף – שוקי המניות יתקשו לשמר את המגמה החיובית לאורך זמן. המשקיעים מייחלים שהתיקון בשווקים, לכשיבוא, יהיה מסוג V, אבל כלל שהסגר והמגבלות הכלכליות תימשכנה, החזרה כלפי מעלה תהיה קרובה יותר לצורת U".

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, מוסיף כי "השקל ממשיך להיסחר בתנודתיות, ובשלושת הימים האחרונים הספיק לבקר כבר בשער 3.7 שקלים לדולר ושער 3.6 שקליםלדולר. הקורלציה לשוקי המניות נמשכת והשקל מתחזק מאתמול בצהריים במקביל לעליות שנרשמו במדד המניות אתמול. ניכר כי התנודתיות במניות נמשכת.

"בהתאם לכך, להערכתנו התנודתיות במסחר בשקל צפויה להימשך בטווח הקצר, בקורלציה גבוהה לתנודתיות בבורסות. כפי שאנו רואים מתחילת המשבר, הנדנדה שקל-דולר נעה בקורלציה רבה לבורסות, כאשר ירידות בשוקי המניות נוטות להגיע יחד עם ’ריצה’ לדולר כמטבע מקלט, ועליות תומכות בהתחזקות השקל.

"בנוסף לכך, הדולר נחלש אתמול בעולם וסיים רצף של 10 ימי התחזקות רצופים, הארוך ביותר מאז שנת 2012. זאת לאחר שתוכניות ההרחבה הפיסקליות והמוניטריות שהפעילו ממשלות ובנקים מרכזיים רבים בעולם הצליחו להפחית קלות את חששות המשקיעים ושלחו את הבורסות לעליות.

"בנק ישראל קיים אתמול מסיבת עיתונאים, ציין את צעדי ההרחבה המוניטרית שנקט עד כה, וקרא לממשלה לפעול באמצעות הרחבה פיסקלית ותמיכה בפעילות העסקית בתוכנית, שתמומן באמצעות גיוס חוב והגדלת הגירעון התקציבי.

"ניכר כי פעולותיו של בנק ישראל בשוק היו אפקטיביות, והפחיתו את מצוקת הנזילות הדולרית שהשפיעה על המסחר בישראל בשבוע שעבר. כפי שנאמר אתמול במסיבת העיתונאים של בנק ישראל, יתרות המט"ח שבנק ישראל צבר מגויסות כדי לנהל את שוק המט"ח המקומי, והתוכניות יורחבו ככל שיידרש".