חדשות    

כמה עולה להקים מפלגה ואיך עושים את זה

מעודכן ל-07/2019

הבחירות בפתח. שוב. הצטרפו אלינו מפלגות חדשות, כמו ישראל דמוקרטית, מפלגות אחרות נבלעו בתוך אחרות. אבל השאלה האמיתית היא אם נרצה להקים מפלגה ולרוץ איתה לבחירות, כמה זה עולה לנו…

איך מקימים מפלגה

אבל לפני שנחשוב על מחירים, צריך לדעת איך עושים את זה. השלב הראשון הוא לגייס 100 חתימות של אזרחים מאומתות על ידי עורך דין. בשביל זה צריך לפנות לכל מי שאתם מכירים.

הזמן המקסימלי להגיש בקשה לרישום מפלגה במשרדי רשם המפלגות הוא לכל הפחות 91 ימים לפני מועד הבחירות

עלות: אימות כל חתימה את עו"ד 160 שקל, סך הכל 16 אלף שקל לפחות

אגרת רישום 1700 שקל

הוצאות פרסום: תלוי בתקציב שלכם, אבל ככל שתשלמו יותר יש סיכוי שתגיעו ליותר אנשים

כמה עולה לרוץ בפריימריז

מי שמעוניין לרוץ במפלגה קיימת יכול להיבחר על ידי ראש מפלגה או ועדה שאין לה בחירות פנימיות לציבור, אך במפלגות שבהן קיימות בחירות לציבור יצטרך לשלם הרבה יותר. עם זאת, השנה לראשונה קיבלו המפלגות שבהן יש בחירות פנימיות "מתנה" מהציבור  324 אלף שקל לכל ח"כ, בהתאם לגודל המפלגה.

על פי מיזם שקוף, בליכוד כמעט כולם מיצו את השקל האחרון, למעט יריב לוין (השיב 72 אלף שקל), חיים כץ (30 אלף שקל), יולי אדלשטיין (23 אלף שקל) וזאב אלקין (12 אלף שקל).

מבין מי שלא היו חברי כנסת ונבחרו: קרן ברק הוציאה 182 אלף שקל ומולא פטין 198 אלף. הם קיבלו את הכל חזרה – כי נבחרו. רוב הכסף הולך על פרסום, פעילות שטח ויועצים.

על פי מיזם שקוף, במפלגת העבודה קיבל כל ח"כ מקסימום 222 אלף שקל. הרוב מיצו את כל התקציב עד תום, למעט שלי יחימוביץ' שהחזירה כשלושת אלפים שקל, סתיו שפיר כחמשת אלפים ועמיר פרץ 1,800 שקל. משה מזרחי השיב לקופה 176 אלף שקל – הסכום הגבוה ביותר.

במרצ שנערכו בה פריימריז לראשונה בתולדותיה קיבלו הח"כים  123 אלף אחד לטובת צורך זה. אילן גילאון השיב 43 אלף שקל.

כמה תרומות מותר לקבל

על פי החוק לא תקבל סיעה, במישרין או בעקיפין, כל תרומה בסכום או בסכומים העולים על 1,000 שקלים חדשים לשנה מאת אדם ובני ביתו הסמוכים על שולחנו. לעניין שנה שמתקיימות בה בחירות לכנסת יבוא סכום 2,300 שקלים חדשים. כלומר אסור לקבל יותר מ-2300 שקל לאדם. גם אם לוויתם וקיבלתם ערבות. אם הערבות תמומש, היא תיחשב כתרומה.

בעלי העסקים דורשים פיצוי על עוד יום בחירות

הגירעון התקציבי: כמעט 4% – עם הבחירות ובלי תקציב הוא רק יתפח