חדשות    

כרטיסי אשראי במגזר הערבי – למה מעט משתמשים בהם?

Gold Mastercard

מסטרקאד עתידה להנפיק כרטיס אשראי המיועד למגזר הערבי, אלא שמעטים משתמשים בכרטיס אשראי במגזר. האם הפרסום של הכרטיס יגביר את השימוש באשראי?

מסטרקארד עתידה להנפיק כרטיס חיוב שיכלול הטבות מותאמות למגזר הערבי. המהלך מבוסס על מחקר הבוחן את פוטנציאל השימוש בכרטיסי אשראי של החברה הערבית. המחקר בוצע בעזרת חברת דלויט ובשיתוף ישראכרט, והוא בחן את הרגלי הצריכה והקנייה של החברה הערבית.

התגלה פער גדול בין כלל האוכלוסייה בישראל לחברה הערבית בהיקף השימוש בכרטיסי אשראי. אומנם החברה הערבית מהווה כ-19% מאוכלוסיית ישראל (כ-1.8 מיליון אזרחים), אך ערביי ישראל מחזיקים רק ב-8% מסך כרטיסי האשראי פחות מכרטיס אחד לאדם, לעומת 1.5 כרטיסי אשראי לאדם בשאר האוכלוסייה. זאת לצד רק 40% שמחזיקים חשבון בנק. ל

מבחינת הסכומים החברה הערבית בישראל משלמת באמצעות כרטיס האשראי  14-16 מיליארד שקל בשנה, לעומת 285-290 מיליארד שקל של שאר האוכלוסייה..
יותר שימוש במזומן במגזר הערבי

יש גם הבדלים בין החברה היהודית לחברה הערבית בצורת התשלום (מזומן, כרטיס אשראי, צ'ק או העברה בנקאית) לפי התחומים שונים.  27% מבני החברה הערבית מעדיפים לשלם במזומן שכר דירה, לעומת רק 6% בחברה היהודית. 66% מבני החברה הערבית מעדיפים לשלם חשבונות במזומן לעומת 7% בחברה היהודית. 37% מבני החברה הערבית מעדיפים לשלם במזומן על מכשירי חשמל לעומת 7% בחברה היהודית ו-47% מבני החברה הערבית מעדיפים לקנות רכב במזומן לעומת 21% בחברה היהודית. עוד עולה כי 36% מבני החברה הערבית מקבלים למעלה מ-75% משכר העבודה במזומן לעומת 2% בחברה היהודית.

בעוד בחברה היהודית עולה השימוש בכרטיסי אשראי, בעיקר עבור חיובים לאינטרנט, במגזר הערבי רוכשים פחות באינטרנט בגלל העדר כרטיס.  הקטגוריה היחידה שבה החברה הערבית מוציאה יותר בכרטיסי האשראי, בהשוואה לשאר האוכלוסייה בישראל, היא הוצאות הדלק, שם מוציאים 15% יותר.

נשים מעורבות פחות בפעילות פיננסית. ואולם, חוק שכר המינימום מסייע הן לנשים רבות והן לצעירים לצאת לשוק העבודה המאורגן, בו משולמת משכורות בהעברה בנקאית או לכרטיס תשלום נטען. עם זאת, עדיין רוב כרטיסי האשראי בחברה הערבית מוחזקים על ידי הגברים.

הכרטיסים הפופולריים במגזר הערבי

ממחקר שנערך ב-2017 עלה כי כרטיס האשראי הדומיננטי, בשונה מהמגזר הכללי, הוא כרטיס של ויזה כאל (28%). 24% מחזיקים בלאומי קארד ו-20% בכרטיס אשראי מבית ישראכרט. 7% ציינו שהם מחזיקים באמריקן אקספרס ובהתאם לשיעור מחזיקי החשבון בבנק דיסקונט, 6% מחזיקים במפתח דיסקונט.

העדר פרסום

הסיבה העיקרית להעדר כרטיסי האשרי במגזר היא העדר פרסום.

הבנקים ושל חברות האשראי מדלגים על פרסום ממוקד ובשפה הערבית. המגזר הערבי קונה מאותן חברות מסחריות כמו המגזר הכללי ועדיין בהשוואה לכוח הפרסום שלהן, הן אינן מפרסמות בכלי התקשורת בערבית בסכומים משמעותיים.

ההערכות של תקציבי פרסום של המגזר הכללי במדיות בשפה הערבית הם פחות מ-100 מיליון שקל בשנה. זה סכום נמוך בהשוואה להיקף הפרסום בשפה העברית.

נראה כי כרטיס מסטרקארד הוא סנונית ראשונה בכרטיסי האשראי המיועדים להרגלי הצריכה של הציבור הערבי. בעוד בתחום ההלוואות יש כבר כמה וכמה מוצרים המיועדים למגזר, השימוש  בכרטיסי אשראי ייעודיים לא קיים, וייתכן כי הפרסום המיועד לאוכלוסייה יגביר את השימוש בכרטיסי אשראי במגזר הערבי.

השירותים החדשים של אפל: סטרימינג וכרטיס אשראי

מה זה כרטיס אשראי מתגלגל והאם הוא טוב לכם

בלי חרדים וערביות תיפגע הצמיחה – תרד ל-2.4%

חברות הייטק, מעסיקות מתמחים ערבים? מגיע לכן סיוע