מדריכי כרטיסי אשראי    

כרטיס האשראי נגנב (או אבד); מה עושים?

מעודכן ל-07/2018

זה אולי נשמע מלחיץ מאוד – כרטיס האשראי אבד או אפילו נגנב. מה עושים? למי מתקשרים? לא לדאוג! הנה מדריך להתנהלות כאשר הכרטיס נגנב (או שהפרטים נגנבים – הסבר מיד) או שהכרטיס אבד.  ככלל, מאוד פשוט וקל לגנוב פרטים של משתמשי כרטיס אשראי. זה קורה דרך רשת האינטרנט וזה אפשרי כאשר אתם עושים קניות דרך הטלפון, באינטרנט בחנויות. אחרי הכל, הפרטים של הכרטיס בטלפון נמסרים לרוב למוקד/מרכז הזמנות וכו', ובחנות גם מדובר במוכר/מוכרת שיכולים לשמור את הפרטים, ובאינטרנט בכלל – אנשים/ האקרים יכולים בקלות יחסית לקבל פרטים מאתרים לא מאובטחים מספיק.   כאמור, אין צורך לגנוב את הכרטיס עצמו, מספיק שפרטי הכרטיס ותעודת הזהות שלכם הגיעו לידי צד שלישי, ובאמצעותם הוא יכול לעשות עסקאות בטלפון או באינטרנט. במקרה כזה ייתכן כי לא תוכלו לדעת על כך עד לאחר קבלת הדו"ח החודשי מחברת כרטיסי האשראי, אלא אם אתם בודקים בקביעות את תנועות הכרטיס באתר האינטרנט.

מסיבה זו מעניק החוק הגנה ללקוחות מפני עסקאות בלתי מורשות (שנעשות על ידי אדם לא מורשה) כך שהם לא יישאו בנזקים הנגרמים עקב עסקאות שנעשו תוך שימוש לרעה, ולכל היותר יחויבו בדמי השתתפות בסכומים קטנים. זהו עקרון האחריות המוגבלת שהוחל בחוק, אולם הפעלתו נעשית כל עוד הלקוח עומד בתנאים הקבועים בחוק (כפי שיפורט מיד)

הדבר הראשון שצריך לעשות כאשר נגנב כרטיס (או נאבד) הוא להודיע על כך לחברת כרטיסי האשראי. ההודעה לחברה פוטרת אתכם מאחריות לתשלום חיובים שיבוצעו בכרטיס לאחר ההודעה. חברת כרטיסי האשראי , עם קבלת ההודעה חוסמת מידית את השימוש בכרטיס האשראי.

הנזק שלכם עלול להיות עד למסירת ההודעה- אתם תחויבו בנמוך מבין הסכומים הבאים –

1. סכום של 75 ש"ח בתוספת 30 ש"ח לכל יום מהמועד שבו נודע לכם על גניבת/אובדן הכרטיס ועד למועד מסירת ההודעה. בנוסף אם מסרתם את ההודעה בתוך 30 ימים מיום שנעשה לראשונה  שימוש לרעה בכרטיס,  לא תהיו אחראים לסכום העולה על 450 ש"ח.

2. סכום העסקאות או הפעולות שבוצעו בפועל.

חברת כרטיסי האשראי מחויבת על פי חוק, לזכות את החשבון שלכם בתוך 10 ימי עסקים מיום שהודעתם על אובדן הכרטיס או גניבתו, בנסיבות בהן נעשה שימוש לרעה בכרטיס.

עד כאן הכל טוב ויפה – אתם מוגנים, אבל מתי אתם לא מוגנים?

ובכן,  יש מצבים שבעל הכרטיס יישא בכל הנזק לרבות תשלום על העסקאות שבוצעו בכרטיס הגנוב/ אבוד.  זה יקרה כאשר השימוש בכרטיס נעשה בידיעת בעל הכרטיס. או שהשימושים קשורים למעשה מרמה של בעל הכרטיס.

זה גם אפשרי כאשר בעל הכרטיס מסר את הכרטיס לאחר בנסיבות שאינן סבירות (כאשר בעל הכרטיס מוסר את הכרטיס יחד עם הקוד הסודי), וזה עשה בו שימוש בלי רשות. כלומר, יש אחריות מסוימת על בעל הכרטיס. אגב, במקרה בו בעל הכרטיס הודיע לחברת כרטיסי האשראי על הגניבה  והוא קיבל זיכוי כספי, גם אז רשאית חברת כרטיסי האשראי לחזור ולחייב את חשבונו של הלקוח (בעל הכרטיס), אם הסתבר שהלקוח נושא באחריות לשימוש לרעה שנעשה בכרטיס.

לסיכום – נגנב כרטיס האשראי? לא לדאוג! כל עוד אתם לא חלק ממזימה, אתם פשוט צריכים להודיע לחברת כרטיסי האשראי, זו תחסום את הכרטיס, בינתיים הזמינו כרטיס חדש, ותזוכו (באם היו עסקאות בכרטיס לאחר הגניבה) תוך עשרה ימים.

https://www.hon.co.il/%D7%9B%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%A1%D7%99-%D7%90%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%99-%D7%9B%D7%9C-%D7%9E%D7%94-%D7%A9%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9A-%D7%9C%D7%93%D7%A2%D7%AA/

 

למדריכים קשורים:

הלוואות דרך חברות כרטיס האשראי – כדאי? לא בטוח

לבטל כרטיסי אשראי מיותרים – זה עולה לכם הרבה כסף

כרטיסי אשראי נטענים – כל מה שצריך לדעת