חדשות    

לאומי: "התוצר העסקי צפוי להתכווץ בשיעור דו-ספרתי"

גיל בפמן, צילום:אורן דאי

גיל בפמן    צילום: אורן דאי

מעודכן ל-07/2020

הכלכלנים ד"ר גיל מיכאל בפמן ויניב בר מציינים בסקירתם כי הסקטור העסקי נמצא במצב הגרוע ביותר ב-20 השנה האחרונות לפחות ■ פדיון רשתות השיווק ירד בכ-3.3% לעומת הרביע הראשון של השנה

הכלכלן הראשי של לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, והכלכלן יניב בר מפרסמים סקירת מאקרו הכוללת את הצריכה הפרטית בישראל ברביע השני ואת ממצאי סקר החברות של בנק ישראל. על סמך הנתונים טוענים השניים בסקירתם כי "הרמה הנוכחית של מאזן הנטו של הסקטור העסקי היא הנמוכה ביותר שנרשמה משנת 2000 (לפחות), לרבות תקופות של משברים כלכליים".

בהתבסס על נתוני הצריכה הפרטית של הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) לרבעון השני, מציינים בפמן ובר כי "פדיון רשתות השיווק ירד ברביע השני של השנה בכ-3.3% לעומת הרביע הראשון של השנה, שבו נרשמה עלייה מתונה של 0.5%. במקביל, הפדיון של רשתות המזון ירד בכ-1.2% ברביע השני של השנה, זאת לאחר שעלה בשיעור חד של כ-5.8% ברביע הראשון של השנה, בין היתר, על רקע היערכותם של משקי הבית לתקופת הסגר. האומדן להיקף המנוכה עונתיות של ההוצאות בכרטיסי אשראי, שמבוסס על נתוני בנק ישראל, מצביע על ירידה חדה של כ-10% ברביע השני של השנה לעומת הרביע הראשון.

"לסיכום, האינדיקטורים המקדימים לצריכה הפרטית ברביע השני של השנה, מצביעים על התכווצות חדה יחסית בצריכה של משקי הבית, על רקע ההגבלות על פעילות הרשתות במהלך הרביע. לנוכח זאת, נראה שהפגיעה העיקרית בצריכה הפרטית עקב משבר הקורונה התרחשה ברביע השני של השנה, התפתחות אשר צפויה להשתקף בנתוני החשבונאות הלאומית בירידה חדה יותר בצריכה הפרטית לעומת הרביע הראשון".

עוד מציינים בפמן ובר: "סקר החברות של בנק ישראל, שמתבסס על דיווחים איכותניים ולא כמותיים, של חברות מענפים נבחרים בסקטור העסקי, מצביע על התכווצות משמעותית יותר בפעילות הסקטור העסקי ברביע השני של השנה בהשוואה לירידה בפעילות ברביע הראשון של השנה".

כמו כן, השניים מוסיפים: "יש לציין שהרמה הנוכחית של מאזן הנטו של הסקטור העסקי היא הנמוכה ביותר שנרשמה משנת 2000 (לפחות), לרבות תקופות של משברים כלכליים: המשבר הפיננסי של 2009-2008 והמשבר הכלכלי של תחילת שנות ה-2000 (עם פרוץ האינתיפאדה השנייה), שהיה ממושך יותר".

קיפאון בענף התיירות

בנוגע לפגיעה בפעילות הסקטור העסקי, בפמן ובר מסבירים כי "ההתכווצות החדה ברביע השני של השנה, שעולה מנתוני סקר החברות, הייתה רוחבית בכל ענפי הפעילות. מאזני הנטו המשיכו לרדת עמוק לתוך התחום השלילי והצביעו על ירידה משמעותית בפעילות.

"מאזן הנטו של ענף המלונאות המשיך להצביע על הירידה המשמעותית ביותר, זאת בשל הקיפאון בפעילות הענף, בעיקר מכיוון התיירות הנכנסת. למרות העלייה המסוימת בתיירות המקומית בעת האחרונה, נמשכת הפסימיות הרבה בענף, והציפיות הן להמשך עצירה של הפעילות גם ברביע השלישי של 2020".

"ממצאי הסקר, שנערך מאמצע חודש יוני עד השבוע השלישי של חודש יולי, מצביעים על הפגיעה המשמעותית של משבר הקורונה בפעילות הסקטור העסקי, כתוצאה מההשבתה של חלקים נרחבים מהפעילות הכלכלית במשק. בהקשר זה, נציין כי בעשור האחרון קיים מתאם גבוה יחסית (של כ-78%) בין מאזן הנטו של סך הסקטור העסקי מסקר החברות של בנק ישראל, לבין קצב הצמיחה השנתי (רביע מול הרביע מקביל בשנה החולפת) של התוצר המקומי הגולמי של הסקטור העסקי".

"לנוכח זאת", מסכמים עורכי הסקירה, "ניתן להעריך שנתוני החשבונאות הלאומית לרביע השני של השנה, שעתידים להתפרסם במהלך החודש הבא, יצביעו על ירידה חדה יותר בתוצר העסקי בהשוואה לשיעור הירידה ברביע הראשון – מינוס 8.6%, במונחים שנתיים. במבט קדימה לשנת 2020 כולה, אנו מעריכים כי התוצר העסקי צפוי להתכווץ בשיעור דו-ספרתי, וכי ההתאוששות במהלך 2021 צפויה להיות הדרגתית.

כלכלני לאומי: הקורונה פגעה באירופה בתחילה באופן חמור יותר מאשר בארה"ב; אבל כעת המצב השתנה

כלכלני לאומי מעריכים: המשק הישראלי יסיים את 2020 בהתכווצות תוצר של 3%-4%