חדשות    

כפל ארנונה על דירות רפאים – זה לא עובד

דירות רפאים הן דירות  שבעליהן לא משתמשים בהן או משכירים אותן למשך תקופה ארוכה. כדי להימנע מתופעה זו הפוגעת בהיצע הדירות ובתוך כך מעלה את מחירי הדירות, החליטה הממשלה להטיל כפל ארנונה על בעליהן. למה זה לא עובד?

כדי להילחם בתופעת דירות הרפאים – דירות שבעליהן אינם דואגים לאלכלוסן ולכן פוגעים בהיצע הדירות – הטילה הממשלה כפל ארנונה על בעליהן. אלא שבפועל צעד זה נחל כישלון, והרשויות המקומיות לא מוצאות את הנכסים, כי אין הגדרה מדויקת ל"דירות רפאים". לכן בערים  הגדולות ניגבו ארנונות כפולות בפחות מ-6% מהדירות. כך לפי מחקר של הכנסת.

סיפור  השינוי בגישה"לדירות הרפאים" החל עם המחאה החברתית, ב-2011 – שעיקרה היה נגד מחירי הדירות והשכירות המזנקים, בעוד דירות רבות – בעיקר של תושבי חוץ – עומדות ריקות ולא מושכרות. ואלו משמשות את הבעלים לדירות נופש בחגים.

איך מוגדרות דירות רפאים

הבעיה היא שהתגלה שאין זהות בין דירות ריקות שנספרות על-ידי הלמ"ס ו יותר מחצי מהדירות הריקות שמנתה הלמ"ס ב-2017, 163 אלף, עונות על קריטריונים של דירות רפאים. כלומר,  לא כל הדירות הריקות הן דירות רפאים. יש דירות הממתינות לדירות חדש, יש דירות לא שמישות, יש דירות שהבעלים נפטר ועוד. לפי ההערכות פחות מחצי מהדירות הריקות עונות לקריטריון".

ארבע הערים הגדולת שבהן נמצאו דירות רפאים, הן ירושלים, תל אביב, חיפה ונתניה, אך רק נתניה בחרה שלא להשתמש בכפל הארנונה כי לא ידעה איך ליישם אותו. הבעיה שגם כאשר גבו העיריות ארנונה, המספרים היו נמוכים ביחס לדירות הרפאים המוערכות.

איך מוגדרות דירות רפאים בערים השונות

המצב בפועל הוא שכל רשות מגדירה את המונח "דירת רפאים" בצורה שונה. עיריית ירושלים מגדירה דירת רפאים כדירה שבה צריכת המים מגיעה ל-10% מרמת הצריכה הממוצעת בישראל; ואילו בתל-אביב רק דירות שלא צורכות מים כלל  נחשבות לדירות רפאים. לכך נוספים תחמונים של בעלי דירות השוכרים חברות ניהול כדי שיפעילו את ההשקיה.

מה תעריף הארנונה לדירות שאינן בשימוש

תעריף ארנונה אחיד לדירות שאינן בשימוש גבוה משמעותית מהתעריף שנגבה מדירות רגילות. בתל אביב ובירושלים, בשנת 2016 התעריף האחיד עבור דירות שאינן בשימוש היה 223.58 שקל למ"ר, לעומת 32.2-104.13 שקל למ"ר עבור דירות רגילות. משנת 2017 העיריות לא יכלו לגבות כפל ארנונה מאחר שהממשלה לא האריכה את הוראת השעה בעניין.

דירות רפאים בעולם

בעולם מדינות רבות סובלות מדירות רפאים. כך בניו יורק הוצע לאחרונה להטיל מס על דירות יוקרה העומדות ריקות. התומכים אומרים שזה יציל את שוק הנדל"ן ואילו המתנגדים אומרים שזה יבריח את המשקיעים ויעשה יותר נזק מתועלת.  בסין לבדה יותר מ-65 מיליון דירות להשקה עומדות ריקות. הממשלות המקומיות בסין ניסו להילחם בשנים האחרונות נגד רכישת דירות מרובות להשקעה באמצעות שורת הגבלות כמו הגדלת המקדמה הדרושה לרכישת דירה נוספת ואיסור על רכישת דירה שנייה בעיר למי שאינם בעלי תעודת תושב. אולם משקיעי הנדל“ן הסינים המשיכו למצוא פרצות. כדי לעקוף את ההגבלות בערים הגדולות, הם עברו לרכוש דירות בערים קטנות יותר.

לא צפוי שיפור

בחזרה לישראל, הבעיה במחקר  שאין בו  הצעות כיצד היה אפשר לשפר את מנגנון איתור דירות הרפאים, ולכן נראה כי כפל הארנונה על דירות רפאים נכשל לגמרי, ולא צפוי שיפור בקרוב. ואם נלמד מהעולם נראה שהמשקיעים ותושבי חוץ מוצאים פרצות בחוק, ואולי שינוי חקיקתי לא מספיק אלא שינוי תודעה, אבל זה כבר צריך לכלול את כל העולם

כמה דירות רפאים יש בארץ? והאם הם יכולות לפתור את בעיית הדיור?

כפל ארנונה על דירות רפאים; האם זה יעזור לשוק השכרת הדירות?

כמה דירות חסרות בישראל? (אם בכלל)

.