מדריכי צרכנות    

כמה עולה מינוי לחדר כושר? איך בוחרים ומה קורה אם רוצים לבטל?

pixabay
מעודכן ל-04/2019

שיר השרירים – כמה עולה מינוי לחדר כושר? איך בוחרים ומה קורה אם רוצים לבטל?

כולנו חולמים על גוף חטוב, בריא ומוצק, כמו שיש לדוגמנים בפרסומות ולשחקני הקולנוע. ישנן כמה אפשרויות להגשים את החלום הזה, אחת מהן היא לעשות מינוי לחדר כושר. אולם מדובר בתענוג שיכול להיות יקר.

כיצד לבחור חדר כושר מתאים?

קשה לכם לטפס במדרגות עד הבית בלי להתנשף כאילו העפלתם לאוורסט?  הבטן משתפלת וזרועות הידיים מידלדלות (מה שנקרא "מלח-פלפל")? אם הגעתם להחלטה שאין מנוס וחייבים להירשם לחדר כושר ולהתחיל לבקר בו באופן קבוע, כדאי שתבחרו נכון. אבל איך עושים את זה? איך גורמים לכך שהפעם נלך לחדר הכושר ולא רק נחזיק את כרטיס המינוי בארנק ומדי חודש נקבל תזכורת מכרטיס האשראי, ששוב אנחנו משלמים ולא הולכים בפועל.

טיפים לבחירת חדר כושר

מיקום – אחד הגורמים להתמדה בהגעה למכון היא קרבת המועדון למגורים. אם מכון הכושר נמצא במרחק הליכה מביתכם, אז הרווחתם וחסכתם בדלק וזמן חיפוש חניה.

חניה – אם כבר התנעתם את הרכב, שווה לבדוק את תפוסת החנייה בשעות בהן אתם מתכננים להתאמן. סביר להניח שבשעות השיא יהיה עומס אך אם החניה מספיק גדולה, תוכלו לראות בזאת כיתרון לחימום קל וללכת עוד כמה צעדים ברגל.

ימים ושעות פעילות – משכימי קום, ציפורי הלילה או אלו שמתאמנים בעיקר בסופי השבוע, רצוי לשים לב שהמועדון אכן פתוח בימים ובשעות המתאימים ללו"ז שלכם ולא לתכנן בשלב ראשוני זה עריכת שינויים קיצוניים ביומכם העמוס על מנת להתמיד בפעילות. ההפך הוא שיקרה. לכל חובבי שיעורי הסטודיו למיניהם –  הציצו בלוח החוגים וראו האם השעות מתאימות לכם והאם סגנון השיעורים הוא המועדף עליכם.

תחום עניין ספורטיבי – ישנם מועדוני כושר המציעים שלל פעילויות: חדר כושר מאובזר, אימונים אישיים, בריכת שחייה, חוגים שונים ועוד. אם הנכם מתמקדים בחדר הכושר, כדאי לבדוק אם הוא מספיק מאובזר ובעיקר במכשירים אירוביים, כך גדלים הסיכויים שגם בשעות העומס לא תצטרכו להמתין למכשיר. אם העניין המרכזי שלכם הוא בכלל בחוגים מסוימים כמו יוגה, פילאטיס ועוד, אולי עדיף להירשם לסטודיו המתמחה בפעילות הספציפית ולא למועדון כושר מרובה הפעילויות.

תחום עניין חברתי – הימצאות בחברת גיל תואמת יכולה לעודד, לדרבן, לייצר קשרים חברתיים חדשים ולהפוך את הפעילות כולה למהנה יותר. ומי יודע? אולי שם תכירו את האחד/אחת. אז בזמן שאתם מסיירים ראשונית במקום, שווה להציץ בחתך האוכלוסייה העיקרי ואולי אפילו לשאול את נציג המכירות על כך.

מלתחות ושירותים – גם אם לא כל מועדון מספק מגבות, שמפו ומרכך לשיער ועוד שלל פינוקים, ודאו לפחות את ניקיון השירותים. גם אם לא תתקלחו במועדון, בשירותים בטוח יצא לכם להשתמש.

מחיר והתחייבות – לפני שאתם פותחים את הכיס, בקשו תקופת ניסיון של מספר ימים. כך תוכלו לוודא שהגעתם למקום הנכון עבורכם. המחיר יכול לנוע בין 500-200 שקל, ותלוי בפרמטרים רבים. כדאי לבקר במספר מועדוני כושר באזורכם, כך תוכלו להשוות מחירים מעבר להשוואת כל הנ"ל. התחייבות ישנה ברוב המועדונים, בדרך כלל לשנה. במקומות שבהם ניתן לעשות מינוי חודשי ללא התחייבו, תתבקשו לשלם מעט יותר לעומת מינוי שנתי. תעשו את החשבון שלכם, ואל תתפתו למבצעים.

לאחר שבדקתם את מכוני הכושר בסביבתכם לפי פרמטרים אלו, תוכלו לבחור במכון בו יהיה לכם הכי מתאים והכי נוח להתאמן "ללא מכשולים".

עלויות ושיקולים לפני שקונים מינוי לחדר כושר

חדר כושר או חוג?

טרם קבלת ההחלטה להירשם לחדר הכושר כדאי לשקול אופציות נוספות. ראשית יש להחליט מהי סוג הפעילות הגופנית שאותה מתכוונים לבצע בחדר הכושר.

חדר כושר פרטי או בבית?

לחובבי ריצה ופעילויות אירוביות, כדאי לשקול ולקנות מכשיר הליכה, אופניים או אליפטי, אשר ישרתו אתכם לטווח ארוך יותר. למי שמעדיפים אימונים בסטודיו ולא רואים עצמם רצים או מרימים משקולות, ייתכן שמוטב לשקול הצטרפות לחוגים במכונים פרטיים שעלותם נמוכה יותר. אם, למשל, כל מה שאת רוצה הוא חוג פילאטיס, אולי עדיף לך להירשם לקבוצה במכון מתמחה במקום לרכוש מינוי לחדר כושר שיש לו חוגים במועדים מוגבלים?

כמה זה עולה לנו?

העלות החודשית נעוצה בעיקר במיקום שבו נמצא המועדון בארץ, וטווח המחירים רחב. לרוב המחירים ינועו בין 150 שקלים לחודש בחדרי כושר קהילתיים ו/או עירוניים ועד ל-475 שקלים במועדוני כושר של רשת יוקרתית. בכל מקרה, נוכח ההיצע הגדול, תמיד יהיו מבצעים, וכדאי לבדוק אותם בדייקנות לפני שחותמים על התחייבות ארוכת טווח.

בחלק ממכוני הכושר הגדולים מחייבים לשנתיים ויותר ובכך העלות החודשית יורדת, אך אם וכאשר הלקוח יצטרך להפסיק את המינוי באמצע, הוא ייאלץ להתמודד עם תשלום קנס.

ישנם חדרי כושר המקנים ללקוחות אפשרויות לבחירת מסלולים שונים של תשלום, בהתאם לסוג המינוי. למשל, מינוי בוקר יהיה הרבה יותר זול ויתאים לאלו שבאמת מתכוונים להגיע בשעות הבוקר (למשל, נשים בחופשת לידה, עובדי משמרות וכדומה).

ומה קורה אם רוצים לבטל?

לעיתים אנו מגלים שהמחויבות והעבודה המאומצת שחדר הכושר מצריך מאיתנו, אינן מתאימות לנו או לאורח חיינו. בשלב זה נרצה להציל לפחות חלק מההשקעה הכספית על המינוי.

מה אומר החוק בנושא זה?

עד לפני כמה שנים נושא ביטול מינוי לחדר כושר היה פרוץ יחסית, אך בספטמבר 2014 נכנס לתוקף תיקון 37 לחוק הגנת הצרכן, אשר עושה סדר בעניין. התיקון לחוק קובע כי לקוח רשאי לבטל מינוי לתקופה קצובה בכל עת שירצה בכך. בנוסף, התיקון מגביל את גובה דמי הביטול שמכון הכושר רשאי לגבות ואוסר על גביית דמי הרשמה שאינם ניתנים להחזרה.

שימו לב: החוק איננו חל על עסק שמעניק שירותי בריכת שחייה בלבד לתקופה של חמישה חודשים ומטה בשנה, וכמו כן על חוגים מבוססי תכנית לימודים שניתן להצטרף אליהם בהרשמה מראש בלבד ולא במועד מאוחר יותר.

גובה דמי ביטול של מינוי לחדר כושר

השתמשתם בחלק מתקופת המינוי והחלטתם מסיבה כזו או אחרת לבטל? התיקון לחוק אומר כי בנוסף לדמי המינוי עצמם, מכון הכושר רשאי גם לגבות דמי ביטול. גובה דמי הביטול נקבע על פי הזמן שנוצל מתקופת המינוי:

בשליש הראשון של התקופה – 25 אחוז מהתמורה או הסכום שעל הלקוח לשלם עד תום התקופה, הנמוך מביניהם.

בשליש השני של התקופה – 20 אחוזים מהתמורה או הסכום שעל הלקוח לשלם עד תום התקופה, הנמוך מביניהם.

בשליש האחרון של התקופה – 17 אחוזים מהתמורה או הסכום שעל הלקוח לשלם עד תום התקופה, הנמוך מביניהם.

אופן ביטול העסקה

בין אם תקופת המינוי החלה ובין אם לא, עסקה לרכישת מינוי לחדר כושר שבוצעה פיזית במכון הכושר עצמו ניתן לבטל תוך 14 יום מעת ביצוע העסקה או מסירת חוזה ההתקשרות, המאוחר מביניהם. אם ברצונכם לבטל רישום לקורס, ימי מנוחה אינם נספרים במניין 14 הימים שלפני הביטול. לעומת זאת, אם העסקה בוצעה דרך הטלפון או האינטרנט, על הלקוח למסור את בקשת הביטול בכתב.

אם מכון הכושר מפר את החוק ואינו מאפשר ביטול של עסקה שהוגדרה לתקופה מסוימת, הוא עלול להיענש בקנס כספי גבוה: עד 45 אלף שקל לתאגיד ועד 25 אלף שקל לעסק שאינו כזה.

פיתחתי בעיה רפואית. מה עושים?

החוק בישראל מחייב את מכוני הכושר לדרוש הצגת אישור רפואי בעת רישום מתעמלים חדשים. אם הלקוח פיתח בעיה רפואית כרונית או ארוכת טווח לאחר רכישת מינוי לחדר כושר והיא אומתה על ידי רופא, האישור הרפואי המקורי מאבד את תוקפו.

המשמעות החוקית היא שהלקוח אינו יכול לקיים את החוזה שנחתם מסיבות שאינן תלויות בו, מה שנקרא בשפה המשפטית "סיכול חוזה". במקרה של סיכול חוזה על ידי הלקוח, מכון הכושר אינו רשאי לאכוף את החוזה או לגבות דמי ביטול בשל הפרתו.

מומלץ למתעמלים חדשים לברר ליתר ביטחון לגבי תנאי ביטול מינוי לחדר הכושר לפני ההרשמה, כדי לוודא שהמקום שומר על החוק.

מחירון כושר

מינוי למכון כושר – כולל מתקנים וחוגים בלבד – 350-150 שקל לחודש

מינוי למכון כושר יוקרתי – כולל מתקנים, חוגים, בריכות, ספא ועוד – 475-350 שקל לחודש

מינוי לסטודיו – מינוי בהתחייבות לשנה לסטודיו לחוגים – 500-200 שקל לחודש.

אימון אישי – שיעור באורך 45-60 דקות עם מאמן כושר אישי –200-100 שקל

אימון זוגי – שיעור באורך 45-60 דקות עם מאמן כושר אישי – 350-150 שקל

אימון trx אישי – שיעור באורך 45-60 דקות עם מאמן כושר אישי – 300-120 שקל

כרטיסיית 10 אימונים אישיים – 2,500-1,500 שקל

אימון קבוצתי – שיעור באורך 45-60 דקות – 60-30 שקל

כרטיסיית 10 אימונים קבוצתיים – 480-400 שקל

אימון trx קבוצתי – שיעור באורך 45-60 דקות – 65-30 שקל

כרטיסיית 10 אימוני trx קבוצתיים – 500-200 שקל

שיעור יוגה – המחיר לשיעור באורך של 30-75 דקות – 80-35 שקל

כרטיסייה לשיעורי יוגה לחודש – 520-230 שקל

פילאטיס מכשירים – המחיר לשיעור באורך של 45-60 דקות – 90-45 שקל

קבוצת ריצה – 300-140 שקל לחודש