מדריכי צרכנות    

כמה עולה לצאת לשתות ב-2020? פי 12-7 יותר ממחיר הקנייה

מעודכן ל-02/2020

צריכים קצת להשתחרר מהעבודה, לשחרר את העניבה הדמיונית,   ובא לכם לדפוק את הראש? זה יעלה לכם. האלכוהול בארץ כלל לא זול. אבל בכמה בדיוק?

המשקאות החריפים הפופולריים  בפאבים ובמועדונים הם בעיקר יין ובירה. קודם כול, נודה על האמת, בתל אביב הכי יקר, למעשה כל כך יקר שבמדד הבירה העולמי – מדד המשמש למדידת יוקר המחיה בכלל, בדומה למדד הביג -מק – תל אביב נמצאת בעשירייה הפותחת בערים היקריות בעלות ממוצעת לכוס של חצי ליטר בירה, וכאשר משווים את מחיר הבירה לשכר הממוצע או החציוני במשק, אנחנו אפילו במקום הראשון.

כמה עולה כוס בירה

בתל אביב, טוענים רוב המחקרים, מחיר כוס הבירה הממוצעת בפאבים הוא 30 שקלים, אבל אם תתקרבו לים תוכלו לשלם אף 40 שקל ובמלונות יותר, אך אם תתרחקו לדרום תל אביב תוכלו למוצא גם בכ-25 שקל. בפריפריה תמצאו גם ב-20 שקל.

כמובן, כפי שיודעים בני הנוער, משתלם יותר לקנות במרכולים, אחת הבירות הזולות שתמצאו היא בירה לאכר חצי ליטר של איגל ב-4 שקלים בלבד ברמוי לוי. בממוצע מחירי חצי ליטר בימי לוי הם 8 שקלים ו-10 שקלים לבקבוק. הדוגמה של רמי לוי ניתנת כי היא רשת דיסקאונט ידועה ולהדגיש הבדלים בין מחירים שבהם בירות יכולת להימכר  לבין מקומות הבילוי. בירות זולות נוספות הן נשר, מכבי וגולדסטאר. במארזים הבירה זולה מעט יותר. הבירות היקרות יותר הן דובל, מרדסו, איל נגב ב-12 שקל לבקבוק, סטטוס מרפי,  אלון נגב  וסטלה ארטואה ב-13 שקל לבקבוק. במקומות הבילוי תשלמו יותר מכפול לאחר שעות ההאפי האוור –  שעות שבהן יש מעט לקוחות והמחירים נמוכים יותר.

כמה עולה כוס יין

היין בישראל יקר פי שלושה מבאירופה. לרוב נשלם עליו בפאב כ-30 שקל בממוצע אבל במסעדות יוקרה המחיר יכול להגיע גם ל-70 שקל  ליין איכותי. באירופה, בעיקר בארצות היינות כמו איטליה וצרפת, הממוצע הוא 10 שקלים לכוס. אין מה לרחם על המסעדות, עלות בקבוק יין במחיר סיטואני היא כ-30 שקל בממוצע וכוס יין שווה 7.5 שקלים. לבד ממסי קנייה שיש על משקאות חריפים, תרבות השתייה בארץ לא מפותחת והמסעדנים יכולים להרוויח רווח של פי שלושה ויותר ללא קשר לאיכות היין.

עם זאת, יש מסעדות שמאמצעים שיווקיים מוכרות יין במחירים ריאליים לכוס, אפילו 10 שקלים או 15, למשל הארנב הלבן ברמת גן, דרינק פוינט או קופיקס בר. במלונות עם קהל שבוי תשלמו גם 70 שקל, פי שבעה יותר מהעלות. נציין שהיינות הזולים יותר הם למשל מוסקטו חרמון עם 35 שקל לצרכן הביתי עבור בקבוק, שיראז גליל עליון רקנאטי עם 45 שקל לבקבוק לצרכן, וגוורטצמינר אזורית – כרמל עם 50 שקל לצרכן. קברנה סביניון של סגל הוא מהיקרים ביותר עם 200 שקל לבקבוק. את השיא הארצי שוברים רמת הגולן ירדן ודלתון מתתיה – שניהם תערובת ביותר מ-400 שקל לבקבוק. אגב ד'אמלפי לימונצ'לו סופרים בבקבוק מעוצב עם זהב  18.5 קראט נמכר במחיר 44.5 מיליון דולר.

כמה עולה כוס וודקה

בוודקה המצב לא טוב יותר מהיין כך, מנה (50 מ"ל) של וודקה אבסולוט עולה למסעדה 3.5–4 שקלים, כאשר המחיר הממוצע ללקוח הוא 32–44 שקל לכוס – פי 8–12 ממחיר הקנייה; מנה של וודקה סטולי עולה למסעדה או לבר 5 שקלים בממוצע והם מוכרים אותה ללקוח במחיר ממוצע של 40 שקל – פי שמונה מהעלות. ב-2013 הייתה רפורמה שהנהיג שר האוצר דאז יאיר לפיד במחירי המשקאות היקרים, אך זו כמובן לא התגלגלה ללקוח. עם זאת, במקומות כמו קופיקס בר, מסעדת האחים והפורום תוכלו למצוא גם בחצי המחיר. הוודקה הזולה  ביותר היא  ואן גוך קלאסי עם 10 שקלים למ"ל בחנויות. גריי גוס XV עם 50 שקל למ"ל היא מהיקרות ביותר.

כמה עולה כוס וויסקי

מנה של וויסקי בלנטיינס עולה למסעדה או לבר 4.5 שקלים בממוצע והם מוכרים אותה ללקוח ב–32 עד 40 שקל בממוצע – פי 7–9 ממחיר הקנייה. צ"יסר של ג'וני ווקר עולה למסעדה רק 2 שקלים. לרוב ימכרו אותו בפאבים או במסעדות ביותר מ-10 שקלים. אגב הוויסקי היקר ביותר בעולם נמכר ב-1.9 מיליון דולר לבקבוק  בשנה שעברה – זה בקבוק וויסקי מעודן ונדיר של מבשלת מקאלן הסקוטית מלפני כ-90 שנה שנמכר במכירה פומבית. אחד הוויסקים הזולים הוא הברבן ג'ים בים: 9.90 ל-100 מ"ל בחנויות לג'ים בים לבן. אחרים הם ג'ון באר פיינסט וגרנטס במחירים דומים.אחד היקרים הוא סינגלטון 18 שנים עם 60 שקל ל-100 מ"ל. מותגים יקרים הם שיבאס, גלפנידיך, אברלור, מקאלן,  גנליווט עם 45-60 שקל ל-100 מ"ל.

כמה עולה קוקטייל

הקוטטיל "הווינסטון" על שמו של ווינסטון צ'רצ'יל נכנס בשנת 2013 לספר השיאים של גינס לאחר שג'ואל הפרנן, ברמן אוסטרלי – מכר אותו ללקוח ב-12,916 דולר באירוע חגיגי שספר השיאים של גינס אירגן.

פרנן ערבב שתי מנות של הקוניאק היקר ביותר בעולם (1858 Croizet cognac). שאר המרכיבים הם: קוניאק מסוג Grand Marnier Quintessence, שארטרז (ליקר), סגירה קלה של אנגוסטירה ואבק של אגוז מוסקט שפוזר למעלה.

קוקטיילים יקרים אחרים בעולם משולבים בזהב, ביהלומים, מזני ענבים נדירים ביותר וכן מבקבוקים ישנים מאוד ונדירים של יין או וויסקי.

על הקוקטיילים אנחנו לא משלמים רק על המשקה, אלא משלמים גם על השואו של ההכנה, על העיצוב של הכוס, על התוספות ועוד וגם על איכות. מחיר ממוצע לקוקטייל 45-50 שקל בבר.

דאקירי הוא אחד הקוקטיילים הפופולריים. זהו קוקטייל שאפשר להזמין בכל בר.  בבר אחד דאקירי יעלה 40 שקלים ובאחר 50 שקלים.   עם זאת, מסעדנים אומרים שיש לחשב את מחירי חומרי הגלם. דאקירי על רום גרוע לפעמים פשוט עולה פחות. מרטיני,  קוקטייל פופולרי אחר, יעלה לרוב בין 30 ל-35 במסעדה אבל כבר עדיף את הבקבוק שנמכר ב-50 שקל ופחות.

כמה  עולה צ'ייסר

צ'ייסר יעלה לרוב חצי מכוס, 9-25 שקל, תלוי באיכות המשקה ומחירו המקורי. וכמובן במי מוכר אותו. כוס צ'ייסר היא 22-25 מ"ל לעומת 50-60 מ"ל לכוס שוט.

איך לחסוך על משקאות חריפים

הדרך הכי חסכונית היא לא לשתות, אבל אם אתם יודעים לשתות במתינות כמובן אפשר לקנות בקבוקים או שישיות בירה בחנויות דיסקאונט כמו רמוי לוי, ויקטורי, יוחננוף ואחרות שבהן שולי הרווח נמוכים הרבה יותר.

כמו כן אפשר לבוא בשעות ההאפי האוור, שבהן משקאות נמכרים בחצי מחיר. בקופיקס בר או בפיורי בירושלים תוכלו למצוא כוס ב-10 שקלים, בירה תוכלו למצוא בשתיהן בפחות מ-20 שקל. צ'ייסר תמצאו גם בחמישה שקלים בקופיקס בר. כך גם בארנב הלבן המחירים נמוכים, בפורום בבאר שבע לא מעט משקאות נמכרים בפחות מ-20 שקל לעומת ממוצע של 40 בדרום. בדרינק פוינט נותנים בלעדיות למותג אחד, מה שמאפשר להם למכור במחירים נמוכים ביחס לשוק.

וכמו תמיד חפשו הנחות באפליקציות, בקופונים וימי מבצעים. לפעמים ייתנו לכם הנחות על ריפיל, אבל זה כבר מומלץ פחות לכיס ולכבד.

למה האלכוהול בארץ כל כך יקר?

דיילי אוויר חושפים: אלה המשקאות שכדאי שתוותרו עליהם בטיסה